بیانیه مشترک انجمن پرستاری ایران به همراه سایر تشکل های پرستاری

بیانیه مشترک انجمن پرستاری ایران به همراه سایر تشکل های پرستاری
به گزارش روابط عمومی انجمن پرستاری ایران در پی اقدام به جذب بدون کنکور رشته های کاردانی حوزه سلامت و تربیت کارشناسی پرستاری در مراکز مجتمع سلامت مجمع تشکل های صنفی کشور تشکیل جلسه صنفی داده و اعلام موضع نمودند
به گزارش روابط عمومی انجمن پرستاری ایران در این بیانیه اعتراض شدید تشکل های صنفی پرستاری کشور به تربیت کارشناس پرستاری در مراکز مجتمع سلامت که فاقد استاندارهای لازم بوده و در سطح دانشکده های پرستاری نیستند اعلام شده و اعضا خواستار پیگیری آن شدند متن بیانیه بشرح زیر می باشد
جناب آقای دکتر بهرام عین اللهی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
با سلام و احترام
برای حفظ سلامتی در جامعه، اهمیت پرستاری در تراز اول قرار دارد؛ نقش پرستاری و بیمارداری در حفظ سلامت و بازگشت سلامت بیمار، نقش درجه اول است (۳/۴/۱۳۸۳). تقویت جامعه پرستاری ضرورتی برای حال و آینده کشور به کار می رود (۲۱/۹/۱۴۰۰). با توجه به حضور چند ده هزار دانشجوی پرستاری، باید یک مدیریت و برنامه ریزی خوب در زمینه مسائل آموزشی و توزیع متوازن پرستاری … در سطح کشور انجام گیرد. (۱۱/۱۰/۱۳۹۸).
بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای سالانه با جامعه پرستاری
سلامتی از مهمترین موهبت های الهی و از اساسی ترین نیازهای جوامع توسعه یافته بشری است. تلاش برای تأمین سلامت موجب گسترش رشته های مرتبط با علوم سلامت گردیده است. در این میان، رشته پرستاری نقش مهمی در ارایه خدمات مراقبتی و تکمیل زنجیره درمان داشته و بعنوان یکی از رشته های دانشگاهی، هم سو با پیچیدگی های نیازهای انسانی و گسترش علم و فن آوری پیشرفت نموده است. در این راستا، به ویژه پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی، برنامه های متعدد آموزش پرستاری در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهی در نظام برنامه ریزی آموزش عالی کشور، به ویژه در شورای عالی برنامه ریزی آموزش پزشکی، تصویب و ابلاغ شده اند و تاکنون مبنای عمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده اند. به طور یقین، التزام به این مصوبات و مقررات ضامن حفظ سلامت مردم است. در این راستا، تربیت پرستاران دارای صلاحیت حرفه ای که به تعبیر مقام معظم رهبری مستلزم برنامه ریزی و مدیریت خوب در زمینه آموزشی است، خود ضرورتی انکارناپذیر است.
علیرغم این واقعیت های اساسی و مهم، متاسفانه در چند سال اخیر، به ویزه در کنکور سال جاری، به استناد کمبود پرستار شاهد نادیده گرفته شدن استانداردها و مقررات آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی، توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت در تخصیص مجوز تربیت دانشجوی کارشناسی پرستاری به مجتمع های عالی سلامت هستیم. این در حالی است که با توجه به فصل دوم برنامه کارشناسی پیوسته رشته پرستاری مصوب پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در تاریخ ۲۷/۲/۱۳۹۳، این مراکز فاقد حداقل استانداردها یا الزامات نیروی انسانی، کالبدی، تجهیزاتی و عرصه های بالینی مناسب برای تربیت پرستار در مقطع کارشناسی هستند.
از سوی دیگر، این مجتمع ها در مناطق کم برخوردار با فلسفه و ماهیت کاری دیگری مثل ارایه خدمات پیشگیری تأسیس شده اند. لازم به یادآوری و تأکید است که طی چند سال گذشته، هیأت ممتحنه، ارزشیابی و برنامه ریزی رشته پرستاری بازدیدهای متعددی را انجام داده است و با ارایه مستندات، عدم صلاحیت این مراکز را به صورت مکتوب و مستند به مسئولان ذیربط گزارش نموده که مورد توجه قرار نگرفته است.
این بی اعتنایی به نظرات کارشناسی بورد و دلسوزان این رشته و نیز اقدامات اعجاب انگیز و عقب گردآموزشی راه اندازی دوره های کاردانی مامایی، هوشبری و اتاق عمل با پذیرش دانشجو از رشته های علوم انسانی و تربیت مراقب بهداشت مدارس در دانشگاه فرهنگیان، می تواند باعث یأس و سرخوردگی اساتید و دانشجویان این رشته ها و در مخاطره قرار گرفتن سلامی جامعه شود که به فرموده مقام معظم رهبری ایجاد هرنوع جو ناامیدی در بدنه علمی کشور گناهی نابخشودنی است. ذبا وجود همه موارد پیشگفت، اقدامات گذشته و اخیر معاونت آموزشی وزارت بااستناد به موضوع کمبود پرستار، نشان دهنده اصرار بر پیمودن مسیر غیر قانونیدارد که می تواند موجب اتلاف هزینه ها، کاهش کیفیت مراقبت های پرستاری، به خطر افتادن ایمنی بیماران و در نهایت آسیب به سلامت مردم شود.
مجمع تشکل های مردم نهاد پرستاری شامل انجمن ها و نهادهای حرفه ای، علمی و صنفی، که برآمده از بدنه جامعه پرستاری هستند، بر اساس مسئولیت حرفه ای و احساس تعهد نسبت به حفظ سلامت مردم، مصرانه تقاضا دارد معاونت آموزشی وزارت بهداشت با رجوع به مصوبات شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی و احترام به آن ها و با قبول راه حلی قانون و منطقی که متضمن تربیت پرستاران با صلاحیت است، از به خطر افتادن سلامت مردم پیشگیری نماید. در صورتی که دغدغه واقعی مسئولان محترم، کمبود پرستار باشد، راه حل آن دور زدن و زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات حافظ سلامت مردم و تأمین کننده تربیت پرستاران با صلاحیت حرفه ای نیست. پیشنهاد اصولی ما راهبرد استفاده از ظرفیت ده ها دانشکده پرستاری کلان منطقه های ده گانه دارای مجوز و با سابقه درخشان در تربیت پرستار است. لذا تقاضا می شود: ۱) پذیرش دانشجوی پرستاری در این مراکز متوقف شود، ۲) دانشجویان فعلی به دانشکده های کلان منطقه مربوطه منتقل شوند، ۳) برای رفع کمبود پرستار از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشکده های کلان منطقه ها، حتی به صورت نوبت دوم استفاده شود و نیز استخدام و جذب دانش آموختگان بیکار مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، مجمع تشکل های مردم نهاد پرستاری برای هرگونه تعامل و همکاری در زمینه حل این مسائل اعلام آمادگی می نماید.

 

  • رونوشت: دفتر مقام معظم رهبری
  • کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی
  • معاونت پرستاری وزارت بهداشت
  • معاونت آموزشی وزارت بهداشت
  • هیأت ممتحنه، ارزشیابی و برنامه ریزی رشته پرستاری
  • دانشکده های پرستاری سراسر کشور

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش