بیمارستان های دریافت کننده گواهی نامه IPD ثبت سامانه جامع پذیرش بیماران بین الملل می شوند

بیمارستان های دریافت کننده گواهی نامه IPD ثبت سامانه جامع پذیرش بیماران بین الملل می شوند

معاون اجرایی دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، گفت: بیمارستان‌ها و مراکزی که موفق به کسب گواهی نامه IPD شوند، در سامانه جامعی که در اختیار کشورهای علاقمند به دریافت خدمات درمانی از ایران قرار دارد؛ ثبت و معرفی خواهند شد.

به گزارش وب دا، همایش کشوری گردشگری سلامت با موفقیت پس از سه روز برگزاری در هتل همای شماره یک مشهد به کار خود پایان داد و استقبال بسیار خوبی از سوی نهادها و شرکت های ذی ربط جهت شرکت در این همایش و نمایشگاه جانبی آن صورت گرفت.

این مهم بهانه ای شد تا با دکتر علی مشکینی؛ معاون اجرایی دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت‌وگویی صمیمانه ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شویم.

در ابتدا به اهمیت گردشگری سلامت در ایران پرداخته و نظر خود را در این خصوص بیان کنید؟

توسعه صنعت گردشگری سلامت و ارتقای جایگاه کشور به حق، با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های حوزه خدمات پزشکی که در کشور وجود دارد باید ارتقای لازم را جهت جذب گردشگران کشورهای مختلف از جمله کشورهای مسلمان منطقه پیدا کند؛ که در این راستا برگزاری چنین همایش هایی تاثیر گذار خواهد بود.

چهارمین همایش گردشگری سلامت را چگونه ارزیابی می کنید؟

برگزاری این همایش با توجه به ابعاد آن، امر بسیار مهمی است. به خصوص نقش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این میان که توانست بر اساس سرفصل های روز دنیا، همایش را برگزار کند.

این همایش زمینه بیان نیازهای مراکز درمانی مختلف به خصوص در استان هایی که پذیرش بیمار بین الملل را به لحاظ جاذبه های مختلف جغرافیایی فرهنگی و توانمندی های پزشکی دارند، (جهت توسعه گردشگری سلامت) فراهم کرد.

معاون اجرایی دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تصریح کرد: نمایشگاه جانبی که در هنگام برگزاری این همایش با حضور فعالان عرصه گردشگری برگزار شد، منجر به تبادل اطلاعات و استقبال شرکت کنندگان در این همایش گردید که این نکته نیز قابل توجه است.

این همایش در نهایت توانست با استقبال خوبی از سوی مسئولین ذی ربط در عرصه گردشگری سلامت روبه رو شود و موفقیت های خوبی را نصیب خود کند که سهم پنل های تخصصی و سخنرانی های ارائه شده نیز در این میان پررنگ است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عرصه گردشگری سلامت چه جایگاهی در میان دیگر دانشگاه ها دارد؟

این استان یکی از استان های پیشرفته و دارای تجارب و موفقیت های مستمر در این عرصه بوده است، که در این میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز دارای اهتمام ویژه به این امر در میان مسئولین خود در مراکز درمانی گردشگری سلامت می باشد.

تمایل خاصی که از یک سو،مسلمانان و به ویژه شیعیان، جهت عزیمت به این شهر با توجه به سهم این استان از ابعاد زیارتی و بهره مندی از فیوضات و برکات مضجع شریف امام رضا(ع) دارند و از سوی دیگرپیشرفت های خوبی که در زمینه پزشکی و تجهیزاتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد ، این استان را از دیگر استان های کشور متمایز می کند.

در این میان نقش وزارت بهداشت در حمایت از دانشگاه ها در مسیر گردشگری سلامت به چه شکل است؟

در این خصوص ظرفیت های خوبی در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وجود دارد که تلاش می شود در زمینه سیاست گذاری، ساماندهی و فعالیت های گردشگری سلامت مورد استفاده قرار بگیرد.

از جمله تشکیل دپارتمانی تحت عنوان« IPD یا واحد پذیرش بیماران بین الملل در بیمارستان ها» که در مشهد نیز مانند سایر استان ها استقبال خیلی خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

در این دپارتمان، گواهی نامه ای پس از ارزیابی ها و ثبت حداقل ها و شاخص های تعیین شده، از سوی وزارت بهداشت تعیین شده است ؛ که تحت عنوان گواهی نامه IPD یا پذیرش بیماران بین الملل ارائه می شود، که تا کنون ۸۰ بیمارستان توانسته اند این گواهی نامه را دریافت کنند.

این گواهی نامه چه ظرفیتی را برای بیمارستان های کسب کننده آن ایجاد خواهد کرد؟

بیمارستان‌ها و مراکزی که موفق به کسب گواهی نامه IPD شوند، در سامانه جامعی که در اختیار کشورهای علاقمند به دریافت خدمات درمانی از ایران قرار دارد؛ ثبت و معرفی خواهند شد.

در این میان باید به برگزاری دوره مهارتی و آموزشی برای مسئولین فنی فعال درشرکت های گردشگری سلامت که بر اساس انعقاد توافق نامه ای بین دفتر نظارت و اعتبار بخشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران بسته شده است نیز اشاره کرد.

معرفی کامل تری از این دوره بیان کنید؟

این دوره ها دارای سرفصل هایی است که فعالان و مسئولین فعال در شرکت های گردشگری سلامت با شرکت در آن می‌توانند با جاذبه بیشتر و تخصصی تر جایگاه کشورمان را در ابعاد اقتصادی با یک بازار هفت میلیارد دلاری حمایت کنند.

البته جنبه های فرهنگی، اشتغال زایی و سیاسی نیزدر این میان دارای اهمیت هستند که امید داریم این مهم نیز در راستای برنامه های گردشگری سلامت تحقق پیدا کند.

چشم انداز خود را در خصوص آینده گردشگری سلامت بیان کنید؟

چشم انداز ما در این راستا کاملا روشن است. اگر مجموعه هایی که به طور مثال در این همایش گرد هم جمع شده اند بتوانند به تعامل خود ادامه دهند و مانند حلقه های این زنجیر نقش خود را ایفا کنند مطمئنا آینده کار بسیار درخشان خواهد بود.

در پایان باید به شورای راهبری گردشگری سلامت متشکل از وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان نظام پزشکی اشاره کنم.

این شورا می تواند به هم افزایی و ایفای نقش و ایجاد تعامل میان همه نهادهای ذی ربط؛ که لازمه موفقیت در گردشگری سلامت نیز هست کمک شایانی بکند.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش