خطاهای انکارناپذیر پزشکی و پرستاری

دکتر اصغر فتایی رئیس انجمن پرستاری ایران درگفتگو باخبرنگار آنا به این موضوع توجه کرده و معتقد است که پرداخت دیه و جریمه در این خصوص بازدارنده نیست و یک تشکیلات نظام‌مند در این زمینه نیاز است.
وی می‌گوید: نظام گزارش دهی خطاهای بیمارستانی درایران (پزشکی وپرستاری) با معیارهای جهانی فاصله زیادی دارد.
دکتر اصغر فتائی معتقد است لغو پروانه طبابت مجازات تعیین‌شده در کشورهای توسعه‌یافته برای برخورد با خطاهای پزشکی است.
وی می‌گوید:‌ خطای پزشکی اجتناب‌ناپذیر است اما نوع برخورد با خاطیان می‌تواند عاملی برای کاهش خطاهای پزشکی باشد و این اتفاق در کشورهای پیشرفته رخ می‌دهد تا آمار این خطاها به حداقل برسد.
دکتراصغرفتائی رئیس انجمن پرستاری ایران:
در ادامه تأکید می‌کند: در ایران برخورد جدی با پزشکان خاطی صورت نمی‌گیرد و حتی اگر برخورد هم شود نه پروانه پزشکی وی لغو می‌شود و نه فعالیتش مختل می‌شود و می‌تواند از روز بعد درجایی دیگر شروع به کار کند.
دکترفتائی باوجودی که اعتقاد دارد که نباید فضایی علیه جامعه پزشکی و پرستاری ایجاد شود خاطرنشان می‌کند: باید فضای شفاف و قوانین جامعی در این خصوص تدوین وصورت گیرد تا قصور پزشکی به حداقل برسد زیرا این مشکل به‌ سلامت مردم مربوط است و جریمه کردن پزشک یا دریافت دیه نمی‌تواند در این زمینه کافی باشد.
پیشرفت علم آمار خطای پزشکی را کاهش می‌دهد

وی معتقد است که آمارهای خطای پزشکی در کشور کاهش داشته است مرجع اصلی رسیدگی به خطای پزشکان نظام پزشکی است و پزشک قانونی در کنار آن به‌عنوان کمکی در تصمیم نهایی این سازمان را همراهی می‌کند.
وی در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید: خطای پزشکی جزو جدانشدنی علم طب است اما به دلیل ساخت ابزارها و روش‌های جدید درمانی این آمار کاهش چشمگیری داشته است اما یک خطا در همه شرایط وجود داشته و آن‌هم مسئله خطا در تشخیص است.

دکتر فتائی ادامه می‌دهد: هر پزشک با روش کلینیکی و پارا کلینیکی نوع بیماری مراجع خود را تشخیص می‌دهد اما گاهی این تشخیص‌ها نادرست است و گاهی بیماری درست اما مداخلات اشتباه روند درمان را مختل می‌کند.
“هیچ پزشکی به‌عمد خطا نمی‌کند” تشخیص نادرست می‌تواند منجر به زیان‌های جبران نشدنی برای بیمار و پزشک شود اما نمی‌توان خطای پزشکی را نادیده گرفت و این خطاها در نظام پزشکی دنبال و پیگیری می‌شود.
دکتر اصغر فتائی معتقد است نسبت به گذشته خطاهای پزشکی کاهش داشته است زیرا ابزار و روش‌های درمانی پیشرفت قابل‌توجهی داشته است
دکتر فتائی در ادامه بیان کرد:
ارزیابی های علمی پزشکان و پرستاران جزو برنامه‌های رتبه‌بندی این قشر در ارائه خدمات پزشکی و پرستاری به خدمت گیرنده (بیماران) در ادامه فعالیت آنان بایستی مدنظر قرارگیرد
تا فرهنگ دقت در عمل الویت کاری کادر درمان باشد.
روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش