پرستاری در پژوهش ها از سهم قابل قبولی برخوردار است/ تشخیص های پرستاری؛ الویت پژوهشی

پرستاری در پژوهش ها از سهم قابل قبولی برخوردار است/ تشخیص های پرستاری؛ الویت پژوهشی
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی عنوان کرد: کشور ما در حوزه پژوهش و تولید مقاله وضعیت نسبتا خوبی دارد و جایگاه پژوهش های پرستاری در ایران رو به رشد است.

دکتر عباس عباس زاده به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی پرستار نیوز گفت: اسکوپوس یک پایگاه علم سنجی معتبر در دنیا است که اگر به آن مراجعه کنیم خواهیم دید که حوزه پرستاری در کشور ما نسبت به تعداد اعضای هیئت علمی که در رشته پرستاری وجود دارد و یا تعداد اساتید و پژوهشگرانی که در رشته پرستاری هستند، در پژوهش ها از سهم قابل قبولی برخوردار هستیم به طوری که می توان گفت سهم سرانه پژوهشی در رشته پرستاری به نسبت رشته های دیگر از متوسط بالاتر است .
وی با اشاره به دو نکته که می تواند برای رشته پرستاری مفید باشد، تشریح کرد: در دو حالت پژوهش می تواند برای پرستاری مفید واقع شود، اول این که پژوهش عمومی باشد به این معنی که روحیه پژوهشگری و استفاده از نتایج پژوهش در همه پرستاران ایجاد شود و دوم این که فن آوری اضافه شود به این منظور که تنها هدف ما از پژوهش، تولید مقاله نباشد بلکه بتوان از این پژوهش ها راه ها، ابزارها و متدهایی برای مراقبت پرستاری یافت شود تا کیفیت مراقبت ها افزایش پیدا کند در این صورت می توان گفت که به پژوهش های مفیدی دست یافته ایم.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: دست یافتن به پژوهش های مفید، مستلزم ایجاد زمینه پژوهش برای پژوهشگرانی است که با افزایش طرح های تحقیقاتی همراه باشد تا بتوانیم در سطح جهان به رتبه خوبی دست یابیم تا در مرحله بعد به دو هدفی که ذکر شد دست پیدا کنیم .
وی در خصوص الویت های پژوهشی اظهار داشت: آنچه که تشخیص پرستاری است می تواند به عنوان موضوع پژوهش قرار گیرد زیرا تشخیص پرستاری همان نیاز مردم، مددجویان و خانواده های آنان است در مجموع اگر بخواهیم یک چهارچوب مناسب برای تعیین موضوعات پژوهشی پرستاری که در اولویت هستند تعیین نماییم می توان در یک کلمه آن را خلاصه نمود و آن تشخیص های پرستاری است بنابراین آن چیزی که بیشتر در بین بیماران و مردم شایع تر است می تواند موضوع مناسبی برای پژوهش ها باشد. در پژوهش باید موضوعات منطقه ای، دانشگاهی و شهری مورد توجه قرار گیرد.
رئیس بورد پرستاری کشور تصریح کرد: در حال حاضر تعداد اساتیدی که به عنوان پژوهشگران رشته پرستاری هستند جز برترین های پژوهشی کشور به شمار می روند و اکثر آنان دارای رتبه پژوهشی خوبی هستند این بسیار افتخار آمیز است و باید به آینده ی پژوهش در رشته پرستاری امیدوار بود اما نباید از اهداف بزرگتر غافل شد زیرا از اهداف بلند ما در پژوهش این است که روزی بتوانیم در ایجاد الگوها، مدل های مراقبتی و ایجاد راهنمای بالینی مراقبت پرستاری با استفاده از پژوهش های بومی سردمدار باشیم و بتوانیم از دانش خود در مراقبت پرستاری کشور خود استفاده نماییم . دانشی که خود مابا پژوهش های اصیل تولید کرده ایم.
دکتر عباس زاده در پایان به پژوهشگران در حوزه پرستاری توصیه کرد که در حال حاضر پرستاری به پروژه های بزرگ نیاز دارد زیرا پژوهش های کوچک در جاهای مختلف به صورت پراکنده وجود دارد و هرچند که مفید و قابل افتخار است اما باید به سمت تعریف پروژه های بزرگ برویم زیرا درون پروژه های بزرگ چندین طرح پژوهشی وجود دارد که یک مرکز تحقیقات بزرگ می تواند آن را ساماندهی کند مانند کوهورت، مطالعات طولی و … زیرا اکنون زمان پرداختن به پروژه های بزرگ است.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش