مزایای اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای در حوزه پرستاری

مزایای اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای در پرستاری

اگرچه صدور پروانه حرفه‌ای ممکن است محدودیت‌هایی برای پرستاران ایجاد کند ولی در نهایت به تثبیت پرستاری در جامعه   می انجامد.تحقق کسب پروانه صلاحیت حرفه ای یکی از آرزوهای پرستاری نوین ایران در طول ۱۰۰سال اخیر است  که با انجام آن ، پرستاری ایران گامی بزرگ در جهت انتقال وضعیت خود بر روی طیف شغل- حرفه به سمت حرفه ای شدن بر می دارد.اگرچه صدور پروانه حرفه‌ای ممکن است محدودیت‌هایی برای پرستاران ایجاد کند و به مذاق عده ای از همکاران خوش نیاید ولی در نهایت به تثبیت پرستاری در جامعه و افزایش اعتماد آحاد مردم به حرفه پرستار.است جامعه پرستاری ایران سالها است که به طریق مختلف حقوق حرفه‌ای خود را از دولت و جامعه طلب می‌کند،   یکی از مهمترین این حقوق، کسب پروانه حرفه‌ای است  که از یک طرف می تواند مانند یک سپر در مقابل عوامل مضر خارجی از پرستار و حقوق وی حفاظت کند و اجازه تضییع حق او را به هیچ شخص یا نهادی ندهد و از طرف دیگر، مدرکی معتبر از مراکز با صلاحیت جامعه در اختیار پرستار قرار می‌دهد که با نشان دادن آن به مردم خیال آنها را از هر گونه تشویش ذهنی مبنی بر عدم کفایت و توانایی پرستار در انجام وظایف حرفه‌ای آسوده می سازد.

مثال ساده این موضوع را می توانیم در زندگی شخصی خود به این نحو بیان کنیم که همه ما هنگام خرید اجناس یا دریافت خدمات، سعی می کنیم نیاز خود را از طریق افراد یا نمایندگی فروش معتبر برطرف کنیم و تا زمانی که این گونه مراکز یا اشخاص در دسترس ما باشند حاضر نیستم آن را از طریق مراکز غیر معتبری که هیچ تضمینی در خصوص سالم بودن کالا و ارائه خدمات پس از فروش به ما اعطا نمی‌کنند، بر طرف کنیم چرا که احساس نیاز به کیفیت و کسب اطمینان در همه ما نهادینه شده و ما انتظار داریم در قبال وجهی که می پردازیم، بهترین کالا یا خدمت را بدست آوریم. این مثال ساده در حوزه دریافت خدمات پزشکی و پرستاری هم صادق است، در این حوزه، مردم گران قیمت ترین و با ارزش ترین سرمایه زندگی خود را که شامل سلامت آنان می شود در معرض عملکرد ما قرار می دهند و باید مطمئن باشند که در حین دریافت مراقبت، درمان یا خدمات بهداشتی، به سلامت آنها آسیب وارد نمی شود و ارائه دهندگان این خدمات با علم و توانایی کافی در زمینه حرفه‌ای خود، آنها را به سمت سلامت بیشتر هدایت می کنند.

مردم باید اطمینان کنند که در صورت رخداد اشتباه یا قصوری در مسیر دریافت درمان یا مراقبت توسط افراد حرفه ای، موسسات خصوصی یا دولتی خاص پشتیبان آنها هستند و حقوق از دست رفته شان را بدست می اورند   یکی دیگر از مزایای دریافت پروانه صلاحیت حرفه ای استفاده از آن در راستای تعیین تعرفه‌های خدمات پرستاری یکی دیگر از مزایای دریافت پروانه صلاحیت حرفه ای است.

این روزها در جامعه شاهد آن هستیم که هم تیمی‌های ما در سایر گروههای  ارائه دهنده خدمات  بهداشتی و درمانی با استفاده از مزایای ایجاد شده در سایه تشکیل گروهها، نظام‌ها و اصناف حرفه ای‌ با انجام پروسیژرهایی که پرستاران روزانه چندین مورد آن را بدون دریافت هزینه برای بیماران و مراجعان به مراکز بهداشتی انجام می دهند، حق خود را بطور تمام و کمال مطالبه کرده و بصورت کاملا قانونی دریافت می کنند در حالی که وقتی نوبت به پرستاران می رسد هیچگونه حمایت قانونی در کار نیست و همه مراکز و مسئولان ذی ربط، انجام آن کارها را جزو وظایف پرستار می‌دانند که در صورت عدم انجام آن مستحق مجازات است.

اگر تعرفه‌های خدمات در پرستاری مانند سایر حرفه‌ها بصورت شفاف تعریف و مشخص شود، بسیاری از این سوء تفاهم‌های پیش آمده و اجحاف‌هایی خواسته یا نا خواسته در حق این حرفه شریف بر طرف می شود.

به هر حال همه این موارد امکان پذیر نیست مگر اینکه جامعه پرستاری به سمت کسب صلاحیت روز افزون پیش رود و پروانه صلاحیت خود را با کمال افتخار در معرض دید گیرندگان خدمات قرار دهد.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت : با حذف قانون مشاغل سخت و زیان آور پرستاری، در درجه اول مردم و سپس پرستاران آسیب می بینند.

عباس اسکندری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، گفت: مشاغل سخت و زیان آور به مشاغلی گفته می شود که کار کردن در آن شغل تهدید کننده سلامت فرد باشد و عوامل فیزیکی ، بیولوژیکی، شیمیایی و مکانیکی محیط کار غیر استاندارد و مضر به سلامت فرد باشد.

وی افزود: درماده دوم قانون ارتقاء بهره وری مشمولان موضوع ماده ۱۶ قانون نظام پرستاری شاغل در بخش های دولتی وغیردولتی از شمول ماده ۷۵ قانون کار مستثنی شده ودولت را موظف نموده  آن را جزء مشاغل سخت وزیان آور محسوب نماید و کارکنان آن از مزایایی ماده ۶۷ و  ۶۸  قانون کشوری برخوردار شوند.

اسکندری  ضمن تاکید بر سخت وزیان آور بودن حرفه پرستاری علل سخت وزیان آور بودن این حرفه را بشرح ذیل بیان کرد: اشتغال در این حرفه روز وشب ندارد، پرستار مجبور به کار در شیفت های غیر متعارف است،  مجبور به تحمل اضافه کاری های اجباری می باشد، کار کردن در این شغل ایام تعطیل وغیر تعطیل نمی شناسد،  ایامی که بقیه افراد نباید در محل کار خود حاضر شوند پرستار ما باید زودتراز قبل در محل کار حاضر شود. پرستاران در معرض اشعه های یونیزان ، داروها ومواد شیمیایی، گازهای بیهوشی، آسیب های پوستی ، بیماریهای واگیر و عفونی (ایدز وهپاتیت وسل و…..)هستند.

وی ادامه داد: پرستاران همواره با درد ورنج مردم سرکار دارند و در معرض خشونت های رفتاری بیماران وهمراهان هستند. استرس ، بعنوان مهمترین علل بیماریها در این شغل زیاد بوده و نسبت به نوع وحجم کار از حقوق ومزایایی اندک برخوردارند. کوچکترین خطا در این شغل تهدید کننده حیات بیمار ومنجر به پرداخت میلیون ها تومان دیه می شود. فرسودگی شغلی بالایی دارند.در مطالعات زیاد ثابت شده ۶۷ تا ۷۷ درصد پرستاران ازکمر درد و ۸۶/۷ درصد پرستاران از درد های عضلانی بدن شکایت دارند ودر حالی که امروزه در دنیا نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان ها است وکارشناسان مدیریت و  روان شناسان بیشترین توجه خود را  بر عواملی که در افزایش یا کاهش  کارایی نیروی انسانی  دارد معطوف کرده اند  و همچنین معتقدند شغل های که در مواجه با فشارهای روانی بیشتری است  نیازمند حمایت های حقوقی و قانونی وبرخورداری از امکانات رفاهی بیشتری نسبت به دیگر شغل ها است.

رئیس هئیت مدیره نظام پرستاری اصفهان اظهار داشت:  متاسفانه سختی های این حرفه از چشم مردم ومسئولان ما  مخفی مانده است و عملا تا به امروز پرستاران از مزایای سخت وزیان آور بودن این حرفه استفاده نکرده  و اخیرا شنیده می شود که در صدد حذف این امتیاز نیز هستند. مسلما حذف این امتیاز باعث  کاهش کارایی و کیفیت خدمات پرستاری می شود. رضایتمندی بیماران کاهش یافته و  خطاهای ناشی از کار سخت، بیشتر می شود، فرسودگی شغلی حادتر شده و انگیزه کاری پرستاران کاهش می یابد . پرستاران بیشتر دچار عوارض وبیماریهای ناشی از کار سخت می شوند. انگیزه دانشجویان برای ورود به این رشته کم می شود و در کل در صورت عدم برخورداری پرستاران از مزایایی سخت وزیان آور در درجه اول مردم آسیب می بینند و در درجه دوم پرستاران.

اسکندری با اشاره به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری که می فرمایند: بایدفهم عمومی جامعه وفرهنگ عام مردم این مطلب را به درستی درک کند که برای حفظ سلامتی در جامعه اهمیت پرستاری در طراز اول قرار دارد و بسیاری از این نکته غفلت کرده اند لذا آن وزن وارزشی که باید برای پرستاری در نظر بگیرند از ذهن آنها مغفول مانده است و به آن توجه نمی کنند و نکته ای که باید به مسئولان عرض شود این است که مسئولان ذیربط مسائل مدیریتی کشور بایستی برای این شغل یک باب جداگانه وتازه ای باز کنند.

وی گفت: انتظارجامعه پرستاری از نمایندگان محترم مجلس دهم این است که  به توصیه مقام معظم رهبری عمل کرده وبه پرستاری به طور ویژه وحاکمیتی  توجه نمایند و همواره  عدالت در نظام سلامت را سرلوحه تمام برنامه های کاری خود قرار داده و نظارت بیشتری بر نحوه هزینه کرد اعتبارات حوزه سلامت داشته باشند .

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان بیان کرد: از نمایندگان مجلس دهم انتظار داریم از قوانینی که خود تصویب نموده اند پاسداری کنند ونظارت وپیگیری های جدی تری  در جهت اجرایی شدن آنها داشته باشند.

وی تشریح کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت ۹سال اجرا نشد ، قانونی که مطمئنا ذینفع اصلی آن اول مردم هستند و دوم نظام سلامت وبیمه ها  و سپس جامعه پرستاری. همچنین از نمایندگان محترم انتظار داریم در پیگیری مطالبات بحق پرستاری اهتمام ورزیده و همواره پیگیراجرای کامل قانون ارتقاء بهره وری و قانون مشاغل سخت وزیان آور بودن حرفه  پرستاری و واگذاری اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای به سازمان نظام پرستاری باشند.

اسکندری در

پایان افزود: از جامعه فهیم پرستاری هم انتظار می رود همواره حامی و  مدافع حقوق بیماران باشند وهر جا حقی از بیمار ضایع می شود گزارش کنندو به منظور پیگیری مطالبات پرستاری به سازمان خود اعتماد کنند و هر روز بفکر ارتقاء کیفیت  خدمات پرستاری باشند تا مردم بیشتر از قبل از خدمات با کیفیت پرستاری برخوردار شوند..

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش