پیام معاون محترم آموزش وزارت بهداشت+به مناسبت روز آزمایشگاهیان کشور

پیام معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز آزمایشگاهیان کشور (۳۰ فروردین ۱۳۹۵)

کشور ما در حوزه طب از تاریخچه­ای غنی برخوردار بوده و علیرغم فراز و نشیب­هایی که طی قرون مختلف با آن مواجه بوده­ایم دستاوردهای عظیمی در این حوزه حاصل گردیده است. از جمله نوابغ برجسته کشور در این حوزه حکیم سید ‌اسماعیل جرجانی است که علاوه بر آثار ارزشمند به جا مانده از وی، به سبب تلاش هایی که طی حدود یک قرن عمر با ارزش خود برای تشخیص بیماری­ها از دید مشاهدات آزمایشگاهی انجام داده به عنوان پدر علوم آزمایشگاهی از وی یاد می گردد.

همچنین نظام سلامت کشور با ادغام آموزش پزشکی و نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی طی سالهای پس از انقلاب شکوهمند اسلامی توانسته است به موفقیت‌های شگرفی دست یابد، به طوری که افزایش خارق‌العاده در تربیت نیروی انسانی این حوزه و خودکفایی در بسیاری از راه‌‌های تشخیصی و درمانی منجر به ارتقای پاسخ‌گویی آموزش عالی سلامت به نیازهای جامعه گردیده است. در شرایط کنونی کشور در زمینه بار بیماریها، تغییرات هرم جمعیتی، مسایل اجتماعی و فرهنگی و …، ضرورت تحول در آموزش علوم پزشکی بیش از پیش محسوس بوده و در همین راستا برنامه­های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی با مشارکت عموم ذی‌نفعان این حوزه تدوین و نقشه راه روشنی را جهت ارتقای آموزش پاسخگو پیش روی نهادهای مرتبط قرار داده است.

علوم آزمایشگاهی با ماهیتی بین رشته­ای از جمله حوزه هایی است که طی سالیان متمادی پا به پای سایر علوم حوزه سلامت رشد کرده و در بین علوم تشخیصی پزشکی از قدمت بیشتری برخوردار می باشد. آموزش این رشته نیز به عنوان یک رشته مجزا از سال­ها قبل در کشور آغاز گردیده و در حال حاضر در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکترای تخصصی (PhD) در دانشگاههای علوم پزشکی تدریس می­گردد. دانش آموختگان این رشته در مقاطع مختلف در جایگاههای مختلف شغلی در نظام سلامت مشغول به فعالیت بوده و سالانه شاهد موفقیت­های این عزیزان در حوزه­های آموزش، پژوهش وبهبود روند تشخیص بیماری­ها و ارتقای سلامت مردم عزیز کشورمان می­باشیم.

بدیهی است باتوجه به کاربست جدید حوزه آموزش علوم پزشکی و تحولات نظام سلامت کشور، ضرورت تحول در این حوزه نیز همانند سایر رشته های علوم پزشکی بیش از پیش محسوس بوده و لازم است در قالب برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و از طریق پیوند موثر حوزه های علوم پایه و بالینی در جهت ارتقای آموزش علوم آزمایشگاهی برمبنای نیازهای جامعه گام های موثری برداشته شود. البته برای تحقق این امر، بسترهای مناسب این برنامه تحولی تمهید گردیده است. ازجمله تلاش جهت توسعه زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری، ارتقاء برنامه های آموزشی مرتبط، بهره وری از ظرفیتهای بین المللی، توسعه رشته مقاطع مرتبط و ….

اینجانب ضمن بزرگداشت مقام شامخ حکیم سید اسماعیل جرجانی، روز آزمایشگاهیان کشور که به مناسبت سالروز این حکیم فرزانه نامگذاری گردیده است را خدمت همکاران محترم تبریک عرض نموده و توفیق عزیزان را در اعتلای نظام سلامت کشور و ارتقای سلامت هموطنان عزیزمان از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش