افسردگی فصلی

افسردگی فصلی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

براساس پژوهش ها انجام ورزش منظم می تواند تا ۱۲ درصد از بروز افسردگی ناشی از تغییر فصل بکاهد، تمرین های ورزشی سبب افزایش ترشح ماده اندروفین و سایر مواد شیمیایی مفید در بدن می شوند که سبب ایجاد آرامش، کاهش احساسات منفی و مثبت اندیشی در افراد می شود.
براساس آمار ها بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان دچار مشکل افسردگی هستند و پژوهش های پزشکی نشان داده است که این آمار روندی افزایشی دارد.

کارشناسان با مطالعه بر روی بیش از ۳۰ هزار داوطلب و بررسی سبک زندگی، روحیه و میزان زمان اختصاص داده شده به ورزش توسط آنها دریافتند، افرادی که زمانی استاندارد صرف ورزش کردن می کنند کمتر از دیگران به افسردگی دچار می شوند.

براساس این پژوهش که در مجله آمریکایی روانپزشکی به چاپ رسیده است متخصصان به افرادی که دچار افسردگی فصلی یا شکست های عاطفی شده اند، استرس بیش از حد دارند و یا دچار شوک پس از حادثه یا از دست دادن عزیزان خود شده اند، توصیه می کنند هرروز بازه ای از زمان خود را به ورزش کردن اختصاص دهند تا افسردگی در آنها درمان و کنترل شود.

افسردگی می تواند سبب بروز مشکلاتی از جمله چاقی، بی انگیزگی، لاغری و بی اشتهایی در برخی افراد، اخراج شدن از محل کار، بروز بیماری های قلبی عروقی، ابتلا به سرطان، دیابت، فشارخون، ریزش موی سر، خشونت، عصبانیت و حتی تمایل به انجام کارهایی، چون خودکشی شود.

کارشناسان برای بهره بردن از ورزش برای درمان افسردگی توصیه می کنند افراد در اوایل روز ورزش انجام دهند، ورزش کردن در فضای باز و در مجاورت نور خورشید به ویژه در فصل های سرد سال می تواند سبب جذب میزان ویتامین D بالا و احساس شادی شود.
افزون بر ورزش، داشتن تغذیه سالم، پوشیدن لباس هایی با رنگ های شاد متناسب با عرف جامعه، خواندن کتاب و گوش دادن به موسیقی، همراهی در مشارکت های اجتماعی و کارهایی همچون کوه نوردی، امتحان کردن مواد غذایی جدید، معاشرت با دیگران، داشتن تفریح، تماشای فیلم و رفتن به سفر نیز می تواند سبب بهبود خلق و خو و از بین رفتن افسردگی شود.

اگر افسردگی در فرد با وجود انجام همه موارد بالا همچنان ادامه داشته باشد برای درمان و کنترل بیماری توصیه می شود، فرد به متخصص مراجعه کند تا با راهکار های درمانی بیماری شناسایی و درمان شود.
فسردگی فصلی نوعی اختلال در خلق‌وخوی فرد است که تقریبا شبیه همان افسردگی است، با این تفاوت که افسردگی فصلی تنها در برخی فصول سال رخ می‌دهد و با تغییر فصل برطرف می‌شود. این نوع افسردگی به‌طور معمول در اواخر پاییز و اوایل زمستان شروع می‌شود و با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان از بین می‌رود. البته افسردگی فصلی در ماه‌های تابستانی نیز ممکن است رخ بدهد، اما شیوع آن کمتر از ماه‌های زمستانی است
علائم افسردگی غیرفصلی
بسیاری از ما نشانه‌های افسردگی را می‌شناسیم. البته هر تغییری در خلق‌وخو به‌عنوان افسردگی قلمداد نمی‌شود، اما به‌طور کلی نشانه‌های زیر در افراد افسرده مشاهده می‌شوند:

احساس ناراحتی و بی‌حوصلگی می‌کنند؛
احساس می‌کنند ناامید یا بی‌ارزش هستند؛
انرژی جسمانی‌شان کاهش می‌یابد؛
علاقه و اشتیاق‌شان را نسبت به فعالیت‌هایی که قبلا مورد علاقه‌شان بوده است، از دست می‌دهند؛
خواب راحت ندارند؛
اشتها و وزن بدن‌‌شان دستخوش تغییرات می‌شود؛
احساس تنبلی یا آشفتگی می‌کنند؛
به‌سختی می‌توانند روی چیزی تمرکز کنند؛

به‌طور مکرر به مرگ یا خودکشی فکر می‌کنند
اگر نشانه‌های افسردگی فصلی را با افسردگی غیرفصلی مقایسه کنید، می‌بینید که تقریبا همان نشانه‌ها در هر دو وجود دارند. افرادی که در ماه‌های زمستانی دچار افسردگی می‌شوند، اغلب نشانه‌های زیر را دارند:

کاهش انرژی بدن؛
زیاد خوابیدن؛
پرخوری؛
افزایش وزن؛
اشتیاق شدید به مصرف کربوهیدرات (ماکارونی، ذرت، نوشابه و نظایر آنها)؛
کناره‌گیری از اجتماع.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش