رییس شبکه هپاتیت ایران:سیاستگذاران از پروتکل های درمانی هپاتیت حمایت جدی تری کنند

رییس شبکه هپاتیت ایران:سیاستگذاران از پروتکل های درمانی هپاتیت حمایت جدی تری کنند

تهران_ رییس شبکه هپاتیت ایران بر لزوم توجه بیشتر به مقابله با بیماری هپاتیت در کشور اشاره کرد و گفت: نحوه ابتلا افراد آسیب پذیر به خصوص زنان نشان می دهد که سیاستگذاران باید از پروتکل های درمان این بیماری حمایت جدی تری کنند.
سیاستگذاران از پروتکل های درمانی هپاتیت حمایت جدی تری کنند
به گزارش انجمن پرستاری ایران  روز چهارشنبه از شبکه هپاتیت ایران،دکترسیدموید علویان اظهار کرد: در همین راستا، پزشکان به موضوع غربالگری هپاتیت بیش ازپیش توجه کنند و هنرمندان و فیلم سازان هم با آثار خود جامعه را از اینگونه خطرات آگاه کنند.
وی افزود: در واپسین روزهای سال که خود را برای شروع سالی نو آغاز می کنیم و در صدد زدودن تمام غبارها از چهره خانه و شهرمان هستیم، امیدواریم بتوانیم با درمان آنان، بیماری را از جان خسته شان بزداییم و سلامتی را به آنها باز گردانیم.
علویان ادامه داد که در میان بیماران با سه زن مواجه شدم که هر سه آنان مبتلا به بیماری هپاتیت «سی» بودند. داستان زندگی آنها بسیار تأمل برانگیز است و این موضوع نشان می دهد که علاوه بر توجه جدی تر به این بیماری، باید اطلاع رسانی کامل تری از این بیماری انجام گیرد.
وی ادامه داد: زن ۵۱ ساله از قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه که در ۱۵ سالگی بدنبال ازدواج با مردی معتاد و آلوده به هپاتیت «سی» به اعتیاد تزریقی روی آورد. هرچند او پس چند سال از همسرش جدا شده و اعتیاد را کنار گذاشت اما پس از آگاهی از راه های ابتلا و احتمال انتقال بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت از طریق سرنگ مشترک به سلامتی خود مشکوک و در پی آزمایشات به بیماری خود پی برده بود.
علویان گفت: زن ۳۳ ساله دیگری با مردی معتاد ازدواج کرد و پس از جدایی از همسر نیز رفتار پرخز اعتیاد تزریقی را ادامه داد و زمانی که تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته و متوجه ابتلای خود به هپاتیت «سی» شد.
وی ادامه داد: زن ۶۶ ساله ای که پنجاه سال قبل وقتی ۱۶ سال را پشت سر می گذاشت با جوانی ازدواج کرد که متاسفانه معتاد بود و ۱۰ سال به همراه همسر اعتیاد تزریقی را تجربه کرد. هرچند وی از همسرش جدا شده و اعتیادش را ترک کرد اما اکنون پزشکان به دلیل پلاکت پایین خون و آزمایشات مختلف متوجه هپاتیت «سی» وی شده اند که متاسفانه این فرد به سیروز کبدی هم مبتلا شده است.
هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می ‌تواند ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می‌ شود.
عامل بیماری هپاتیت ویرال (ویروسی) یک ویروس است و در ابتدا می ‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز کند؛ ولی بیماری مزمن هپاتیت ‘C’ بر عکس سرماخوردگی معمولی به دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می‌ تواند حیات بیمار را تهدید کند.
بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و … است.
روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش