ارتباط فرسودگی شغلی پرستاران و میزان رضایتمندی بیماران

ارتباط فرسودگی شغلی پرستاران و میزان رضایتمندی بیماران

دکتراصغرفتائی رئیس انجمن پرستاری ایران گفت : نتایج یک تحقیقات نشان میدهد. شیفت های طولانی حتی بیشتر از ۱۲ ساعت در بین پرستاران مرسوم شده که اغلب آنها اجباری است. متاسفانه این اجبارها و شیفت های سنگین و طولانی مدت مراقبت از بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و بر رفاه پرستاران تاثیرات منفی خواهد داشت و نارضایتی آنها را در پی دارد. علاوه بر این پرستاران شاغل در شیفت های طولانی دو و نیم برابر بیشتر از پرستاران شیفت کوتاه تجربه فرسودگی شغلی و نارضایتی شغلی و در نهایت ترک کار دارند.
دکتراصغرفتائی رئیس انجمن پرستاری ایران گفت:تحقیقات محدودی در مورد تاثیر شیفت های طولانی بر روی پرستاران و کیفیت مراقبت آنها از بیماران وجود دارد. اولین مطالعه در این زمینه بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ انجام گرفته ، که اثر طول شیفت ها بر میزان فرسودگی شغلی با رضایت شغلی و ترک شغل پرستاران را چنین بیان می کند: فرسودگی شغلی و ترک شغل پرستاران و مراقت کمتر از بیماران در شیفت های بالای ۱۲ ساعت نسبت بیشتری را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: بیماران در بیمارستان با پرستارانی که کار طولانی تر داشتند ارتباط خوبی برقرار نکرده است و کنترل درد به خوبی صورت نگرفته و اغلب یا گاهی اوقات هنگام کمک خواستن تعلل شده است . در مجموع نتایج نشان داده است که رضایت بیماران با افزایش طول شیفت کاهش یافته است و فرسودگی شغلی پرستاران و نارضایتی آنها و ترک شغل با شیفت های طولانی مدت افزایش یافته است.
دکتراصغرفتایی رئیس انجمن پرستاری ایران ادامه داد: از طرفی یافته های ما در بدنه ی در حال رشد تحقیقات پرستاری نشان داد که کاهش طول شیفت به ایمنی بیمار کمک می کند. در سال ۲۰۱۱ واقعه هشدار از سوی کمیسیون مشترک برای بیمارستان های ایالاتی متحده صادر شد و تلاش شد بر خطرات ناشی از خستگی کارکنان نظارت شود چرا که مرگ یا آسیب های جدی در نظام بهداشت و درمان را نشان می دهد. کمیسیون مشترک بر اقدامات مبتنی بر شواهد از جمله ارزیابی ساعات شیفت و خطر خستگی پرستاران تاکید شد.
دکتر اصغرفتائی در پایان افزود: جایزنیست با وجود پرستار بیکار در ایران ، پرستاران در بیمارستان ها باید اضافه کاری اجباری و شیفت های طولانی مدت را تجربه کنند که در نهایت نارضایتی پرستار و بیمار را در بدنه نظام سلامت به این صورت به دنبال دارد.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش