بررسی علل خشونت علیه پرستاران در بخش روان‌پزشکی

بررسی علل خشونت علیه پرستاران در بخش روان‌پزشکی

نتایج پژوهش پرستاری در کشور نشان می دهد:

نتایج پژوهش پرستاری در کشور حاکی از آن است که خشونت علیه پرستاران شاغل در بخش‌های روان‌پزشکی شیوع فراوانی دارد.
به گزارش روابط عمومی انجمن پرستاری ایران : در این مطالعه « توصیفی – مقطعی» با عنوان « بررسی فراوانی خشونت و عوامل تعیین کننده آن در پرستاران شاغل در بخشهای روان‌پزشکی» ۱۴۴ نفر از کارکنان پرستاری (تعداد ۶ نفر بهیار، ۱۳۰ نفر کارشناس و ۸ نفر کارشناس ارشد) شاغل در بخش‌های روانپزشکی بیمارستان آموزشی- درمانی رازی تبریز در سال ۱۳۹۳ به روش سرشماری انتخاب شدند.

داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد خشونت محیط کار در محیط‌های بهداشتی جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و به کمک نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه ۱۶ انجام شد.

نتایج یافته‌ها نشان داد خشونت‌های روانی و فیزیکی به‌ترتیب با فراوانی ۵/۹۶ درصد و ۳/۸۳درصد، بیشترین نوع خشونت و خشونت‌های فرهنگی و جنسی به ترتیب با فراوانی ۰/۲۷درصد و ۷/۹درصد کمترین نوع خشونت در محیط کاری پرستاران بود.

بیشترین واکنش پرستاران نسبت به خشونت، دعوت کردن فرد مهاجم به آرامش (۸/۲۷ درصد) بود. پرستاران، افزایش منابع نیروی انسانی (۷/۱۶درصد)، آموزش کارکنان (۷/۱۵درصد)، وجود اقدامات امنیتی در بخش‌ها (۱/۱۴درصد)، وجود دستورالعمل مواجهه با خشونت (۶/۱۳درصد) و جدا کردن بیماران قضایی از سایر بیماران (۸/۱۲درصد) را مهم‌ترین عوامل پیشگیری‌کننده خشونت محیط کاری گزارش کردند.

عمده‌ترین عوامل مستعدکننده خشونت علیه پرستاران نسبت پایین تعداد پرستاران به بیماران (۸/۱۲درصد)، نبود امکانات امنیتی به موقع (۹/۱۰درصد)، مسایل حقوقی و قضایی بیمار (۲/۱۰درصد)، برخورد نامناسب پرسنل بیمارستان با بیمار یا همراهان بیمار (۸/۸درصد) و نبود برنامه آموزشی درباره پیشگیری از خشونت (۳/۸درصد) بود.

با توجه به شیوع فراوان خشونت علیه پرستاران شاغل در بخش‌های روان‌پزشکی ضرورت ارتقاء مهارت‌های ارتباطی پرستاران، تدابیر امنیتی، آموزش کارکنان درباره مدیریت خشم و کاهش فشار کاری پرستاران در جهت کاهش موارد خشونت را نشان می‌دهد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش