معاون پرستاری وزیر بهداشت: دستاوردهای وزارت بهداشت برای پرستاران با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست.

معاون پرستاری وزیر بهداشت:

دستاوردهای وزارت بهداشت برای پرستاران با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت در این دوره کارانه های پرستاران را دو و نیم برابر کرد، ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری دو برابر شداجرای پروانه صلاحیت حرفه‌ای ابلاغ شد و برای اجرایی شدن تعرفه گذاری خدمات پرستاری هیچ کم نگداشت.

محمد میرزابیگی در همایش سالیانه مدیران پرستاری در سطوح عملیاتی با اشاره به مجموعه اقدامات و دستاوردهای معاونت پرستاری و رویکردهای این معاونت برای سال آینده گفت: این موفقیت ها حاصل تلاش و زحمات تمام مجموعه پرستاری است و جا دارد از تمام پرستاران که در بخش ها و شیفت های مختلف زحمت می کشند، قدرانی کنم زیرا شما هستید که حلقه ارتباطی نظام سلامت و سیستم پرستاری وزارت بهداشت با مردم هستید.

وی افزود: هم اکنون در معاونت پرستاری وزارت بهداشت حدود ۸ کارگروه مختلف در حوزه های متنوع با همکاری بیش از یکصد نفر از صاحبنظران حوزه پرستاری مشغول به کار است و بسیاری از تصمیمات از جمله سطح بندی خدمات پرستاری به حرفه ای و غیر حرفه ای حاصل گردآوری نظرات و ایده های صاحبنظران پرستاری و جامعه پرستاری است.

میرزابیگی ادامه داد: اگر می خواهیم بخش دانشگاهی و حرفه ای پرستاری آسیب نبیند باید بخش غیر حرفه ای پرستاری را ساماندهی کنیم و لازمه اعتلا و کارآمدی علمی پرستاری این است که حتماً فکری برای بخش غیر حرفه ای کنیم.

وی تصریح کرد: اینکه برخی این سطح بندی خدمات پرستاری را کاری غیر لازم و من درآوردی و حتی در مواردی حاصل یک توطئه می دانند، بحثی مردود است زیرا این موضوع نیز به دنبال نظرسنجی های گسترده از جامعه پرستاری و گردآوری نظرات بزرگان حرفه و کاری علمی و کارشناسی به نتیجه نهایی رسیده است.

وی با اشاره به افزایش دو برابری ظرفیت دانشکده های پرستاری به منظور تعدیل نیروی انسانی در حوزه پرستاری گفت: اقدامات متعددی از سالهای پیش در راستای جبران کمبود نیرو در سطح حرفه ای و تخصصی انجام شده است که علاوه بر افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری، تمام بکارگیری هایی که تا به امروز نیز داشته ایم (۱۶ هزار در طول طرح تحول سلامت، ۴ هزار از طریق آیین نامه دانشجویی، ۵ هزار نفر برای جایگزین مرخصی زایمان و ۱۱ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی) جملگی در سطح حرفه ای اتفاق افتاده است.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: در بخش غیر حرفه ای نیز پس از برآوردهای کشور، تربیت ۱۰ هزار نیروی یکساله در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس به ازای هر ۴ نیروی حرفه ای یک نیروی غیر حرفه ای پیش بینی شده است. در مورد عنوان این نیروها نیز چه بهیار یکساله و چه کمک پرستار یکساله تفاوتی نمی کند و آنچه مهم است، تناسب، وظایف و انتظاراتی است که داریم.

 وی ادامه داد: در سطح حرفه ای ما نیاز به سطوح تخصصی و عمومی داریم که البته در سطح تخصص کارشناسی ارشد را داریم اما یک مقطع هم در نظر گرفته ایم که لزوما مدرک دانشگاهی بعد از کارشناسی پرستاری نیاز نباشد و دوره های مهارتی ۳ تا ۶ ماهه است که در حقیقت دوره های پرستاری پرکتیشنر را شامل می شود و این دوره ها با توجه به مقتضیاتی که در کشور ما است می تواند از سطح کارشناسی و ارشد ورودی داشته باشد.

میرزابیگی اضافه کرد: مأموریت در خصوص تعیین دوره های مورد نیاز کشور به دوستانمان در سازمان نظام پرستاری داده شد و همکاران ما در هیئت بورد پرستاری نیز در تعریف و اجرای این دوره های مهارتی با معاونت پرستاری همکاری دارند.

تغییر مسیر پرستاری دانشگاهی محال است

وی بحث بالینی سازی آموزش پرستاری را از دیگر برنامه های مصوب معاونت پرستاری خواند و گفت: به دنبال طرح این موضوع شایعاتی مبنی بر اینکه می خواهند مجوز تربیت پرستار را به بیمارستان ها بدهند، مطرح شد که اصلا صحت ندارد و مسیر پرستاری دانشگاهی محال است که دست بخورد. مسیرش کنکور است و مدرکش کارشناسی است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: اما خودتان قضاوت کنید که آیا برخی از دانشگاه های غیر دولتی که در اقصا نقاط کشور هستند، مورد تأییدتر است یا اینکه یک مرکز مجهزی که همه شرایط را داشته باشد، دانشکده ای را با رعایت استانداردهای لازم تأسیس کند.

 وی اظهار داشت: بحث دیگری که بررسی و مصوب شده است، بحث جذب هیئت علمی بالینی است که با توجه به کمبودی که در هیئت علمی دانشکده ها داریم، امری ضروری به نظر می رسید که نهایتا با دستور وزیر بهداشت مسیرتصویب را طی کرد تا اینکه هم اکنون ابلاغ شده است.

 پذیرش دانشجودر رشته کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری

میرزابیگی احیای رشته مدیریت پرستاری به عنوان یک رشته مقطع را از دیگر اقدامات مثبتی برشمرد که به ثمر نشسته است و گفت: با توجه به فعالیت بیش از ۱۴ هزار مدیر پرستاری در بیمارستانهای دولتی و غیر دولتی، وجود چنین رشته ای غیر قابل انکار بود و با مصوبات و توافقات صورت گرفته، پذیرش در این رشته نیز به زودی انجام می شود.

وی افزود: پرستار پژوهشگر نیز از دستاوردهایی بود که کسب شده است زیرا ما همواره شاهد هستیم که در بیمارستانها تعداد بسیاری مراکز تحقیقات بالینی در رشته های مختلف فعالیت می کنند که در این مراکز پرستاران زحمات بسیاری را متقبل می شوند ولی نه مدرکی از این بابت دارند و نه اینکه در بروندهی آن، اسمی از پرستار برده می شود.

معاون پرستاری ادامه داد: لذا توافق شد پرستار پژوهشگر تربیت شود تا اینکه دپارتمان پرستاری در مراکز تحقیقات بالینی ایجاد شود یا مراکز تحقیقات پرستاری به صورت مستقل راه اندازی شود. بنابراین هم اکنون زمینه و بستر فراهم شده است و بهره برداری از این ظرفیت به همت شما مدیران پرستاری بستگی دارد.

۶ درخواست برای ایجاد انجمن علمی پرستاری

وی گسترش انجمن های علمی پرستاری را دیگر دستاورد معاونت پرستاری خواند و گفت: با دستور وزیر بهداشت بنا شده است به تعداد گرایش های کارشناسی ارشد پرستاری، انجمن علمی داشته باشیم و هم اکنون ۶ درخواست در این زمینه واصل شده است که مراحل بررسی را طی می کنند.

میرزابیگی گفت: برنامه آموزش مداوم به عنوان نیاز بسیار مهم در حوزه پرستاری بویژه برای بحث صلاحیت حرفه ای از دیگر کارهایی است که مورد توجه معاونت قرار گرفته است و اولین قدم برای تکمیل پروسه صلاحیت حرفه ای این است که حداقل پرستاران امتیازات لازم را در حوزه بازآموزی کسب کنند.

وی ادامه داد: در راستای بهبود مستمر کیفیت خدمات پرستاری نیز گام های بسیار مهمی برداشته شده است به طوری که تا امروز، پرستاری در میان خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان خدمتی تفکیک شده نبوده است و به همین دلیل نیز خروجی ویژه و مشخصی به عنوان مراقبت های پرستاری نداشته ایم.

پرستاری به دنبال سهم خواهی نیست

معاون پرستاری وزیر بهداشت تأکید کرد: ما باید در رفتار حرفه ای و عملکرد و رویکردهای خودمان به گونه ای عمل کنیم که این شائبه در ذهن مسئولان، فضای رسانه ای و فضای اجتماعی و سیاسی ایجاد نشود که خدای ناکرده پرستاری به دنبال سهم خواهی است.

وی افزود: بلکه باید با نوع و کیفیت خدماتی که ارائه می کنیم و رویکرد و نقشی که در نظام سلامت ایفا می کنیم و رضایتمندیی که در مردم ایجاد می کنیم، جایگاه پرستاری را اثبات کنیم تا به گونه ای شود که طبق فرمایش مقام معظم رهبری؛ جایگاه پرستاری را به درستی برای جامعه، مسئولان و مردم تبیین کنیم.

میرزابیگی ادامه داد: این مهم نیز زمانی محقق می شود که برنامه براساس نیازمندی های نظام سلامت و مردم داشته باشیم و برنامه های نیز مجریان قوی داشته باشد تا کیفیت خدمات پرستاری در جامعه، انعکاسی ملموس داشته باشد و فقط در بخشنامه و آیین نامه خلاصه نشود و تنها از این مسیر است که می توان جایگاه واقعی پرستاری را تبیین کرد و مطالبات بحق این قشر را پیگیری کرد.

وی تعریف شاخص های ملی پرستاری را از دیگر اقدامات مثبت صورت گرفته در حوزه پرستاری عنوان کرد و گفت: در این راستا سند عرضه و تقاضا نیروی پرستاری در کشور تدوین شد و بحث عبور از پرستاری سنتی، ایمنی بیمار و راهکارهای دستیابی به این شاخص ها در اولویت برنامه ها قرار گرفت.

بهره مندی از صلاحیت حرفه ای حق مردم و پرستاران است

معاون پرستاری در خصوص بحث صلاحیت حرفه ای پرستاران نیز گفت: در اصل اجرای این موضوع هیچ بحثی وجود ندارد و اینکه مردم و پرستاران باید از صلاحیت حرفه ای بهره مند شوند، به عنوان یک اصل پذیرفته شده است و مشکلی در آن وجود ندارد اما آنچه مورد بحث است، فرعیات این موضوع است که مثلا کی، کجا و توسط چه کسی اجرا شود.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز از هر ایده و نظری که روند کار را پخته تر کند، استقبال می کند و این طور هم نیست که هر آیین نامه ای که ابلاغ می شود، وحی منزل است و قابل بازنگری نیست. بی شک در جریان اجرای کار نیز امکان بازنگری و رفع نواقص وجود دارد و مقصود این است که این کار در اقدامی تیمی و گروهی جلو برود.

 میرزابیگی ادامه داد: به هر حال بحث صلاحیت حرفه ای پرستاران، سالیان سال است که جزو خواسته های پرستاری است و امید است که باهمدلی و همراهی جمعی و لطف خدا این کار به بهترین شکل اجرایی شود.

وی با اشاره به اجرای روش کیس متد به منظور ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری به رغم تمام مشکلات نظیر کمبود نیروی انسانی گفت: این روش علاوه بر رضایتمندی بیشتر بیماران به نفع پرستاران هم هست زیرا عملکرد و کارکرد پرستار را مستند می کند و می تواند در اجرای عملکردی بسیار حائز اهمیت باشد.

 معاون پرستاری وزیر بهداشت افزایش ۲ تا ۳ برابری کارانه ها را از دیگر اقدامات انجام شده خواند وگفت: تا پیش از این تنها یکسری از نیروهای محدود مشمول کارانه می شدند که در این دوره نیروهای دیگری از جمله نیروهای شرکتی نیز مشمول کارانه شدند.

 وی بر توجه به جوانان عرصه پرستاری اعم از نیروهای شرکتی و طرحی ها گفت: در راستای بهبود وضعیت نیروهای شرکتی که همواره انتقاداتی جدی به وضعیت آنها داشتم به محض ورود به عرصه خدمت در معاونت پرستاری، علاوه بر تدوین آیین نامه مربوط به حقوق و مزایای این نیروها و لازم اجرا شدن این آیین نامه در تمام دانشگاه ها، موسسه ای تحت عنوان کارآفرینان آوا سلامت زیر نظر وزارت بهداشت تشکیل شد.

میرزابیگی ادامه داد: سهامداران این موسسه نیز دانشگاه های علوم پزشکی هستند تا به هیچ عنوان بحث انتفاع شخصی مطرح نباشد تا در صورتی که شرکتی از رعایت مر بخشنامه وزارت بهداشت در مورد نیروهای شرکتی تعدی کرد، امکان لغو قرارداد و عقد بلافاصله قرارداد با موسسه آوا سلامت فراهم باشد.

 وی افزود: با تشکیل موسسه آوا سلامت علاوه بر ایجاد امنیت شغلی برای نیروهای طرف قرارداد، دیگر نیروی درجه یک و دو در وزارت بهداشت وجود ندارد زیرا با اجرای کامل دستورالعمل مربوط به حقوق و مزایای نیروهای شرکتی، همه نیروها به تناسب خدمتی که ارائه می دهند، دریافتی مناسب دارند.

وزارت بهداشت برای اجرای تعرفه های پرستاری چیزی کم نگذاشت

معاون پرستاری وزیر بهداشت در خصوص بحث تعرفه های پرستاری نیز گفت: در این رابطه نیز وزارت بهداشت هر آنچه باید انجام می داد، داده است و در طول یکسال سه بار در تاریخ های مختلف این تعرفه ها را برای بررسی و تصویب به شورای عالی بیمه فرستاده است و از اینجا به بعد باید پیگیری ها از وزارت رفاه صورت گیرد.

 میرزابیگی، تسهیل در تبدیل وضعیت ها، تخصیص اعتبار برای تجهیز و نوسازی پاویون های ، ساخت سریال پرستاران به منظور شناساندن واقعیت های جامعه پرستاری و همکاری های موثر بین المللی را از دیگر دستاوردهایی برشمرد که در حوزه پرستاری به ثمر نشسته است و گفت: البته دستیابی مطلوب به تمام این دستاوردها و اقدامات صورت گرفته و پیشبرد اهداف پرستاری تنها در سایه همدلی و همراهی جامعه پرستاری امکانپذیر است که امیدواریم در سال آینده بیش از پیش شاهد آن باشیم.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش