میرزابیگی در جلسه هم اندیشی گروه های پرستاری: بیایید این مسیر را دست در دست هم با یکدیگر طی کنیم

میرزابیگی در جلسه هم اندیشی گروه های پرستاری: بیایید این مسیر را دست در دست هم با یکدیگر طی کنیم

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که بیایید این مسیر را دست در دست هم با یکدیگر طی کنیم، در ادامه اظهار امیدواری کرد این کنار هم نشست ها ادامه داشته باشد و برای رسیدن به بهترین راهکارها هر کسی در این مسیر ما را همراهی کند دستش را می بوسیم.

به گزارش روابط عمومی انجمن پرستاری ایران، «محمد میرزابیگی» در جلسه هم اندیشی ارگان ها و نهادهای پرستاری در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که این مسیر ۲۸ سال در حال طی شدن است، اظهار کرد: در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه می شود.

وی با اشاره به تلاش های انجام شده برای راه اندازی جایگاه معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با این رسالت حرفه ای باید همگی دست در دست هم این مسیر را سپری کنیم که البته کسی منکر اختلاف سلیقه ها نیست.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سخنان افراد باید در جایگاه های مختلف متفاوت باشد(معاون پرستاری، رئیس کل سازمان نظام پرستاری و …)، خاطرنشان کرد: هر نهاد و سازمانی رسالتی را بر عهده دارد و بنده در مقام معاونت پرستاری باید به سازمان پاسخگو باشم.

میرزابیگی با بیان این که برای معاونت پرستاری حداکثر ۱۰ برنامه تعریف شده است، تصریح کرد: این ۱۰ برنامه رئوس کاری کارگروه های مشورتی است که باید متعاقب آن برنامه ۵ ساله معاونت پرستاری تعریف شود.

وی با بیان این که ما قایل به نظرخواهی هستیم، افزود: مجموع برنامه های پرستاری که تاکنون دنبال شده در فصل هشتم کتاب برنامه ریزی عملیاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آورده شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که برای نخستین بار و با مصوب شورای معاونین در سال ۹۳ و با امضاء وزیر بهداشت مقرر شد معاونت پرستاری در کنار سایر معاونت ها در وزارتخانه وجود داشته باشد، ادامه داد: هم اکنون نیز این معاونت با دو مدیر اداره می شود.

میرزابیگی با اشاره به راه اندازی کارگروه هایی در این معاونت و تقسیم کار در میان افراد خاطرنشان کرد: با نظرخواهی به این توافق رسیدیم که سازماندهی حرفه ای و غیر حرفه ای در پرستاری داشته باشیم. نتایج پایان نامه ها و مقالات پرستاری حاکی از آن است که مراقبت های عمومی و حرفه ای ۳۹ درصد در حوزه کارشناسی و ۱۹ درصد در سطح تخصصی است و مراقبت های اولیه بالینی در مجموعه خدمات غیر حرفه ای قرار می گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که به طور میانگین ۶۰ درصد خدمات پرستاری علمی تخصصی و ۴۰ درصد خدمات مراقبت های اولیه و غیر حرفه ای است، گفت: با این وجود ما نسبت را ۴ به ۱ گرفتیم یعنی باید به ازای هر ۴ پرستار یک نیروی کمکی حضور داشته باشد.

میرزابیگی با بیان این که در خصوص شرح وظایف به همه روسای دانشکده های پرستاری و هیئت های مدیره نامه زدیم و نظرخواهی کردیم، ادامه داد: هیچ وقت با تربیت ۱۰ هزار کمک پرستار که آغاز به کار آنها شهریور سال آینده خواهد بود پایه های جمعیت ۲۰۰ هزار نفری پرستاری متزلزل نمی شود.

وی ادامه داد: به این فکر افتادیم برای جبران ۲۰۰ هزار کمبود پرستار در بخش حرفه ای باید ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشکده های پرستاری افزایش یابد که نتیجه آن ۴ سال آینده حاصل می شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اضافه شدن ۱۰ هزار تخت به مجموعه نخت های بیمارستانی کشور تصریح کرد: با فعال کردن تخت های بیمارستانی باید استانداردهای نیروی انسانی هم اصلاح شود.

میرزابیگی با تأکید بر ضرورت توجه به مدیریت مراقبت های پرستاری کشور گفت: هم اکنون به این نتیجه رسیده ایم که پیش از کارشناسی پرستاری باید تنها یک سطح غیر حرفه ای وجود داشته باشد در مقطعی به دانشگاه های کشور مجوز تربیت پرستار کاردان می دادند که با دستور وزیر بهداشت و ابلاغ معاون آموزشی این مجوزها برای سه دانشگاه ایرانشهر، آبادان و بابل باطل شد.

وی در خصوص بالینی سازی آموزش پرستاری هم گفت: بارها و بارها صحبت شد که باید فاصله بین بالین و آموزش از میان برود بدون آنکه تعادل بین بالین و آموزش بر هم زده شود باید در این باره از نظر کارشناسی و علمی استفاده می شد که چنین شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نشست برگزار شده در اصفهان و دستیابی به آیین نامه ای درباره تربیت پرستار افزود: چندی پیش افرادی با حسن نیت و با هدف افزایش توانمندی حرفه ای پرستاران آموزش ضمن خدمت را مطرح کردند که پس از اطلاع وزیر بهداشت با دستور ایشان ادامه این روند کنسل شد.

میرزابیگی گفت: آموزش ضمن خدمت و دانشگاه ها دو مسیر برای افزایش توانمندی و دانش پرستاران است. مراکز آموزش ضمن خدمت اصلاً به منزله تحصیلات تکمیلی و ارتقاء مدرک تحصیلی نیستند و صرفاً هدف ارتقاء توانمندی را دنبال می کنند و در نهایت مدرک نوع دوم ارائه می دهند به عنوان مثال افراد کارشناسی ارشد داخلی مدیریتی می گیرند که البته در دولت پیشین از آن به عنوان گواهینامه نوع دوم یاد می شد.

وی موضوع هیئت علمی بالینی را موضوع بعدی برای پیگیری برشمرد و افزود: وزیر بهداشت در این باره دستوری صادر که سپس به آیین نامه تبدیل شد که معاون آموزشی نیز آن را ابلاغ کرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر ضرورت تربیت پرستار پرکتیشینر گفت: در جلسه ای به این توافق رسیدیم که حوزه پرستاری سطح حرفه ای و غیر حرفه ای داشته باشد سطح تخصصی که شامل کارشناسی ارشد ویژه پرستاری و پرکتیشینر و سطح عمومی است که دانشکده ها را شامل می شود.

میرزابیگی گفت: با تقسیم کار از هر گروهی خواستیم تا آورده هایشان را در این باره بیاورند و با یکدیگر شورایی پیش برویم.

وی با بیان این که موضوع بعدی حوزه پژوهش پرستاری است، افزود: کم نیستند پرستارانی که در مراکز تحقیقات بالینی بدون هیچ گواهینامه ای کار می کنند و از مزایای آن هم استفاده ای نمی کنند از این رو توافقی بین معاونت پرستاری و معاون تحقیقات شد که در حوزه پرستاری پژوهشگری ارشد داشته باشیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بحث بعدی را امکان ورود پرستاری به حوزه دکترای مدیریت خدمات بهداشت و درمانی دانست و گفت: بحث صلاحیت حرفه ای چیزی نبود که از سازمان نظام پرستاری گرفته شود.

میرزابیگی یادآور شد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ای اعلام کرد با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری موافقم و باید اجرای آزمایشی آن در چندین بیمارستان اجرا و ۲۵۰ خدمت وارد کتاب ارزش های نسبی می شود.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش