راه‌اندازی دانشکده‌های غیر انتفاعی راهکاری برای حل مشکل کمبود پرستار

راه‌اندازی دانشکده‌های غیر انتفاعی راهکاری برای حل مشکل کمبود پرستار:
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی دانشکده‌های غیرانتفاعی راه حلی برای تربیت بیشتر پرستاران در کشور دانست و گفت: چرا تا به امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فکر راه‌اندازی دانشکده‌های غیرانتفاعی پرستاری نبوده است این در حالی است که در قانون همه موارد آن دیده شده است.

به گزارش روابط عمومی. انجمن پرستاری ایران دکتر «حیدر علی عابدی» پرستار ونماینده مجلس شورای اسلامی ،با طرح این پرسش که اشکال راه‌اندازی دانشکده غیرانتفاعی در وزارت بهداشت برای تربیت پرستار در چیست؟ اظهار کرد: سالهاست در وزارت علوم تحقیقات و فناوری با استفاده از ظرفیت قانونی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز تاسیس دانشکده‌های غیرانتفاعی داده شده که براساس قوانین مورد اشاره همه موارد آن اعم از هیئت موسس، هیئت امنا، شیوه ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان آن و یا این‌که در صورت انحلال دانشکده تکلیف فارغ‌التحصیلان و پرونده آن چه خواهد شد همگی دیده شده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در کشور بهیارانی داریم که چندین سال پیش فارغ‌التحصیل شده‌اند اما به‌علت منحل شدن دبیرستان بهیاری بعضی از آنها مدتها گرفتار مدرک تحصیلی‌شان بودند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که تربیت پرستار در بیمارستان مشکلات خاص خود را دارد و به احتمال زیاد با مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه خواهد شد چون تاسیس هرموسسه آموزش عال باید در چارچوب کلیات‌ آیین‌نامه‌ تأسیس‌ موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی‌ غیرانتفاعی (مصوب‌ چهل‌ و یکمین‌ جلسه‌ مورخ‌ ۲۳/۷/۶۴ شورایعالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌) باشد. از طرفی این موارد در شرایطی است که با این شیوه از آموزش کیفیت آموزش پرستاری هم زیر سئوال خواهد رفت.

دکتر عابدی با بیان این‌که هم‌اکنون در کشور دانشکده پرستاریی در کشور یافت نمی‌شود که کادر هیئت علمی کافی داشته باشد، یادآور شد: در حال حاضر در دانشکده‌های پرستاری مامایی‌های ایران، شهید بهشتی، تهران و … برای کارآموزی از نیروهای حق‌التدریس(نازل‌ترین مربی) استفاده می‌شود. حال چگونه می توانند اموزش بیمارستانهای طرف قرار داد را تحت پوشش قرار دهند؟ از این‌رو پسندیده نیست آموزش دانشگاهی و آکادمیک پرستاران به مسایل فرعی‌تر کشانده شود و باید در نخستین مرحله اعضای هیئت علمی تأمین شود.

وی افزود: اگر جذب اعضای هیئت علمی برای وزارت بهداشت بار مالی داشته باشد شورایعالی انقلاب فرهنگی راه حل آن را دیده است و برای تربیت پرستار مجوز راه‌اندازی دانشکده پرستاری مامایی غیر انتفاعی را داده است. که این مهم از طریق بکار گیری اساتید باز نشسته آنهم در دانشکده های غیر انتفاعی میسر خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که چرا می‌خواهیم قانون را دور بزنیم؟ و به‌جای راه‌اندازی دانشکد‌های غیر انتفاعی آموزشگاه راه‌اندازی و یا تربیت بیمارستانی پرستار داشته باشیم؟ در ادامه افزود: با توجه به اینکه معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت این موضوع را به روسای دانشکده‌های پرستاری مامایی واگذار کرد که در این‌باره طرحی بدهند متأسفانه روسای دانشکده‌های پرستاری مامایی سراسر کشور به این موارد توجه کافی نداشته و باید پاسخ آنها تنها تاکید بر راه‌اندازی دانشکده‌های غیر انتفاعی می بود نه طرحی که اجرای ان مشکلات بسیاری فراروی حرفه قرار خواهد داد.

دکتر عابدی در خصوص عدم توانایی در به‌کارگیری نیروی پرستار تربیت شده نیز گفت: براساس قوانین موجود دولت مجاز به بزرگ کردن حجم دولت نیست و اگر بیمارستان ۱۰۰ تخت‌خوابی به ۳۰۰ تختخوابی افزایش می‌یابد برای ۲۰۰ تختخواب اضافه شده باید ۴۰۰ پست سازمانی اضافه شود که دولت در این‌باره مقاومت خواهد کرد.

وی افزود: راهکار بدون شک استفاده از ظرفیت شرکت ها است. همچنان که تجربه خوبی در ۳۰ سال گذشته در کنار استخدام رسمی، سیستمی به ‌نام تأمین اجتماعی وجود داشت که بعدها مشخص شد این شیوه از استخدام می‌تواند مقررات خوبی داشته باشد و پرستاران از این شیوه به‌کارگیری احساس بدی هم ندارند هم‌اکنون هم می‌توان برای نیروهای شرکتی قوانینی چون تأمین اجتماعی داشت تا پرستاران از این شیوه به‌کارگیری حس خوبی داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت وجود نظارت کافی بر این نیروهای شرکتی و پرداخت حقوق مکفی ادامه داد: در حال حاضر موسسه ای وابسته به هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت به‌ نام آوای سلامت همه مزایای یک پرستار استخدامی را برای پرستاران در نظر می‌گیرد و سوابق خدمتی آنها نیز محفوظ می‌ماند.

دکتر عابدی راه حل بعدی برای به‌کارگیری نیروی پرستار فارغ‌التحصیل را خرید خدمت براساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برشمرد و افزود: می‌توان به‌جای جذب شرکتی، با پرستاران براساس تعرفه‌های خدمات پرستاری قرار داد بست و خدمات مورد نیاز را از آنها خرید خدمت کرد.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش