بهانه روز جهانی بهداشت+دیابت

به بهانه روز جهانی بهداشت؛

دیابت؛ شعار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶

دیابت یا بیماری قند، نوعی اختلال متابولیک در بدن است. که در آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر تولید انسولین مقاوم شده و نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و درنهایت قند خون افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، وجود مقدار فراوان قند در خون نیز در درازمدت به بخش‌های مختلف بدن آسیب می رساند. مانند : آسیب به قلب، رگ‌های خونی،‌ کلیه‌ها، ‌دستگاه تناسلی، دستگاه عصبی، بینایی و…

بر اساس برآوردها در سال ۲۰۰۸ در جهان حدود ۳۵۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده‌اند و شیوع این بیماری بخصوص در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه در حال افزایش است.

در سال ۲۰۱۲ دیابت علت مرگ حدود ۱.۵ میلیون نفر در دنیا بوده است که بیش از ۸۰ درصد آن ها در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه رخ‌داده است و برآوردها نشان می‌دهد که این بیماری به هفتمین علت مرگ تا سال ۲۰۳۰ تبدیل خواهد شد.

دیابت دو نوع اصلی دارد:

دیابت نوع یک

در این بیماری نقص تولید انسولین دیده می‌شود.

دیابت نوع ۲

در این بیماری مقاومت پیش‌رونده بدن به انسولین وجود دارد.

دیابت نوع ۲ بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت را شامل می‌شود.

مهم ترین عامل ابتلا به دیابت نوع دو ، چاقی و کم‌تحرکی فرد می باشد.
چند نکته در مورد دیابت

همه‌گیری دیابت در دنیا در حال گسترش است بخصوص در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه.

در سال ۲۰۱۴ برآورد شده حدود ۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال به این بیماری مبتلا بوده‌اند.

درصد قابل‌ توجهی از این بیماری با اصلاح سبک زندگی قابل‌پیشگیری است. حفظ وزن طبیعی بدن و پیشگیری از افزایش وزن، ورزش و تحرک فیزیکی کافی، عدم مصرف دخانیات و رژیم غذایی سالم نقش مهمی در کاهش ابتلا به این بیماری دارد.

دیابت بیماری قابل‌ درمان است. باید قند خون را کنترل کنیم. افزایش دسترسی به خدمات تشخیصی، آموزش خود مراقبتی و افزایش خدمات درمانی نقش مهمی در کنترل بیماری دارند.

برای تشخیص ابتلا به دیابت باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نموده و با آزمایش قند خون از وضعیت سلامت خود مطلع شوید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش