باید ها ونباید های قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

باید ها ونباید های قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری
این روزها در حالی شاهد ابلاغ افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی و دستگاه‌ها هستیم که خبری از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست.به گزارش روابط عمومی انجمن پرستاری ایران دکتراصغرفتائی ریس انجمن پرستاری ایران دراین باره گفت :حدود۹سال پیش سال ۱۳۸۶ قانون تعرفه گذاری خدمات با رای قاطع نمایندگان به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای محترم نگهبان رسید و قرار بود در عرض شش ماه آیین نامه این قانون توسط وزارت بهداشت،. و وزارت رفاه و سازمان نظام پرستاری تهیه شود. تمام اقدامات کارشناسی لازم انجام شده و بیش از ۵۷ خدمت پرستاری شناسایی و دسته بندی شد.

طَی جلساتی دروزارت بهداشت هماهنگی های بین بخشی نیز صورت گرفت وتمام موانع موجودبرای اجرای این قانون در آن زمان برطرف شد و تنها مشکل اعتبار بود که وزارت بهداشت اعلام کرده بود اعتبار لازم را نداریم.

دکترفتایی ادامه داد.تلاش بر این بود که با توجه به اینکه تمام گروه‌ها در بیمارستان خدماتشان تعرفه گذاری شود خدمات پرستاری نیز تعرفه گذاری شود اما با وجود اینکه پرستاران بیشترین خدمات را انجام می‌دادند این موضوع صورت نگرفته بود.
تمام کارهای کارشناسی لازم صورت گرفته بوداما چندین سال نبود اعتبارمانع اصلی رسیدن به برنامه اعلام میشد دکترفتایی اضافه کرد: باتوجه به اجرای برنامه تحول نظام سلامت ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به وزارت بهداشت تخصیص داده شده که هدف آن افزایش خدمات بهداشتی و درمانی بود که. خدمات پرستاری هم خدماتی است که مردم از آن بهره می‌برند و پرستاران درصدد هستند به صورت کمی و کیفی خدماتشان را به بهترین نحو ارائه بدهند.

وی با بیان اینکه فرصت طرح تحول نظام سلامت فرصت بسیار خوبی برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری بود، گفت: در این مقطع که طرح تحول نظام سلامت اجرایی شده است می‌توانستیم با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران که مصوب مجلس است باعث بالا رفتن کیفیت خدمات پرستاران باشیم. ولی متاسفانه بجزحوزه پرستاری درسایربخش ها این موضوع پررنگ وقابل قبول بود ودربخش تعرفه گذاری هم بافرصت پیش أمده واختصاص بودجه ای ازمبلغ ده هزارمیلیار میشدمرحمی برپرستاری تزریق کرداین کار باعدم اجرا به ستاره دنباله دارتبدیل شد

وی با اشاره به افزایش تعرفه‌های در دو بخش خصوصی و دولتی گفت: میشد دران زمان از ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده به طرح تحول سلامت ۲ هزار میلیارد تومان که رقمی نسبتا بالایی نبودبا توجه به حساسیت و گستردگی خدمات پرستاری و با تعداد کادر محدود پرستاران می‌توانست سیستم پرستاری را متحول وبازسازی نمود. دکتراصغرفتایی رئیس انجمن پرستاری ایران ضمن انتقاداز اجرایی نشدن برنامه تحول نظام سلامت به طور کامل در همه بیمارستان‌ها و نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح تصریح کرد: در طرح تحول سلامت شاهد افت کیفیت خدمات پرستاری نسبت به اجرای طرح هستیم. چون درمقایسه با قبل ازاجرای طرح تحول نظام سلامت مراجعه خدمت گیرندگان به مراکزدرمانی چندبرابرشده ولی چارت های سازمانی همان استعداد وامارقبلی دارند(چون برابرقراردادی ها. بازنشسته هرسال وجود دارد) وامکان خطاهای حرفه ای از پیش بیشترشده است

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از محورهای برنامه تحول نظام سلامت کاهش هزینه از جیب مردم است، افزود: وقتی مردم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند باید علاوه بر اینکه با مشکل دارو و تجهیزات مواجه نباشند باید تحت ارائه خدمات توسط نیروی انسانی کافی و با کیفیت قرار بگیرند.
دکترفتایی تاکید کرد:مهمتر از تجهیزات و حتی دارو نیروی انسانی است زیرا اگر همه چیز فراهم باشد ولی نیروی انسانی لازم وجود نداشته باشد خدمت گیرندگان با مشکل روبرو خواهند شد.
رئیس انجمن پرستاری ایران افزود: کمبود کادر پرستاری از یک سو و افزایش تعداد مراجعات به بخش دولتی باعث خسارت حتی تا مرگ و میر بیماران خواهد شد. دکتراصغرفتایی رئیس انجمن پرستاری ایران درپایان ضمن ابرازخرسندی ازبررسی مجدد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وطرح ان درکمسیون های مربوطه وتشکیل جلسات بامتولیان امرواحقاق حق مسلم قشرزحمتکش حوزه پرستاری اعلام امادگی انجمن پرستاری ایران راجهت هرگونه همکاری ونظرکارشناسی اعلام داشتند.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش