پرستاران؛ همدلان شب بیدار

پرستاران؛ همدلان شب بیدار

نمایندگان مردم در مجلس با انتقاد از اختلاف فاحش دریافتی میان پزشکان و پرستاران بر لزوم تجدید نظر در تعرفه های پرستاران تاکید کردند.
خبرگزاری خانه ملت_گروه اجتماعی_گل زری فرخنده‌بخش؛ روز ولادت حضرت زینب که اسوه مراقبت و حمایت معنوی است در تقویم روز پرستار نامیده شده، بر این اساس روز پرستار با تولد حضرت زینب به عنوان یک مناسبت مذهبی گره خورده است.

طبق اظهارات نمایندگان مجلس هر چند پرستاری یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور است اما شرایط کاری این قشر در کشور مطلوب و استاندارد نیست این در حالی است که انتظارات از جامعه پرستاران بسیار زیاد است.نمایندگان با یادآوری اینکه پرستاران با وجود وظایف زیادی که بر عهده دارند مورد کم لطفی قرار می گیرند بر این باورند پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان مجموعه ای را سامان می دهند که وظیفه آنها خدمت به مردم است و هر کدام از این حلقه ها باید کارکرد متناسب با خود را داشته باشد تا هدف نهایی که ارائه یک سرویس مناسب به بیمار است تحقق یابد.

گفته می شود مادامی که در ارتباط با شاخص های تخت های بیمارستانی، مراکز جامع سلامت و تکمیل سیستم شبکه ای بهداشتی و درمانی ارتقا نسبی پیدا نکنیم همچنان فشار بر جامعه پرستاری وجود خواهد داشت.

نمایندگان مردم در مجلس از موضوع اضافه کار اجباری پرستاران انتقاد می کنند و معتقدند متاسفانه در برخی مواقع دیده شده که پرستاران با زور و اجبار باید در بیمارستان ها بمانند و اضافه کار انجام دهند این در حالی است که اضافه کار در تمامی دنیا حق فرد است که چنانچه نسبت به انجام آن تمایلی نداشته باشد سیستم نباید وی را مجبور به انجام آن کند.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکنون تحت پوشش بیمه قرار نگرفته و این موضوع از جمله مشکلات جامعه پرستاری است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ واقعیت آن است که بیمه‌ها خدمات پرستاری را به رسمیت نمی شناسند در حالیکه اگر بیمه ها این خدمات را به رسمیت بشناسند و تحت پوشش قرار دهند کاهش بار بیمارستان‌ها و همچین صرفه جویی در منابع حوزه سلامت را به همراه خواهد داشت.

نمایندگان مجلس معتقدند مشکلات جامعه پرستاری تنها با اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات و توسعه مراقبت های پرستاری رفع نمی شود بلکه آموزش پرستاری، قدردانی از زحمات این قشر، تامین نیروهای مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی، ارائه تعرفه های مناسب و عادلانه و همچنین نگاه عمیق به خدمات پرستاری از جمله راهکارهایی است که می تواند مشکلات جامعه پرستاری را مرتفع کند.

 عابدی: پرستاران حاصل دسترنج خود دریافت نمی‌کنند /کمبود نیرو مشکل عمده جامعه پرستاری

حیدرعلی عابدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه پرستاری جزو مشاغل سخت محسوب شده و شغلی بسیار طاقت فرسا است، گفت: به عنوان مثال پرستاری که از یک بیمار سرطانی یا کودکی که دچار سرطان خون است مراقبت می‌کند به اندازه کافی باید عذاب روح و روانی را تحمل کند که این موضوع علاوه بر مشکلات جسمی و خستگی مستلزم تلاش بی وفقه پرستاران برای مراقبت از چنین بیمارانی است.

حیدرعلی عابدی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه پرستاری شغلی پراسترس است و لحظه ای غفلت جان بیماران را به خطر می اندازد، تصریح کرد: شغل پرستاران به اندازه ای مشکل است که اگر یک لحظه از بیمارانی که نیاز به مراقبت شدید دارند غافل شوند مرگ آنها رقم خواهد خورد و این پرستاران است که باید در این رابطه پاسخگو باشند می توان گفت پرستاران موتور متحرکه بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه پرستاران حاصل دسترنج خود را دریافت نمی کنند با تاکید بر لزوم حفظ کرامت و هویت حرفه ای پرستاران، گفت: متاسفانه قسمت عمده خدمات و زحماتی که پرستاران به بیماران ارائه می دهند به رسمیت شناخته نمی‌شود مثلا در حالی که پرستار مراقبت از بیمار دیالیزی را متحمل می شود اما زمانی که بیمار ترخیص و هزینه های بیمارستان از وی اخذ می شود با وجودی که نقش اصلی مراقبت از بیمار بر عهده پرستار بوده است اما مبلغی عاید پرستاران نمی‌شود.

عابدی با بیان اینکه نقش پرستاران در بیمارستان‌ها بسیار کلیدی و تاثیرگذار است اما متاسفانه در سیستم بهداشتی و درمانی دیده نمی شود، تصریح کرد: در حال حاضر اگر پرستار بخواهد یک روز وقت خود را به خانواده اختصاص دهد سیستم‌های دریافت کننده خدمات پرستاری با کمال ناباوری به ایشان اعلام می‌کنند از آنجایی که نیروی جایگزین نداریم شما حق مرخصی رفتن ندارید یعنی به اندازه ای سیستم دریافت کننده خدمات پرستاری بزرگ شده و به پرستاران توجهی نشده که امروزه یکی از مشکلات عمده جامعه پرستاری کمبود نیرو است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، برخورد نامطلوب برخی بیماران و همراهان آنها را از مشکلات جامعه پرستاری برشمرد و گفت: متاسفانه به دلیل کمبود شدید پرستار همراهان بیمار برخی خدمات را به بیماران ارائه می کنند این در حالی است که ممکن است برخی از این خدمات برای سلامت بیمار خطرآفرین باشد از سویی برای همراهان بیمار و خانواده آنها هم مشکلات زیادی به وجود می آید همچنین دیده شده که اگر برای بیمار مشکلی پیش بیاید همراهان بیمار پرستاران را مورد ضرب و شتم قرار می دهند که به صورت جدی می طلبد وزارت بهداشت به این موضوع نگاهی جدی داشته و مشکل کمبود پرستار را رفع نماید تا استفاده از همراهان بیمار در بیمارستان ها پایان یابد.

وی با یادآوری مهاجرت پرستاران، ادامه داد: به دلیل آنکه شرایط کار برای پرستاران مناسب نیست و مدرک پرستاری نیز مدرک بین الملی است و در هر نقطه ای از دنیا می توانند مشغول شوند بنابراین برخی از آنها به مهاجرت روی می آورند؛ انتظار می رود با تسهیل شرایط کاری پرستاران به مروز این مساله مهاجرت پرستاران حل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، از موضوع اضافه کار اجباری پرستاران انتقاد کرد و افزود: متاسفانه در برخی مواقع دیده شده که پرستاران با زور و اجبار باید در بیمارستان ها بمانند و اضافه کار انجام دهند این در حالی است که اضافه کار در تمامی دنیا حق فرد است که چنانچه نسبت به انجام آن تمایلی نداشته باشد سیستم نباید وی را مجبور به انجام آن کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه بیمه‌ها خدمات پرستاری را به رسمیت نمی شناسند، یادآور شد: اگر بیمه ها این خدمات را به رسمیت بشناسند و تحت پوشش قرار دهند کاهش بار بیمارستان‌ها و همچین صرفه جویی در منابع حوزه سلامت را به همراه خواهد داشت اما متاسفانه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکنون تحت پوشش بیمه قرار نگرفته و این موضوع از جمله مشکلات جامعه پرستاری است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

عابدی ادامه داد: به دلیل آنکه تا قبل از تصویب برنامه ششم هیچ برنامه ای برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تاکنون طراحی و تصویب نشده بود بنابراین پرستاران از انجام کارهای تخصصی در بخش خصوصی و همچنین مردم از دریافت خدمات مراقبتی در جامعه و منزل محروم هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، با انتقاد از کمبود پرستار در کشور با یادآوری دیده شدن توسعه مراقبت های پرستاری و همچنین به رسمیت شناختن تعرفه های پرستاری در لایحه برنامه ششم، افزود: دولت ملزم به تامین بودجه لازم برای پوشش این خدمات شد و سال آینده خدمات پرستاری را بر اساس تعرفه های پرستاری که مصوبه مجلس شورای اسلامی است اجرایی کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکلات جامعه پرستاری تنها با اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات و توسعه مراقبت های پرستاری رفع نمی شود، گفت: آموزش پرستاری، قدردانی از زحمات این قشر، تامین نیروهای مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی، ارائه تعرفه های مناسب و عادلانه و همچنین نگاه عمیق به خدمات پرستاری از جمله راهکارهایی است که می تواند مشکلات جامعه پرستاری را مرتفع کند.

 امینی فرد: دریافتی پرستاران متناسب با زحمات آنها نیست/ لزوم تجدید نظر در تعرفه های پرستاری

محمدنعیم امینی فرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه پرستاران در ارائه خدمات بهداشتی و درمان نقش عمده ای دارند، یادآور شد: سطح کمی و کیفی خدمات بهداشتی به ویژه در دو دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است؛ در دنیا رویکرد علمی به پرستاران نهادینه شده و به سمت تخصصی پیش رفته است.

محمدنعیم امینی فرد

پرستاران در صف اول ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند

نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پرستاران در صف اول ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند، تصریح کرد: این قشر زحمات قابل توجهی را در مراکز درمانی متحمل می شوند؛ از ناحیه همراهان بیمار استرس و فشار زیادی به ویژه در اورژانس های به این افراد وارد می آید که با این اوصاف اما مورد کم لطفی قرار می گیرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه پرستاران با وجود وظایف زیادی که بر عهده دارند مورد کم لطفی قرار می گیرند، افزود: پرستاران رکن جدایی ناپذیر روند درمان هستند و پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان و مدیران مجموعه ای را سامان می دهند که وظیفه آنها خدمت به مردم است و هر کدام از این حلقه ها باید کارکرد متناسب خود را داشته باشد تا هدف نهایی که ارائه یک سرویس مناسب به بیمار است تحقق یابد.

وی با یادآوری اینکه درصد قابل توجهی از دستورات پزشکی توسط پرستار انجام می شود، گفت: با این اوصاف اگر پرستار از یک رفاه نسبی از لحاظ فکری، اجتماعی و اقتصادی برخوردار نباشد تاثیر نامطلوبی را در ارتباط با روند درمان بیمار به جا گذاشته و بهبود کامل بیمار حاصل نمی شود.

سازمان نظام پرستاری مستقل از نظام پزشکی خواسته های صنفی پرستاران را پیگیری می کند

امینی فرد با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری مستقل از نظام پزشکی خواسته های صنفی پرستاران را پیگیری می کند، ادامه داد: این دو مجموعه به دلیل نوع و ماهیت کاری که دارند باید تعاملات مناسبی را با هم داشته باشند؛ البته هر چند این دو مجموعه تعاملاتی را با هم دارند اما در این باره اعتراض هایی وجود دارد که بر خلاف روند تعامل گرایانه است از این رو باید در این باره نظام پزشکی و نظام پرستاری به موضوع تعامل توجه داشته باشند زیرا کار آنها با هم مرتبط و وابسته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در رابطه با مسائل رفاهی پرستاران اقداماتی انجام شده اما کافی نیست، از کمبود پرستار در کشور انتقاد کرد و گفت: مهمترین مشکل جامعه پرستاری کمبود پرستار است که شاخص پرستار نسبت به جمعیت کشور و همچنین میزان تخت های بیمارستانی با استانداردهای فاصله زیادی دارد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با هشدار نسبت به اینکه حجم بالای کار پرستاران فرسودگی روح و جسم آنها را به دنبال دارد، افزود: وزارت بهداشت و درمان باید در ارتباط با افزایش نیروی پرستاری برنامه ریزی کاملی داشته و به این موضوع توجهی جدی داشته باشد.

 انتقاد از کمبود شدید تخت بیمارستانی درکشور

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از کمبود شدید تخت بیمارستانی درکشور، ادامه داد: مادامی که در ارتباط با شاخص های تخت های بیمارستانی، مراکز جامع سلامت و تکمیل سیستم شبکه ای بهداشتی و درمانی ارتقا نسبی پیدا نکنیم به طور قطع فرصت های بکارگیری پرستاران هم محدود خواهد بود.

وی با بیان اینکه کمیسیون بهداشت مسائل مختلف پرستاران را بررسی می کند، گفت: در این ارتباط به دنبال آن هستیم ارزیابی را با کمک انجمن های علمی و صنفی پرستاری داشته باشیم تا از این طریق میزان نرم های پرستاری را تعریف کنیم؛ ارتقا سیستم بهداشتی و درمانی که امکان بکارگیری پرستاران را فراهم می کند و همچنین افزایش ظرفیت های متناسب پرستاری همراه با افزایش کیفی سطح خدمات پرستاری از طریق ایجاد و بسط رشته های تخصصی در کنار توجه به میزان تعرفه های پرستاری از جمله اقدامات موثری است که باید در رابطه با بهبود وضعیت پرستان مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه آنکه باید در تعرفه های پرستاری تجدید نظر شود، گفت: یکی از مصوبات لایحه برنامه ششم در ارتباط با جامعه پرستاری گسترش خدمات پرستاری در منزل و جامعه بوده که بیمه ها مکلف به آن شدند و دیگری بیمه مسئولیت مدنی پزشکان، پرستاران و دامپزشکان بوده است.

از دامن زدن تعارضات بین نظام پرستاری و وزارت بهداشت خودداری کرد

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با بیان اینکه باید از دامن زدن تعارضات بین نظام پرستاری و وزارت بهداشت خودداری کرد با یادآوری افزایش کارانه پرستاران در دولت یازدهم، افزود: تعرفه پزشکان در شورای عالی دستمزد کاهش یافته و به حداقل خود رسیده است؛ اعتقاد داریم که تعرفه های پرستاری باید افزایش یابد؛ البته با طرح تحول سلامت دریافتی پرستاران نسبت به گذشته بیشتر شده است هر چند این دریافتی ها متناسب با زحمات آنها نیست و باید افزایش یابد.

 حمزه: انتقاد از اختلاف فاحش دریافتی بین پزشکان و پرستاران/ لزوم تامین منابع لازم برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه جامعه پرستاری از خدوم ترین قشر جامعه هستند و پرستاری جزو مشاغل سخت است، از بی توجهی نسبت به این قشر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه نظام بهداشت و درمانی تاکنون نتوانسته آنطور که باید و شاید حق این قشر زحمتکش را ادا کند.

احمد حمزه

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری سال ها است بلاتکلیف مانده است

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال‌ها بلاتکلیف مانده است، افزود: دولت باید نسبت به تامین اعتبار لازم برای اجرای این مصوبه اقدام کند؛ اجرای این قانون مطالبه جدی پرستاران بوده، تاثیر زیادی در بهبود وضعیت آنها داشته و انگیزه کاری آنها را افزایش می دهد.

 افزایش دو برابری فشار کار پرستاران با اجرای طرح تحول سلامت

این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری افزایش دو برابری فشار کار پرستاران با اجرای طرح تحول سلامت، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت میزان تخت های بیمارستانی افزایش یافت اما در تعداد پرستاران تغییری ایجاد نشد این در حالی است که با افزایش تخت های بیمارستانی فشار کاری پرستاران دو برابر شد.

وی با یادآوری افزایش کارانه پرستاران در دولت یازدهم، با انتقاد از اینکه فاصله فاحشی بین دریافتی پزشکان و پرستاران وجود دارد، گفت:به نفع نظام و پرستاران است که این فاصله درآمدی هر چه سریع تر با اتخاذ تدابیر ویژه به حداقل برسد.

حمزه عمده علت اضافه کار اجباری پرستاران را کمبود پرستار دانست و ادامه داد: متاسفانه کمبود پرستار باعث شده پرستاران به اضافه کاری اجباری تن دهند این در حالی است که اضافه کار اجباری ممنوع است.

دولت مجوز استخدام پرستار را صادر کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دولت مجوز استخدام پرستار را صادر کند با یادآوری مهاجرت پرستاران، تصریح کرد: با توجه به نارضایتی پرستاران نسبت به میزان حقوق و دریافتی طبیعی است که برخی از آنها به مهاجرت روی بیاورند از سویی با توجه به اینکه تربیت یک پرستار برای کشور هزینه بر است بنابراین کشورهایی که جاذبه های بیشتری دارند ترجیح می دهند به جای صرف هزینه برای تربیت پرستار، پرستاران سایر کشورها را جذب کنند.

 قوانین دست وزارت بهداشت را برای جذب پرستار بسته است

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس دهم، با بیان اینکه قوانین دست وزارت بهداشت را برای جذب پرستار بسته است، گفت: پرستار به اندازه کافی داریم اما متاسفانه وزارت بهداشت مجوز استخدام نداشته و سازمان امور استخدامی مجوز جذب نمی دهد این در حالی است که به شدت به افزایش نیروی پرستاری نیاز داریم؛ وزارت بهداشت به دنبال احداث مراکزی است که بخشی از خدمات رسانی به بیماری های غیرواگیر را به پرستاران واگذار کند.

پرستاران باید مورد حمایت جدی دولت قرار گیرند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پرستاران باید مورد حمایت جدی دولت قرار گیرند، تصریح کرد: باید در استخدام نیروی پرستاری کارگشایی شود، بهبود وضعیت حقوق آنها مدنظر قرار گیرد و زمان استراحت بیشتری برای آنها در نظر گرفته شود./

روابط عمومی انجمن پرستاری. ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش