زخم ها و بخیه

مراقبت کردن از جراحت های ناشی از جراحی ,درمان زخم ناشی از جراحی , پانسمان زخم, جلوگیری از عفونت زخم ,چگونگی مراقبت از زخم ,نحوه پانسمان کردن زخم

 کار جراح تقریبا تمام شده است مراقبت از زخم های ناشی از جراحی الان به عهده ی شماست. بوسیله ی مراقبت خوب از زخم ها ، میتوانید مطمئن شوید که زخم های به خوبی بهبود یابد و عفونت آن گسترش پیدا نمی کند . در بیشتر موارد، یک جراحت بین یک تا دو هفته زمان می برد تا بهبود یابد. در صورت وجود شرایط پزشکی یا مصرف داروهای ویژه مثل استرویید ها ممکن است این زمان طولانی تر شود. در زمانی که زخم بهبود می یابد ، شما باید مراقب زخم خود باشید , پانسمان آن را عوض کنید , زخم خود را تمیز کنید و مراقب نشانه های بروز مسائل حاد باشید.

این راهنما میتواند به شما در مراقبت از یک زخم ناشی از عمل جراحی کمک کند. در صورت داشتن هرگونه سوالی ، مطمئن باشید که با پزشک معالج خود یا یکی از اعضای کادر پزشکی در مورد آن صحبت میکنید.

چگونه از زخم های خود مراقبت کنیم؟
جراحان از تکنیک های مختلفی برای بستن یک زخم استفاده میکنند. آن ها ممکن است در بستن زخم شما از کلیپس ، بخیه و یا چسب جراحی استفاده کنند. اگر برای بستن زخم شما از کلیپس استفاده شده است ، پزشک شما با بهبود زخم ، اقدام به برداشتن آن ها میکند. چسب جراحی معمولا بعد از ۵-۱۰۰ روز از مکان زخم بیرون می آید.اگر بخیه داشته باشید ، آن ها نیز در طول زمان جذب می شوند یا خود پزشک اقدام به جدا کردن آن ها می کند.

اگر بخیه ها قابل جذب هستند ، نوار گچی زخم کلپس های کوچکی دارد که به وسیله آن زخم را بسته نگه میدارد. پزشک میتواند آن ها را دیرتر جدا کند و یا ممکن است بعد یک تا دو هفته خود به خود جدا شوند.

مراقبت کردن از زخم
برای چند روز زخم را در شرایط رو به بالای بیاورید . این کار باعث می شود از میزان ورم و درد آن کم شود و زخم شما سریعتر بهبود یابد. بخیه ، کلیپس ، گچ و چسب جراحی خود را نکشید . ( با بخیه , کلیپس, گچ و چسب جراحی خود بازی نکنید) از خاراندن زخم خودداری کنید. از پزشک خود در مورد دارویی که ضد خارش زخم هستند بپرسید.

اگر پوست شما دچار حالت چسبنده ای شده ، در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

اگر مکان زخم شما خونریزی کرد ، روی زخم خود را محکم به مدت پنج دقیقه نگه دارید . برای این کار از یک دستمال و یا حوله ی تمیز استفاده کنید. اگر خونریزی بیشتر شد و بند نیامد ، به پزشک معالج خود تماس بگیرید یا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

عوض کردن پانسمان
بعد از عمل جراحی معمولا از یک بانداژ استریل استفاده میکنند تا روی زخم را بپوشانند ، آن را از باکتری ها و جذب مایعات حفظ کنند و آن را خشک نگه دارند. در بعضی مواقع ، پزشک شما را مجبور میکند تا پانسمان خود را باز کنید ، تا زخم شما هوا بخورد. از حمام رفتن , حداقل برای ۲ تا ۳ روز بعد از جراحی پرهیز کنید, شنا نکنید. تا زمانی که پزشک معالج شما حمام رفتن را جایز دانست , دوش بگیرید یا داخل یک وان آب گرم بخوابید.

پانسمان زخم خود را روزانه و یا به مقداری که پزشک شما برای تان لازم دیده است عوض کنید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی میتوانید محدوده ی زخم را تمیز کنید؟

از استفاده از صابون های عطری , ژل های حمام , الکل , ید یا آب اکسیژنه برای تمیز کردن محدوده ی زخم خود خودداری کنید.

این مراحل را برای تمیز کردن و پانسمان کردن زخم خود طی کنید

۱٫پانسمان خود را بردارید

– جواهرات خود را قبل از عوض کردن پانسمان و تمیز کردن زخم در بیاورید

– دست های خود را به مدت ۱۵-۳۰ ثانیه با آب و صابون بشویید

– دست های خود را به خوبی بشویید و آن ها را با حوله ی تمیز خشک کنید

– چسب پانسمان خود را شل کنید

– از یک دستکش جراحی برای جدا کردن پانسمان خود استفاده کنید . پس از جدا کردن پانسمان , دستکش و پانسمان را داخل یک کیسه ی پلاستیکی بیاندازید

– دوباره دست های خود را بشویید

۲٫ زخم را تمیز کنید

– گاز استریل یا پانسمان را در یک ترکیب نمکی یا آب صابونی بخیسانید

– با گاز مرطوب , به آرامی زخم خود را تمیز و ضدعفونی کنید و خون خشک شده و ترشح اطراف زخم را با آن تمیز کنید.

– دست های خود را به خوبی بشویید و زخم خشک شده را با یک حوله ی تمیز به آرامی تمیز کنید.

۳٫ پانسمان جدید را روی زخم بگذارید

– اگر پزشک برای شما یک پماد آنتیوبیوتیک را تجویز کرده است ، از آن را دقیقا به شکلی که توضیح داده شده به کار ببرید. این کار میتواند باعث جلوگیری از عفونت زخم شود و از بزرگ اندازه ی زخم که به وسیله ی تشکیل پوست روی زخم بزرگ بکاهد

– پانسمان جدید را روی زخم قرار دهید

– دست های خود را دوباره بشویید

– پانسمان قدیمی را دوبار بسته بندی کنید و در سطل زباله بیندازید

– به صورت جداگانه هر گونه لکه ی خشک شده اطراف زخم را بشویید. اگر لازم به استفاده از بتادین بود از پزشک خود بپرسید

مراقب بروز نشانه های عفونت و دیگر مسائل حاد باشید
به زخم خود زیاد نگاه کنید تا ببینید که چگونه بسته میشود. این کار را هر بار که پانسمان خود را عوض میکنید و یا هر مقدار باری که پزشک تان پیشنهاد کرده است انجام دهید.

حتی با وجود بهترین مراقبت ها از زخم ، ممکن است مسائل حاد پیش بیاید. بعضی مواقع ممکن است زخم به درستی بسته نشود. برای مثال گوشه های زخم ممکن است جدا

شوند یا اگر بین پانسمان و پوست بدن اصطحکاک ایجاد شود ممکن است تاول بزنید. همچنین ممکن است عفونت گسترش پیدا کند. پس در صورت بروز هر کدام از این مسائل سریعا

، برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید یا با او تماس بگیرید.

نشانه های عفونت زخم
-بروز درد ناگهانی و فزاینده که با دارو بهتر نمی شود.

-افزایش میزان قرمزی ، گرما و ورم پوست

-ترشح چرک ، خون و مایعات دیگر از محل زخم

-بروز جوش ها و تاول های سفید اطراف زخم

-درجه ی تب بالای ۱۰۰ فارنهایت

-تب و لرز

این موارد میتواند خطر ابتلا به عفونت و مسائل حاد دیگر را در شما بالا ببرد
-دیابت

-سیگار کشیدن

-بی تحرکی

-مشکلات دستگاه ایمنی بدن

-سوء تغذیه

جای بخیه را چگونه می توان محو کرد؟

عسل، ترمیم زخم را تسریع می کند

استفاده از داروهای موضعی یا کرم های ترمیم کننده زخم مثل پماد زینک اکساید یا حتی عسل طبیعی می تواند به نرم شدن و تسریع بهبود زخم کمک کند. برای افرادی که مشکل عروقی دارند یا بیماران دیابتی که زخم هایشان دیر بهبود پیدا می کند، می توان از تزریق PRP هم استفاده کرد. علاوه بر این، نوع برشی که جراح می دهد، مراقبت ها، زمان کشیدن بخیه و اقدام هایی که روی جوشگاه انجام می شود در نتایج زیبایی اهمیت زیادی دارد.

زمان کشیدن بخیه ها در صورت و بدن متفاوت است. بخیه صورت را بعد از ۵ روز و بخیه روی بدن را بعد از ۱۰روز تا ۲هفته می کشند. توصیه می شود برای گرفتن بهترین نتیجه، بعد از کشیدن بخیه ها، جوشگاه آن لیزر شود. کمی پیش از این، استفاده از لیزرهای خاص ضایعات عروقی توصیه می شد ولی ثابت شده که لیزرهای فراکشنال غیرزخم کننده می تواند نتایج بهتری در این مورد داشته باشد و جای بخیه ها را کمرنگ کند به گونه ای که پوست کاملا سالم به نظر برسد.

هر چند بعد از گذشت چند ماه از بسته شدن زخم هم می توان از لیزرهای مختلف براساس شرایط بیمار استفاده کرد. اگر از زخمی خوب مراقبت نشود و بخیه به دلایلی باز شود، بعد از چند ماه یا چند سال غیر از جوشگاه، در ناحیه فرورفتگی هم ایجاد می شود. در این حالت به کمک لیزردرمانی می توان جای زخم را بهتر کرد اما فرورفتگی باید با ماده پرکننده ای مثل چربی خود فرد پر شود.

چربی به دلیل سلول های بنیادی ای که دارد، به بهتر شدن جوشگاه هم کمک می کند. غیر از لیزر حتی می توانیم از درم ابریژن یا میکرودرم ابریژن نیز برای بهبود جوشگاه استفاده کنیم. دقت کنید وقتی به متخصص پوست مراجعه می کنید، در مورد داروهایی که مصرف می کنید به او اطلاعات دهید چون مصرف برخی داروها مثل آکوتان ترمیم زخم را دچار مشکل می کند. کسانی که این دارو را مصرف می کنند باید عمل های جراحی زیبایی را تا ۶ ماه بعد از اتمام دارو به تعویق بیندازند وگرنه نتایج درمانی و زیبایی مطلوب نمی گیرند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش