آنتی هیستامین ها(برگرفته از کتاب فوریت های پزشکی مولف:دکتراصغرفتائی)

• آنتی هیستامین (ضد حساسیت ها)

• دکونژستانها (ضد احتقانها)
• داروهای ضد سرفه
مسکن ها :
این دسته از داروها برای برطرف کردن سردرد و تب یا دردهای عضلانی و استخوانی بکار می روند .البته هرکدام از این داروها و نحوه کاربرد آنها متفاوت است.گروهی از داروها که تحت عنوان داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نام گذاری شده اند شامل آسپیرین ، ایبوبروفن ، ناپروکسن ، باکلوفن می باشند و گروه دیگر ترکیبات استامینوفن هستند که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. استامینوفن با مهار حس درد در مغز و نخاع سبب کاهش درد می شود .
آنتی هیستامین ها :
آنتی هیستامین ها داروهایی هستندکه با مهارگیرنده های مربوط به خارش ، تحرکات بینی، ترشح خلط و عطسه سبب کنترل آنها می شوند. این داروها عموما بعنوان ضد حساسیت در بین مردم شناخته می شوند .
از مهمترین آنتی هیستامین ها می توان به داروهای زیر اشاره کرد:
دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین ، کلماستین، هیدروکسی زین ، پرومتازین ، لوراتادین ، زادیتن، سیتریزین،کتوتیفن و …
دکونژستانها ( ضد احتقانها ):
دکونژستانها داروهایی هستند که باعث تنگی رگهای مخاط بینی شده و سبب فروکش کردن التهاب و ورم و احتقان در این ناحیه می شوند از داروهای ضد احتقان بدون نسخه می توان از پزودوافدرین و فنیل افرین نام برد. که فنیل افرین در بازار دارویی ایران در ترکیب قرص آنتی هیستامین دکونژستان وجود دارد .
داروهای ضد سرفه:
داروهایی که برای سرفه تجویز می شود دو دسته هستند : یکی داروهای ضد سرفه Antitussives و دیگری اکسپکتورانت ها
داروهای ضد سرفه سبب مهار رفلکس سرفه می شوند که از جمله آنها می توان از دکسترومتورفان و کلوبوتینول نام برد .گروه دیگر این داروها اکسپکتورانت ها هستند که سبب رقیق شدن خلط شده وبدین وسیله باعث می شوند با هر بار سرفه مجاری تنفسی از خلط و ترشح پاک شود.که در این گروه گایافنزین قرار دارد که هم بصورت مجزا و هم در ترکیب اکسپکتورانت ساده و کدئین وجود دارد .
چگونگی استفاده کردن از مطالب برشور داروها ی بدون نسخه OTC :
هرچند برای تهیه و خرید داروهای بدون نسخه نیازی به تجویز پزشک نیست اما این داروها نیز همانند داروهای تجویزی توسط پزشکان می تواند سبب بروز عوارض جانبی ناخواسته وگاهی بسیار جدی در استفاده کنندگان گردد. پس لازم است به موارد زیر در هنگام تهیه واستفاده دارو توجه کنید:
۱ – ترکیبات دارویی
۲ – موارد مصرف دارو
۳- مکانیسم اثر(نحوه تاثیر دارو در بدن)
۳- فارماکونیتیک (چگونگی نحوه جذب بهتر دارو، دفع دارو، مدت زمان عمر دارو در بدن)
۴ – هشدارها
۵ – عوارض جانبی
۶- تداخل های دارویی
۷- مقدار مصرف
۸- نکات قابل توصیه (که در مورد مصرف بیش از حد دارو،آسیب ها احتمالی و…)
مهمترین عوارض جانبی داروهای OTC :
۱) آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
عارضه جانبی اصلی این داروها مشکلات گوارشی است. این مشکلات می تواند از یک ناراحتی ساده معده تا خونریزی های گوارشی باشد،که مورد اخیر (خونریزی های گوارشی) بیشتر در سنین بالاتر اتفاق می افتد. هرچه مقدار مصرف این داروها و طول دوره درمان با این داروها بیشتر باشد احتمال بروز خونریزی های گوارشی بیشتر است . اما از یاد نباید برد که حتی با مصرف یک عدد قرص آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نیز ممکن است خونریزی گوارشی اتفاق بیافتد .
از عوارض جانبی دیگر این داروها : آسیبهای کلیوی ، آسیبهای کبدی، تهوع، گیجی، اختلالات شنوایی، دردهای شکمی، کهیر و… می باشد.
استامینوفن
هر چند این دارو دردیدگاه بسیاری از افراد، داروی بی خطری است اما در هنگام مصرف طولانی مدت این دارو بخصوص در انواعی که حاوی کافئین یا کدئین است می تواند مخاطراتی را برای کبد و کلیه بوجود آورد.
کافئین در قرص های آکسار ( آ سی آ A.C.A ) وجود دارد ، این موارد اکثراً پس از سالها مصرف مداوم و یا در مسمومیت های دارویی ممکن است اتفاق بیافتد .
۲) آنتی هیستامین ها
آنتی هیستامین ها بدلیل حالت خواب آلودگی و رخوتی که در انسان ایجاد می کنند ممکن است درهنگام رانندگی یا کارکردن با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند مخاطراتی را برای بیمار بوجود آورند .
از عوارض دیگر آنها خشکی دهان ،تاری دید،سرگیجه،هیجان ،بیقراری و… است این علائم گذرا بوده و با قطع دارو برطرف می شود.
۳) ضد احتقان ها
ازعوارض این داروها و بخصوص قرص پزودوافدرین، تشنج ، توهم، ضربان نامنظم قلب، خواب آلودگی ، افزایش فشار خون و… می باشد.
۴) داروهای ضد سرفه
کدئین که در داروهای ضد سرفه بکار میرود ممکن است بطور موقت سبب خواب آلودگی،یبوست و یا حالت تهوع گردد دکسترومتورفان اثر خواب آلودگی کمتری نسبت به سایر داروها دارد و به میزان کمتری نیز ممکن است سبب مشکلات گوارشی گردد . هر چند ممکن است علائم عصبی ، اضطراب، بی قراری، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب و… در فرد ایجاد نماید.
لیست داروهای OTC :
به طور کلی از سوی اطلاعیه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی مصوب ۳۱/۳/۱۳۷۵ تاکنون ۱۶۵ قلم دارو بعنوان داروهای OTC معرفی شده اند که در اینجا با تعدادی از اسامی آنها آشنا می شوید.
– A.C.A
– ACETAMINOPHEN (PARACETAMOL)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش