درمان تری گلسیرید بالای خون:

درمان تری گلسیرید بالای خون:
تری گلیسیریدها نوعی از چربی ها یا لیپیدها هستند که در خون وجود دارند. بدن ما کالری یا انرژی هایی که مورد نیازش نیست را برای استفاده صحیح به تری گلیسیریدها تبدیل می کند. این چربیها در سلولهای چربی ذخیره می شوند و در مواقع لازم در خون به گردش در می آیند تا انرژی مورد نیاز عضلات را برای فعالیت و انجام کار فراهم سازند. تری گلیسیریدها انواع مختلفی دارند شامل کلسترول، که بدن ما برای ساخت هورمون و ساختار سلولی به آن نیاز دارد.
میزان بهینه تری گلیسیرید برای عملکرد مناسب سلولها ضروری می باشد، ولی زیادی آن برای سلامتی مضر است. بنابراین اولین گام برای درمان تری گلیسرید گاهش وزن و استفاده از رژیم غذایی تری گلیسیرید بالا است. روشهای درمانی جهت کاهش میزان تری گلیسرید عبارتند از:

اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی
اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن اضافی می تواند تری گلیسرید را پایین آورد. سعی‌ کنید با تمرکز بر فواید کاهش وزن همچون افزایش انرژی روحی و بهبود سلامت، در خود ایجاد انگیزه کنید. یکی از علت های مهم افزایش تری گلیسرید افزایش وزن است.کاهش وزن تدریجی می تواند کمک زیادی به بهبود چربی های خون از جمله تری گلیسرید نماید.
کالری دریافتی را کاهش دهید. به یاد داشته باشید کالری اضافی می تواند به تری گلیسرید تبدیل شده و به شکل چربی‌ در بدن ذخیره شود. کاهش کالری ، تری گلیسرید را کاهش می دهد.
از نوشیدن نوشابه‌های الکلی خود داری کنید. الکل سرشار از کالری و شکر است و تاثیر زیادی بر میزان تری گلیسرید دارد. حتی مقدار کم آن می تواند تری گلیسرید را افزایش دهد.
شکر و غذاهای فرآوری شده نخورید. کربوهیدراتهای ساده مانند شکر و غذاهایی که با آرد سفید درست می شوند، تری گلیسرید را بالا می برند .
چربی های اشباع را نخورید، مثل غذاهای سرخ کردنی، شیرینی ها ، چربی گوشت، کره، مارگارین و روغن نباتی جامد.
از غذاهای تولید شده از آرد سفید مانند برنج و نان در بسیاری از وعده های غذایی پرهیز کنید. همانند شکر، مواد غذایی که از آرد سفید تهیه شده اند و غذاهای نشاسته دار مانند برنج سفید و سیب زمینی، می توانند باعث افزایش میزان تری گلیسیرید شوند.
ویتامین ها و مواد مغذی خاصی می توانند به کاهش تری گلیسرید کمک کنند.ویتامین C و اسیدهای چرب امگا-۳ از این دسته هستند.برای تأمین ویتامین C از سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده کنید.نیاسین نیز می تواند سنتز کبدی تری گلیسرید را کاهش دهد.سعی کنید غذاهای حاوی امگا -۳ مانند سالمون، سویا و گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهید.روغن ماهی می تواند به کاهش فشارخون و کاهش تشکیل لخته های خونی در عروق نیز کمک کند.البته توجه به این نکته نیز لازم است که روغن ماهی ممکن است با داروهای دیگری که شما استفاده می کنید تداخل داشته باشد و حتماً باید با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید.
ورزش کنید. سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش نمایید.پیاده روی، دویدن آهسته، شنا و ورزش های هوازی برای شما مناسب هستند.در کل بهترین توصیه برای شما کاهش وزن است.تعداد وعده های غذایی خود را زیاد کنید و حجم هر وعده را کاهش دهید.با مشاور تغذیه خود مشورت نمایید، در صورت نیاز استفاده از مکمل امگا -۳ نیز می تواند به کاهش تری گلیسرید کمک کند.
از مصرف سیگار خودداری کنید. اگر که میزان تری گلیسرید خون شما از حد معمول بالاتر است، بیماری های قلبی یک نگرانی عمده برای شما محسوب می شود. با کشیدن سیگار، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.
طب سنتی
بکارگیری طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی به توصیه پزشک معالج می تواند در کنار اقدامات اولیه در زمینه اصلاح شیوه زندگی بسیار مؤثر باشد. در زیر برخی ازگیاهان دارویی مؤثر در کاهش تریگلیسرید خون ذکر شده است:

ترکیب سیاهدانه و عسل با اضافه کردن نیم واحد سرکه طبیعی می تواند در درمان تریگلیسرید بالا بسیار مؤثر باشد.
دمنوش دارچین از دیگر داروهای طبیعی مؤثر در کاهش میزان تری گلیسرید است. ترکیبات آنتی اکسیدانی دارچین به کنترل مشکلات مربوط با سطح بالای قند خون کمک می کند.
برای تهیه این دمنوش عالی ۱ فنجان آب را به جوش آورید و دو تکه چوب دارچین به آن اضافه کنید. بگذارید روی حرارت ملایم به مدت ۵ دقیقه بماند. پس از صاف کردن در حال ناشتا بنوشید. توجه کنید که مصرف باید در حد متعادل باشد.
یکی دیگر از گیاهان دارویی جهت درمان کاهش تریگلیسرید دمنوش جعفری است.این دمنوش به خاطر مقدار بالای نیاسین علاوه بر کاهش قند خون یک خوراکی مدر محسوب می شود که به دفع مایعات جمع شده در بدن کمک می کند. یک لیتر را پس از اینکه جوش آمد از روی حرارت بردارید و یک دسته جعفری تازه به آن اضافه نمایید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس صاف کرده و بنوشید.
دارو
اگر تغییر در شیوه زندگی، نتواند تری گلیسرد تان را پایین بیاورد، پزشک معالج شما ممکن است درمان تری گلیسیرید با دارو را توصیه کند. معمولاً تمرکز درمان ، بر پایین آوردن کلسترول بد خون است .

افرادی که چربی خون ارثی دارند، باید مادام العمر دارو بخورند. البته این طور نیست که همیشه از یک نوع دارو استفاده کنند بلکه هر ۳ تا ۶ ماه باید آزمایش خون دهند تا در صورت لزوم پزشک به تدریج داروهای مصرفی شان را کم کند و به حداقل دوز برساند. لازم به ذکر است که این افراد حتی اگر غذا نخورند و دائم ورزش کنند باز هم کلسترول خونشان بالا می رود چراکه نقص آنزیمی دارند. اگر خانواده این بیماران را بررسی کنیم، احتمالا به افرادی برمی خوریم که در سنین پایین دچار سکته قلبی و حوادث عروق مغزی شده اند. پس این افراد باید مرتب تحت نظر باشند.
برخی از گروه های دارویی کاهنده تری‌گلیسرید عبارتند از:

نیاسین : نیاسین یا اسید نیکوتینک کلسترول بد را کاهش می دهد، پزشک ممکن است یک مکمل هم همراه نیاسین بدهد، نیاسپان. این دارو را حتما با مجوز پزشک تهیه کنید،زیرا تداخل آن با سایر داروها و مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی خطرناکی دارد.
فیبریتس : داروهایی مانند فنوفیبریت، جمفیبروزیل نیز در کاهش تری گلیسرید تاثیر زیادی دارند.
مکمل های امگا ٣ : اسیدهای چرب امگا ٣ می توانند در پایین آوردن تری گلیسرید، موثر باشند. شما می توانید آنها را از داروخانه و یا با تجویز پزشک تهیه کنید . اگر خودتان دارو را تهیه می کنید و داروی کاهش دهنده تری گلیسرید دیگری مانند استاتینها مصرف می کنید، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید. مصرف امگا ٣ می تواند سایر داروها را تحت تاثیر قرار دهد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش