تربیت بیمارستانی

 تربیت بیمارستانی 

دبیر بورد پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که بیمارستان مهم ترین عرصه آموزش پرستار است، گفت: مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیاز جامعه به خدمات سلامت و مراقبت‌های پرستاری را تعیین می‌کنند.

دکتر «عباس عباس‌زاده» با بیان این‌که خدمات سلامت موضوعی حاکمیتی است، و وزارت بهداشت به موجب قانون متولی امر سلامت در کشور است.

وی با بیان این‌که تعداد پرستار فعلی پاسخگوی نیاز کشور نیست، افزود: در خصوص تربیت پرستار بیمارستانی در ذهن عده ای سوء تفاهم ایجاد شده است. واژه “تربیت بیمارستانی” یک اصطلاح خاص است که در این روش هر بیمارستان بر اساس نیاز خود یک برنامه آموزشی تدوین و تعدادی فراگیر را برای تربیت جذب کرده و مهارت های خاصی را به آنها آموزش می دهد و بدون اعطای مدرک تحصیلی معتبر در همان مرکز به‌کار گرفته می‌شوند البته این موضوع هیچگاه در کشور ما وجود نداشته و نخواهد داشت.

دبیر بورد پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که تربیت پرستار بدون کار در محیط بیمارستانی معنایی ندارد، افزود: یکی از مهم ترین محیط های آموزشی برای تربیت پرستار در ایران و جهان بیمارستان است. طبیعی است که بیمارستان مهم ترین عرصه آموزش پرستاری است و اگر بخواهیم ظرفیت بیشتری برای آموزش پرستاری ایجاد کنیم باید بیمارستان های بیشتری را در فرآیند آموزش پرستاری وارد کنیم.

دکتر عباس‌زاده با بیان این‌که نمی‌توان پرستاری را بدون آموزش بیمارستانی و عملی و کسب مهارت تصور کرد، ادامه داد: اگر منظور منتقدان این است که بیمارستان ها بدون داشتن شرایط و اخذ مجوز به روش تربیت بیمارستانی پرستار تربیت کند، چنین موضوعی مطرح نمی باشد. از طرفی اگر توقع داشته باشند که دانشجو بدون داشتن عرصه بالینی تنها در محیط دانشکده با محفوظات نظری به پرستار ماهر و عالم تبدیل شود چنین فرضی نیز در تربیت دانشجوی پرستاری پذیرفتنی نیست.

وی با بیان این‌که در کشورهای پیشرفته دنیا دانشجویان پرستاری در بیمارستان آموزش می‌بینند، افزود اگر محیط‌های بیمارستانی مجهز به امکانات آموزشی از جمله، کلاس درس و کتابخانه و امکانات باشند و استانداردهای بیمارستان آموزشی را داشته باشند می توانند به عنوان عرصه آموزش دانشجو معرفی شوند، در ادامه خاطرنشان کرد: باید پس از تامین امکانات و مواد آموزشی، اساتید بالینی تحت عنوان اعضای هیئت علمی بالینی برای آموزش مهارت‌های نظری، عملی و مهارتی در محیط بیمارستان حضور داشته باشند.

دبیر بورد پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این شیوه را روشی منطقی دانست و گفت: از این‌رو هم‌اکنون نه تنها تهدیدی برای آموزش پرستاری وجود ندارد بلکه زمینه افزایش کیفیت آموزش پرستاری و افزایش مهارت دانشجویان فراهم شده است.

دکتر عباس‌زاده با بیان اینکه عرصه بیمارستانی برای آموزش پرستاری می بایست استانداردهای قابل قبول داشته باشد، ادامه داد: تفاوتی نمی‌کند این آموزش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد و یا دولتی باشد. مهم این است که استانداردهای آموزشی رعایت شده باشد.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم در دادن مجوزها به مراکز آموزشی سیاست‌های آموزشی شورایعالی انقلاب فرهنگی هدایت‌گر ماست و نمی‌توان گفت در رشته پرستاری تنها مراکز دولتی مجری دوره های آموزشی باشند و سایر مراکز اعم از غیرانتفاعی و … حضور نداشته باشند.

دبیر بورد پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: به‌هنگام فارغ‌التحصیلی هم تا زمانی که از کسب مهارت دانشجو اطمینان حاصل نشود اجازه فارغ‌التحصیلی به وی داده نمی‌شود یک پرستار باید علاوه ‌بر تسلط بر دانش نظری، مهارت‌های عملی و ارتباطی را هم در محیط بیمارستانی کسب کند.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: هیچ مرکز آموزشی بدون اخذ مجوز از شورای گسترش اجازه تربیت پرستار را ندارد و مبنای صدور مجوز ارزشیابی و اعتبار بخشی آموزشی است.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش