پیام معاون پرستاری وزیر بهداشت به مناسبت ششمین کنگره ملی اخلاق پرستاری کشور

پیام معاون پرستاری وزیر بهداشت به مناسبت ششمین کنگره ملی اخلاق پرستاری کشور

هنجار های اخلاقی بخش معظمی از تعالیم و اموزه های ادیان الهی به ویژه ادیان بزرگ ابراهیمی را تشکیل می دهند و التزام به رعایت ارزش های اخلاقی از مهمترین محمل های نیل به رستگاری و سعادت موعود ادیان است.

مومنان به اقتضای ایمان خویش پیش ازدیگران به رعایت ارزش های اخلاقی موظف شده اند. پیامبر اکرم (ص) هدف از بعثت خویش را اتمام مکارم اخلاق برشمرده است و این خود از جایگاه محوری اخلاق در اسلام و ادیان الهی پیشین حکایت دارد.

در موضوع اخلاق و فلسفه اخلاق در طول تاریخ، اندیشمندان، فیلسوفان شرق و غرب مکاتب و دیدگاه های بسیار متعدد و متنوعی مطرح کرده اند.

بسیاری از فیلسوفان، از روزگار یونان باستان تا عصر حاضر همواره کوشیده اند تا متناسب با مبانی فکری و فلسفی خود نظامی اخلاقی ارایه دهند. اهتمام جدی در ارتقای اخلاق حرفه ای و مراقبت های معنوی یکی از موضوعات بسیار مهم نظام سلامت و سیاست های کلی وزارت بهداشت محسوب می شود.

در تاریخ پزشکی نیز از زمانهای دور تا به امروز تاکید بزرگان و دانشمندان بر عنصر با ارزش و تاثیرگذار اخلاق است. هر چند روشهای تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران در طول زمان دستخوش تغییرات شگرفی شده است. اما جنبه اخلاقی کار طبابت و مراقبت از سلامت مردم همچنان با اهمیت بوده و شایسته تأمل، تعمق، تذکر و تکرار است.

رشته پرستاری بر پایه اخلاق استوار است، ماهیت ذاتی پرستاری احترام به حقوق انسان از جمله حقوق فرهنگی، حق زندگی و حق انتخاب و رفتار توام با احترام است.
پرستاران به عنوان یک گروه بزرگ حرفه ای در قلمرو علوم پزشکی در تعامل با کارکنان نظام سلامت، نیازمند مسیری مشخص و روش است تا با آرامش خاطر به ارایه خدمات بپردازند. لذا سرمایه گذاری در بعد صلاحیت اخلاقی پرستاران راهی برای ارتقای کیفیت خدمات پرستاری می باشد. بنابراین توسعه اخلاق پرستاری یک اقدام فرعی و دست دوم نیست بلکه ضرورتی برای ارتقای حرفه ای و بهبود خدمات است.
چرا که تصمیم گیری های اخلاقی در شرایط واقعی فقط با شناخت مفاهیم اخلاقی و داشتن ارزش ها مقدور می باشد.
لذا ارتقای اخلاق حرفه ای به عنوان یکی از بسته های تحول و نوآوری در آموزش پرستاری جهت ترویج ارزش های اخلاقی در بین دانشجویان پرستاری مورد توجه قرار گرفته و موضوع اخلاق حرفه ای از جمله برنامه های اولویت دار این معاونت می باشد.

توجه به ارتباطات انسانی و اصول اخلاق پزشکی که در آثار بجا مانده از اطباء مشهور یونان باستان مشاهده می گردد، در دوران تمدن اسلام به اوج خود رسید و اطلاق واژه حکیم به اطباء اسلامی دلیلی بر آمیختگی علم پزشکی با اخلاق ، فلسفه و دین است. لذا این رویکرد موجب دستیابی حقیقی به سلامت در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می شود که امروزه مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی نیز هست.

همه ما در حال و آینده نیازمند توجه جدی به موضوع اخلاق و معنویت در همه ابعاد نظام سلامت از جمله فعالیت های بالینی، آموزشی، پژوهشی و … هستیم.
امید است برگزاری کنگره اخلاق پرستاری موجب رونق اخلاق در همه لایه ها، ابعاد و ارکان نظام سلامت کشور گردد.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش