مهمترین خواص سیر خام برای سلامتی، پوست و مو

  مهمترین خواص سیر خام برای سلامتی، پوست و مو

گیاه سیر به سرده پیازها تعلق دارد. دیگر گونه‌های این خانواده شامل موسیر، پیاز، پیازچه و تره فرنگی است. سیر، بومی آسیای مرکزی است. این گیاه، ۷۰۰۰ سال است که نه تنها برای آشپزی بلکه برای اهداف دارویی نیز به کار می‌رود. چون سیر خواص شگفت انگیز بسیاری دارد، مردم با خوردن سیر خام از آن به عنوان درمان موثری برای مشکلات متعدد استفاده می‌کنند. سیر خام برای سلامتی، پوست و مو مفید است. سیر در اکثر کشورها وجود دارد و مردم می‌توانند آن را به شکل پخته یا خام استفاده کنند. به دلیل خواص بسیاری که سیر دارد، گنجاندن آن در برنامه غذایی فکر خوبی است. همچنین، مردم، پودر سیر یا سیر خشک شده را برای استفاده همیشگی نگه‌داری می‌کنند.

اگرچه هیچ کس نمی‌تواند خواص شگفت انگیز سیر برای سلامتی، پوست و مو را انکار کند اما برای افرادی که می‌خواهند سیر خام یا پخته مصرف کنند، محدودیت‌های مصرف وجود دارد. مصرف بیش از انداز سیر باعث ایجاد مشکلات مربوط به سلامتی و حساسیت می‌شود. بزرگسالان نباید روزانه بیشتر از یک حبه سیر بخورند و کودکان نیز فقط می‌توانند ربع یک حبه سیر خام را مصرف کنند.
همان‌گونه که می‌دانید سیر خواص اثبات شده زیادی برای سلامتی، پوست و مو دارد. سیر برای خوشمزه کردن غذاها به کار می‌رود. سیر می‌تواند طیفی از مشکلات مربوط به سلامتی، پوست و مو را درمان کند.

۱. مزه عالی

اگرچه این مورد ، خاصیت سیر برای سلامتی محسوب نمی‌شود اما دانستن آن مهم است. افزودن سیر به رژیم غذایی روزانه کار آسانی است و این خوراکی طعم خوبی را به غذاهای پخته و سالادهای شما می‌دهد. می‌توانید از سیر به عنوان جزء ضروری بعضی غذاها مانند سوپ‌ها و سس‌ها استفاده کنید. طعم قوی سیر، غذا را خوشمزه‌تر می‌کند. شکل‌های مختفی از سیر مانند حبه سیر، پودر سیر، خمیر سیر، روغن سیر، عصاره سیر و حتی مکمل سیر وجود دارد. هر کدام از شکل‌های سیر، تاثیرات مختلف و محدودیت‌های مصرفی خود را دارد. معمولا مردم دو یا سه بار در روز، یک حبه سیر را با وعده‌های غذایی خود میل می‌کنند.

به هر حال باید بدانید که سیر، بدی‌های خود را نیز دارد، مثلا بوی بد دهان!

برخی افراد دوست ندارند در کنار کسانی که سیر خورده‌اند باسیتند زیرا دهان آن‌ها بو می‌دهد. قبل از استفاده از سیر خام به عنوان درمان طبیعی مشکلات و بیماری‌های متعدد، باید با پزشک مشورت کرده و به توصیه‌های او گوش کنید. مصرف سیر یا مکمل آن می‌تواند در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های حساسیتی شود. اگر مشکلات مربوط به اختلالات خونریزی دارید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، باید از مصرف زیاد سیر خودداری کنید. اگر واقعا دوست دارید مقدار مصرف سیر را افزایش دهید، باید به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های او گوش دهید.
توصیه می‌شود سیر را قبل از خرد کردن یا له کردن، نپزید. زیرا تمام خواص سیر خام از آلیسین می‌آید، ترکیبی که فقط در هنگام خرد شدن، جویدن یا له شدن سیر خام تولید می‌شود.
بهترین راه برای بهره‌مند شدن از خواص سیر برای سلامتی، له کردن یا خرد کردن آن است. سپس بگذارید مدتی بماند، بعد آن را به غذای در حال پخت اضافه کنید.
می‌توانید عصاره به دست آمده از حبه‌های سیر را با مقداری روغن زیتون فوق بکر و کمی نمک ترکیب کرده و سس سالاد خوشمزه‌ای درست کنید.

۲. خواص دارویی

امروزه سیر در بسیاری از مناطق جهان یافت می‌شود. مردم معمولا از آن در آشپزی استفاده می‌کنند زیرا طعم و عطر خوبی به غذاها می‌دهد. سیر را می‌توان به خیلی از سالادها اضافه کرد. اما در تاریخ باستان از سیر نه تنها برای آشپزی بلکه برای اهداف درمانی نیز استفاده می‌شده است. چرا که سیر خواص دارویی دارد.
مدارک و اسناد زیادی از بابلی‌ها، مصری‌ها، رومی‌ها، یونانی‌ها و چینی‌ها درمورد خواص شگفت انگیز سیر بر جا مانده است. خواص سیر برای سلامتی به دلیل ترکیبات سولفوری آن است که وقتی سیر را خرد یا له می‌کنیم یا آن را می‌جویم، آزاد می‌شوند. این ترکیب آلیسین نام دارد که دارای خواص دارویی است. آلیسین، بوی خاصی به سیر می‌دهد. زمانی که سیر را می‌جویم یا سیر خرد شده می‌خوریم، آلیسین از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود و به تمام قسمت‌های بدن می‌رود. در نتیجه، بسیاری از قسمت‌های بدن از خواص آن بهره‌مند می‌شوند.

۳. مواد مغذی بالا، کالری پایین

یکی دیگر از دلایل افزودن سیر خام به رژیم غذایی، مواد مغذی بسیار و کالری کم آن است. یک حبه سیر حاوی منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم، فیبر، مس، کلسیم، فسفر، ویتامین B1، آهن و پتاسیم است. هر کدام از این مواد مغذی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها و حفظ عملکرد درست اندام‌ها ایفا می‌کند. همچنین، ۳۰ گرم سیر،۴۲ کالری دارد. بنابراین، می‌توانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کرده و نگران افزایش وزن نباشید.

۴. محافظت از بدن در برابر بیماری و سرماخوردگی

شواهد زیادی مبنی بر فایده‌ی سیر خام برای مبارزه با بیماری به ویژه سرماخوردگی وجود دارد. در فصل‌های سرد، بسیاری از افراد به بیماری‌های ناشی از باکتری‌ دچار می‌شوند. گفته می‌شود افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از بقیه افراد در برابر بیماری آسیب‌پذیرند. سیستم ایمنی ضعیف نقش مهمی در کمک به بدن برای مبارزه با باکتری‌های بیماری‌زا ایفا می‌کند. سیستم ایمنی قوی‌تر، فرآیند درمان را تسریع می‌کند. اگر نمی‌خواهید در فصل‌های سرد به سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار شوید، خوراکی‌هایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند مصرف کنید.

مکمل سیر، نقش محافظتی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. بسیاری از مطالعات و تحقیقات برای بررسی تاثیرات سیر انجام شده‌اند.

یک مطالعه بزرگ که ۱۲ هفته طول کشید نشان داد که کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در افرادی که روزانه مکمل سیر مصرف می‌کنند، ۶۳٪ بیشتر از آن‌هایی است که آن را مصرف نمی‌کنند. علائم سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا در افرادی که ۵ روز مکمل سیر مصرف می‌کنند، تا ۷۰٪ کاهش می‌یابد. یک مطالعه دیگر دریافت که مصرف روزانه ۲.۵۶ گرم عصاره سیر، تعداد روزهای بیماری را تا ۶۱٪ کاهش می‌دهد. تمام مطالعات انجام شده خواص شگفت انگیز سیر در جلوگیری از بیماری و درمان آن را اثبات کرده‌اند.
اگر در برابر سرماخوردگی و بیماری آسیب‌پذیر هستید، اضافه کردن سیر به رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند. اگرچه مکمل سیر در جلوگیری و تسکین بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا موثر است اما باید آن را فقط در صورت تجویز شدن یا مشورت با پزشک مصرف کنید. باید از مصرف بیش از اندازه سیر اجتناب کرد.

۵. کاهش فشار خون

هر ساله افراد زیادی به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته و حمله قلبی می‌میرند. اگرچه عوامل زیادی در ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی تاثیر دارند اما فشار خون بالا یکی از دلایل مهم بروز این بیماری‌هاست. مطالعات زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف سیر و مکمل آن فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا را تنظیم کرده و تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف ۶۰۰-۵۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر در یک دوره ۲۴ هفته‌ای می‌تواند فشار خون را کنترل کند.
تاثیر عصاره سیر یا مکمل آن در درمان فشار خون بالا به اندازه داروی آتنولولاست. افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند سیر را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کرده یا عصاره آن را مصرف کنند. به هر حال، اگر می‌خواهید نتایج بهتری بگیرید، می‌توانید از مکمل‌های سیر که در فروشگاه‌های سلامت یافت می‌شوند استفاده کنید. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی، با پزشک مشورت کنید.

۶. کلسترول پایین

همه ما می‌دانیم که داشتن یک رژیم پر از کلسترول ما را در معرض ابتلا به کلسترول بالا قرار می‌دهد. به هر حال، بسیاری از افراد از عواقب کلسترول بالا آگاه نیستند. سطح بالای کلسترول یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است که زندگی افراد را به خطر می‌اندازد. به هر حال، پرهیز از غذاهای دارای کلسترول بالا مخصوصا در مهمانی‌ها کار سختی است.
یکی از راه‌ حل‌ها برای کسی که کلسترول بالایی دارد، سیر است. مصرف روزانه مکمل‌های سیر باعث کاهش ۱۵ درصدی کلسترول کل و کلسترول LDL می‌شود. چون سیر می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید کمک کند، گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه یا مصرف مکمل آن از سلامت شما محافظت کرده و از بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

۷. جلوگیری از پیشرفت دمانس و آلزایمر

بیماری‌های دمانس و آلزایمر، بیماری‌های ذهنی مرتبط با فراموشی هستند. زمانی که سن بالا می‌رود، فراموشی به یک مسئله طبیعی تبدیل می‌شود. به هر حال در موارد شدیدتر، فراموشی بر فعالیت‌های روزانه شما تاثیر می‌گذارد و شما قادر به انجام فعالیت‌های خود نخواهید بود. این به معنای ابتلای شما به دمانس یا آلزایمر است. چون دلایل اصلی این بیماری‌ها هنوز مشخص نیست، هیچ دارویی برای درمان کامل آن‌ها وجود ندارد. در برخی از طیف‌های دمانس یا آلزایمر، فقط می‌توانیم از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم.
فکر خوبی است که در ابتدا با سالم‌خوری، ورزش و دوری از استرس از بروز بیماری دمانس یا آلزایمر جلوگیری کنیم.

اگر به بیماری دمانس یا آلزایمر دچار هستید یا می‌خواهید از آن‌ها پیشگیری کنید، خوردن خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان را به شما توصیه می‌کنیم.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث ایجاداسترس اکسیداتیو شوند. متاسفانه، فرآیند پیری خطر بروز این آسیب را افزایش می‌دهد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این آسیب باید خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.
یکی از مواد آنتی اکسیدانی، سیر است. شواهدزیادی نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان‌های موجود در سیر در محافظت از مکانیزم‌های بدن موثر هستند. می‌توانید سیر را به غذاها و سالادهای مختلف اضافه کنید. به هر حال، اگر نتیجه بهتری می‌خواهید، باید مقدار زیادی از مکمل آن استفاده کنید زیرا آنزیم‌های آنتی اکسیدانی بدن را افزایش داده و استرس اکسیداتیو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. استرس اکسیداتیو، با فشار خون بالا نیز در ارتباط است.

۸. افزایش طول عمر

چیزی که بتواند باعث طول عمر انسان شود، غیر عادی به نظر می‌رسد. به هر حال، مطالعات علمی نشان داده‌اند که سیر تاثیر زیادی در جلوگیری از فشار خون بالا و بیماری‌های عفونی که دلایل اصلی مرگ هستند، دارد. افراد پیر یا کسانی که به اختلال سیستم ایمنی دچار هستند نیز می‌توانند از خواص سیر بهره‌مند شوند. به نظر می‌رسد سیر واقعا به طول عمر افراد کمک کند.

۹. تقویت توان ورزشی

ورزشکارانی که تمرینات سخت دارند، سیر خام را در برنامه غذایی روزانه خود می‌گنجانند. زیرا سیر خام یکی از مواد قوی است که می‌تواند توان ورزشی آن‌ها را تا حد قابل توجهی بالا ببرد. در قدیم، بسیاری از کارگران نیز برای رفع خستگی و افزایش کارایی خود، سیر مصرف می‌کردند.
جالب است که بدانیم، در یونان باستان، مکمل‌های سیر را به ورزشکاران المپیک می‌دادند. به هر حال، مطالعات انجام شده، تاثیر سیر در بهبود توان ورزشی را اثبات کرده‌اند. به هر حال، به این معنا نیست که انسان می‌تواند این خواص را فقط از سیر دریافت کند. به مطالعات انسانی بیشتری نیاز داریم.
افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی با درمان ۶ هفته‌ای با روغن سیر، کاهش زیادی را در ضربان قلب و افزایش توان ورزشی خود مشاهده کردند. به هر حال، یک مطالعه که بر ۹ دوچرخه سوار انجام شد، هیچ گونه بهبودی در عملکرد آن‌ها را نشان نداد. یک مطالعه دیگر، به این نتیجه دست یافت که خستگی ناشی از تمرینات شدید به کمک سیر کاهش می‌یابد. به هر حال، برای اثبات تاثیر سیر در افزایش عملکرد ورزشی انسان، به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

۱۰. سم‌زدایی رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین

رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین می‌توانند به طرق مختلف در بدن جمع شده و باعث بروز مشکلات و بیماری شوند. فلزات سنگین می‌توانند باعث آسیب اندام‌ها و رادیکال‌های آزاد باعث آسیب اکسیداتیو می‌شوند. سم‌زدایی رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین در بدن اهمیت بسیاری دارد. ترکیبات سولفوری که در زمان جویدن یا خرد شدن سیر تشکیل می‌شوند، بسیار مفید و موثرند. این ترکیبات در دفع فلزات سنگین از بدن و محافظت از اندام‌ها در برابر سمیت موثرند.
افرادی که در انبارهای خودرو کار می‌کنند در معرض سمیت فلزات سنگین قرار دارند. در مطالعه‌ای که یک کارمند انبار خودرو در آن شرکت کرد بود، مشخص شد که مصرف سیر یا مکمل آن، سطح تجمع فلزات سنگین در خون را تا ۱۹٪ کاهش داده است. سیر، مشکلات مربوط به سمیت فلزات سنگین مانند سردرد و فشار خون را نیز بهبود می‌بخشد. مصرف روزانه سه دوز مکمل سیر برای درمان سمیت، به اندازه داروی دی‌ پنیسیلامین موثر است.

۱۱. افزایش سلامت استخوان

آیا خواص سیر شامل جلوگیری و درمان تحلیل استخوان نیز می‌شود؟ هیچ مطالعه انسانی این خواص را اثبات نکرده است. به هر حال، برخی مطالعات که بر موش‌ها انجام شد نشان داد که سیر، با افزایش سطح استروژن در حیوان ماده، خطر تحلیل استخوان را کاهش می‌دهد.
همچنین، یک مطالعه نشان داد که مصرف مقدار زیاد عصاره سیر در روز یا مصرف روزانه ۲ گرم سیر خام به کاهش کمبود استروژن در زنان یائسه کمک می‌کند.
این مسئله می‌تواند نشانه تاثیر سیر در تقویت استخوان‌ها و محافظت از سلامت آن‌ها در زنان نیز باشد.
خوراکی‌هایی مانند سیر یا پیاز در درمانپوکی استخوان موثرند.

۱۲. کنترل قند خون

قند خون بالا می‌تواند به مشکلات جدی مانند بیماری قلبی و دیابت منجر شود. بیماری قلبی در بسیاری از کشورهای جهان به مرگ منجر می‌شود. درمان دیابت کار سختی است زیرا باید رژیم غذایی سختی را در پیش گرفت. اگر به رژیم و عادت‌های غذایی نرمال برگردید، احتمال از حال رفتن و ابتلای دوباره به این مشکل وجود دارد. پیشگیری از این بیماری‌ها اهمیت بسیاری دارد. به هر حال، با کنترل قند خون می‌توانید خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهید. مصرف منظم سیر ترشح انسولین را افزایش داده و سطح قند خون – به ویژه اگر به دیابت دچار باشید – را کنترل می‌کند. افرادی که قند خون بالا دارند باید سیر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند یا این‌که مکمل سیر مصرف کنند.

‍۱۳. پیشگیری از برخی سرطان‌ها

مکمل‌های سیر به ۴ گروه روغن سیر له شده، روغن معطر سیر، عصاره سیر و پودر سیر تقسیم می‌شوند. اکثر افراد سیر خام می‌خورند یا این‌که از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنند. ممکن است این افراد ندانند که مصرف سیر یا مکمل آن می‌تواند خواصی از جمله پشگیری از سرطان داشته باشد.برخی مطالعات انجام شده بر انسان‌ها دریافتند که ارتباط نزدیکی بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر پیشرفت سرطان‌های خاص از جمله سرطان روده بزرگ، معده، پانکراس، مری و سینه وجود دارد.

بسیاری از مطالعات برای بررسی دلایل، مسائل تغذیه‌ای، محیطی و ارتباط آن‌ها با سرطان انجام شده‌اند. یک مطالعه انسانی نشان داد که مصرف بیشتر سیر خام یا پخته می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ و معده را کاهش دهد.

دلیل این‌که مصرف سیر از برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند این است که خواص باکتریایی سیر، توانایی جلوگیری از تشکیل و فعالسازی مواد سرطان‌زا، کاهش تکثیر سلولی، ترمیم DNA و مرگ سلول‌های سرطان را دارد.

همچنین، برخی مطالعات دریافتند که دی آلیل سولفید موجود در سیر می‌تواند راه انتقال PhIP به مواد سرطان‌زا را مسدود می‌کند. PhIPترکیبی است که خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
موسسه ملی سرطان از هیچ مکمل رژیمی برای پیشگیری از سرطان، نام نبرده است. به هر حال، آن‌ها بر این باورند که سیر و برخی سبزیجات، خواص ضد سرطانی دارند. چون شکل‌های مختلف سیر و روش‌های تهیه مختلفی برای آن وجود دارد، تعیین مقدار مشخص سیر برای جلوگیری از سرطان، آسان نیست. آلیسین، مانند دیگر ترکیبات موجود در سیر، ممکن است تاثیر خود را با زمان، طرز تهیه، پخت و فرآوری از دست بدهد. به هر حال، با استناد به سازمان بهداشت جهانی، هر بزرگسال می‌تواند ۲ تا ۵ گرم سیر خام، ۲ تا ۵ میلی‌گرم روغن سیر، ۰.۴ تا ۱.۲ گرم پودر سیر یا ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر مصرف کند.

۱۴. مبارزه با کمبود آهن و کم‌خونی

با وجود این‌که آمریکا کشوری با سطح زندگی بالا است اما بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت آن به دلیل رژیم غذایی ناسالم، مصرف چربی و کمبود پروتئین به کم‌خونی دچارند. اکثر افراد می‌دانند که کمبود آهن به کم‌خونی منجر می‌شود. اما در واقع، کم‌خونی، همان کمبود هموگلوبین در سلول‌های خون است که بر توانایی خون در انتقال اکسیژن به سلول‌ها و دفع دی اکسید کربن تاثیر می‌گذارد. علائم کم‌خونی، خستگی، ضعف، تنگی نفس، سرگیجه و غش، تپش قلب، رنگ پریدگی، قاعدگی زیاد و مشکل در تمرکز هستند.

برای جلوگیری یا درمان کم‌خونی به داروها یا درمان‌های دارویی نیاز نیست. خوراکی‌های زیادی هستند که می‌توانند در رفع کمبود آهن یا کم‌خونی به شما کمک کنند.

یک خوراکی مهم برای رفع کم‌خونی و کمبود آهن سیر است که نباید آن را نادیده گرفت. گنجاندن سیر در رژیم غذایی افرادی که دچار کم‌خونی هستند بسیار توصیه می‌شود. سیر، سیستم ایمنی این افراد را تقویت می‌کند. همچنین مصرف سیر به شکل‌های مختلف می‌تواند جذب آهن را افزایش داده و گردش خون را تقویت کند. سیر در افزایش جذب آهن موثر است زیرا دی آلیل سولفید موجود در آن تولید فروپورتین – پروتئین مسئول جذب و تولید آهن – را افزایش می‌دهد. دی آلیل سولفید، متابولیسم آهن را نیز تسریع می‌کند. در نتیجه، سیر از کمبود آهن و کم‌خونی جلوگیری کرده و آن را درمان می‌کند.

۱۵. بهبود زندگی جنسی

سیر، یک محرک جنسی محسوب می‌شود چرا که خواص تقویت قوای جنسی دارد. این خواص و آلیسین موجود در سیر به گردش خون کمک کرده و جریان خون در اندام‌ها جنسی زنان و مردان را افزایش می‌دهند. بنابراین، مصرف متعادل سیر اهمیت زیادی دارد چرا که بوی آن می‌تواند باعث بوی بد دهان شده و فضای رمانتیک را از بین ببرد. اگر نمی‌خواهید این بو به وجود بیاید، می‌توانید قرص سیر مصرف کنید. علاوه بر سیر، توت فرنگی، اسفناج، کیوی، کرفس، بادام برزیلی و شکلات سیاه نیز از خوراکی‌های تقویت کننده قوای جنسی محسوب می‌شوند. خاصیت مشترک این خوراکی‌ها، تقویت قوای جنسی است.

۱۶. درمان دندان درد

مصرف سیر گاهی وقت‌ها باعث بوی بد دهان می‌شود. جالب است بدانید که سیر، درمان موثری برای دندان‌درد شدید و آبسه محسوب می‌شود. هزاران سال است که سیر برای خواص ضد عفونی کننده خود شهرت دارد. سیر از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در چین به عنوان درمان به کار می‌رفته است. به همین دلیل است که امروزه نیز گیاهی مهم محسوب می‌شود. آلیسین، ترکیبی است که با جویدن، خرد کردن یا له کردن سیر آزاد می‌شود. آلیسین مسئول خواص درمانی و ضد عفونی کننده، ضد قارچ، ضد ویروسی و ضد باکتری سیر است.

اگر دچار جراحت یا خارش هستید، استفاده موضعی از سیر نیز می‌تواند درد شما را کاهش دهد.

سیر مانند یک آنتی بیوتیک اثر می‌کند. اگر دندان‌درد دارید یا دندان شما آبسه کرده است، می‌توانید با قرار دادن سیر بر آن ناحیه، درد خود را تسکین دهید. اگرچه توانایی سیر در درمان دندان‌درد شدید ناشی از عفونت اثبات شده است اما باید در مصرف آن محتاط باشید. با دندانپزشک خود مشورت کنید. درمان سریع دندان‌درد یا آبسه دندان اهمیت زیادی دارد زیرا عدم درمان مشکلات مربوط به دهان به مشکلات جدی‌تری منجر می‌شود.
نحوه استفاده از سیر برای دندان‌درد و آبسه دندان را در این‌جا آورده ایم.

روش ۱: سیر و نمک

– یک حبه سیر را له کنید تا خمیر شود
– مقداری نمک را به آن اضافه کرده و خوب ترکیب کنید.
– ترکیب را بر دندان دردناک خود بگذارید
– اجازه دهید چند دقیقه بماند
– دهان خود را با آب نمک گرم بشویید
در زمان استفاده از ترکیب سیر و نمک، در اندازه آن دقت کنید چرا که میزان زیاد آن می‌تواند باعث حس سوزش شود. شستن دهان با آب نمک گرم به عنوان آخرین مرحله نه تنها باکتری‌های درون دهان را از بین می‌برد بلکه حس سوزش ناشی از سیر و نمک را نیز رفع می‌کند.

روش ۲: سیر خام و کره بادام زمینی

– دو یا سه حبه سیر را له کنید
– آن را با یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی ترکیب کنید
– خمیر را بر دندان دردناک بگذارید
– اجازه بدهید چند دقیقه بماند
– دهان خود را با آب نمک گرم بشویید
کره بادام زمینی نیز درمانی برای دندان‌درد محسوب می‌شود زیرا حاوی رزوراترول – ماده‌ای که خواص آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی طبیعی دارد – است. اما، برخی مطالعات نشان می دهند که تاثیر کره بادام زمینی در درمان دندان‌درد کمتر از سیر است. به هر حال، ترکیب سیر له شده و کره بادام زمینی درمان خوبی برای درد و آبسه دندان است.

روش ۳: پودر سیر

اگر سیر تازه در دسترس نداشته باشید می‌توانید پودر سیر را از فروشگاه‌ها تهیه کنید. برای درمان درد و آبسه دندان، باید یک گوش پاک کن را در پودر سیرگذاشته و آن را بر نواحی آسیب دیده قرار دهید. در آخر با آب نمک گرم بشویید. بعد از این درمان در طی چند روز، درد شما تسکین می‌یابد.

۱۷. کمک به کاهش وزن

همان‌گونه که در بالا گفتیم، سیر سرشار از مواد مغذی است و کالری پایینی دارد. افزودن سیر به رژیم غذایی روزانه باعث افزایش وزن نمی‌شود. می‌دانیم که سیر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه کره‌ای نیز برای تایید خاصیت سیر در کاهش یا افزایش وزن انجام شد. در این مطالعه، محققان به مدت ۸ هفته به موش‌ها وعده‌های غذایی زیادی دادند تا آن‌ها را چاق کنند و به مدت ۷ هفته دیگر، به آن‌ها ۲ تا ۵ درصد مکمل سیر دادند. این مطالعه کاهش وزن و چربی زیادی را در بدن موش‌ها نشان داد.

بنابراین، افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن باید سیر خام بخورند یا آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

برای بهره‌مند شدن از خواص سیر باید سیر تازه را له کرده و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای اتاق نگه دارید. می‌توانید آن را نیز بپزید. مطالعات علمی نشان دادند که این کار، مواد موجود در سیر را ۷۰٪ بیشتر از پخت فوری آن نگه می‌دارد. زیرا آلیسین که مسئول افزایش سلامتی است زمانی که سیر له می‌شود، به وجود می‌آید. اگر سیر را فورا بعد از له کردن بپزید، آلیسین از بین می‌رود.
اگر واقعا به استفاده از سیر برای کاهش وزن علاقه دارید، سیر سیاه را به شما توصیه می‌کنیم. سیر سیاه در واقع سیری است که یک ماه تحت حرارت زیاد مانده و تخمیر شده است. بنابراین، سیر سیاه دارای مواد نگه دارنده یا افزودنی نیست. اگر سیر سیاه را به غذاهای پخته خود اضافه کنید، طعم شیرینی به غذا می‌دهد. چون شیر سیاه نرم است، می‌توانید آن روی سالاد خود نیز بریزید.

۱۸. درمان عفونت‌های پوستی

چون سیر خواص ضد ویروسی و ضد باکتری دارد می‌تواند درمان خانگی خوبی برای عفونت‌های پوستی باشد. زیرا دارای ماده شیمیایی آجوئن است که می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی پوست مانند بیماری پای ورزشکاران و کچلی کمک کند.

روش درمان عفوت‌های پوستی با سیر را در این‌جا آورده ایم

– سیر را له کرده تا آب آن گرفته شود.
– آب سیر را بر نواحی عفونی بگذارید
– اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند
– آن را با آب تمیز بشویید.
اگر می‌خواهید نتیجه رضایت بخشی بگیرید، باید به مدت چند هفته، این درمان را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

۱۹. درمان عفونت واژینال

سیر، توانایی کشتن قارچ را دارد. بنابراین، آن را به فرآیند پخت نان اضافه می‌کنند.
سیر در درمان عفونت واژینال موثر است. تشخیص علائم این بیماری، اهمیت زیادی دارد. در روزهای اول، فرد احساس خارش دارد که به وجود می‌آید و از بین می‌رود. دو یا سه روز بعد، ترشحات واژن سفید و درشت می‌شوند. این علائم به معنای عفونت قارچی است. در این شرایط، لبه‌های واژن دردناک و قرمز می‌شوند

اگر مدام به عفونت واژینال مبتلا می‌شوید، لازم است قبل از بدتر شدن آن، علائم را شخیص دهید.

برای درمان عفونت واژینال، یک حبه سیر را پوست بگیرید. قبل از خواب، باید آن را در واژن بگذارید. بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، آن را بیرون آورده و دور بیندازید. قرار دادن سیر بر ناحیه عفونی به کشتن عفونت کمک می‌کند. برای اطمینان از رفع کامل عفونت واژن، می‌توانید شب یعد هم این کار را تکرار کنید. اگر خارش از بین نرفت، درمان را یک یا دو روز دیگر نیز تکرار کنید.
عفونت واژینال می‌تواند به عفونت دهانی نیز منجر شود. در این حالت، مانند عفونت واژینال عمل کنید. طعم تند و ترکیبات مفید موجود در سیر به داخل دهان شما رفته و عفونت را می‌کشند. به هر حال، بسیاری از افراد بوی سیر را آزاردهنده می‌دانند. قرار دادن سیر در دهان نیز باعث بوی بد دهان می‌شود. استفاده از سیر برای درمان عفونت دهانی فقط در شب توصیه می‌شود.

۲۰. جلوگیری از لخته شدن خون

آجوئن موجود در سیر، خواص ضد انعقاد خون دارد. بنابراین به جلوگیری از لخته شدن خون در بدن کمک می‌کند. با این‌که سیر برای جلوگیری از مشکلات قلبی، سکته و اختلالات انعقاد خون مفید است، اما باید آن را با احتیاط مصرف کنید. قبل یا بعد از عمل جراحی، نباید سیر مصرف کنید زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.
برای جلوگیری از تشکیل لخته خون، یک حبه سیر را پوست گرفته، آن را بشکنید و با معده خالی بخورید.

۲۱. درمان حساسیت

حساسیت‌های تابستان، توجه افراد را به خود جلب می‌کنند. حساسیت‌ها توسط عوامل حساسیت‌زایی مانند گرده، پرز حیوانات خانگی، کپک، غبار و حتی بعضی خوراکی‌ها به وجود می‌آیند. این عوامل حساسیت‌زا رادیکال‌های آزاد هستند که سیستم ایمنی را بر هم می‌زنند و باعث علائم حساسیتی مانند عطسه، آبریزش بینی، سرفه و سختی در تنفس می‌شوند. زمانی که داروهای حساسیتی در دسترس نباشند، حساسیت آزار دنده می‌شود. بنابراین باید راهی یافت که به درمان حساسیت کمک کند. گفته می‌شود حساسیت‌ها با درمان‌های گیاهی طبیعی مانند سیر درمان می‌شوند. درمان حساسیت یکی از خواص سیر است.

سیر خام، حساسیت را درمان می‌کند زیرا دارای خواص آنتی هیستامین است که به کاهش علائم حساسیت مانند آبریزش بینی، تنگی نفس، آبریزش چشم و عطسه کمک می‌کند.

همچنین، سیر مانند یک دکونژستانتطبیعی عمل می‌کند که در بهبود فشار سینوسی ناشی از حساسیت فصلی موثر است. عطر تند سیر، دلیل خاصیت آن در درمان حساسیت است. خواص سیر شامل درمان کهیر، سرفه، خارش پوست، راش و پف چشم نیز می‌شود. در فصل حساسیت، سیستم ایمنی نقش مهمی در مبارزه بدن با هیستامین ایفا می‌کند.
سیر سرشار از روغن‌های معطر درمانی و آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. سیر به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک می‌کند. سیستم ایمنی باید سالم و قوی باشد تا با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و آن‌ها را مهار کند. این‌ها دلایلی هستند که بر اساس آن‌ها سیر یک آنتی هیستامین عالی محسوب می‌شود.

نحوه درمان حساسیت با سیر در این‌جا آمده است.

– ۳ یا ۵ حبه سیر تهیه کنید
– پوست سفید آن‌ها را گرفته و خرد کنید
– سیرهای خرد شده را با یک یا دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید تا شیره غلیظی به دست آید.
– برای تسکین این مشکل، این شیره غلیظ را بخورید
این شیره سیر و عسل را باید سه یا چهار بار در روز مصرف کرد تا علائم حساسیت فصلی کاهش یابند.
به هر حال، اگر دوست ندارید سیر خام بخورید یا نمی‌خواهید دهان‌تان بوی بدی بگیرد، می‌توانید دو یا سه بار در روز، مکمل سیر مصرف کنید.
این درمان در صورت مصرف بیش از اندازه، عوارضی دارد برای مثال، ممکن است دچار تهوع، نفخ، ناراحتی معده، سرگیجه، تعریق، سردرد و اسهال شوید. اگر به این علائم دچار شدید، باید مصرف سیر را متوقف کنید، سپس آن را به صورت تدریجی مصرف کنید. نباید مصرف سیر را بدون مشورت پزشک افزایش دهید. سیر می‌تواند باعث بروز حساسیت در برخی افراد نیز شود. در این شرایط، سیر نباید برای درمان حساسیت‌های فصلی به کار رود.

۲۲. درمان عفونت سینوس‌

افرادی که عفونت سینوس مداوم دارند ممکن است آن را آزردهنده بدانند. این مشکل، بر توانایی شما در انجام تمام کارها تاثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به عفونت سینوس، همیشه احساس خستگی دارند. علائم عفونت سینوس شامل سرماخوردگی، حساسیت، درد، احتقان، فشار در صورت، سردرد سینوسی و خلط غلیظ و بی‌رنگ می‌شود. عفونت سینوس را می‌توان با داروهای تجویزی و داروهای آزاد برطرف کرد. به هر حال، اگر این داروها در دسترس نباشند، درمان‌های خانگی زیادی مانند سیر می‌توانند در رفع حساسیت‌ها به شما کمک کنند.

مواد شیمیایی موجود در سیر در کشتن ویروس‌ها، عفونت‌های باکتریایی و قارچی موثرند.

در نتیجه سیر به رفع عفونت باکتریایی و درمان عفونت سینوس کمک می‌کند. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود که به کشتن باکتری‌های مضر و افزایش باکتری‌های مفید کمک می‌کند. به هر حال، قبل از پخت سیر، آن را خرد یا له کنید. زیرا آلیسین، ترکیبی که مسئول درمان عفونت سینوس است، در صورت له یا خرد شدن سیر، فعال می‌شود. همچنین، خواص اکسپکتورانت و دکونژستانت سیر به مهار سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند. ویتامین C و مواد مغذی ضروری موجود در سیر مانند سولفور و سلنیوم ، سیستم ایمنی را تقویت کرده و آن را قادر به مبارزه با عفونت می‌کنند.
روش‌های زیادی برای استفاده از سیر برای درمان عفونت سینوس وجود دارد. در این مقاله، برخی از درمان‌های حاوی سیر برای عفونت سینوس را آورده‌ایم.

روش ۱: بخور سیر

– آب را در ظرفی بریزید

– ظرف را روی حرارت یا اجاق گاز بگذارید تا آب برای چند دقیقه بجوشد

– حبه‌های سیر را له کرده و به آب در حال جوش اضافه کنید
– ظرف را از روی حرارت بردارید
– ظرف را بر سطحی صاف بگذارید
– سر خود را با حوله‌ای تمیز بپوشانید تا بخار بیرون نرود
– برای کاهش فشار سینوسی، این بخار را استنشاق کنید
بخار سیر به رقیق شدن خلط جمع شده در سینوس کمک کرده و عفونت را درمان و علائم آن را کاهش می‌دهد. این درمان را باید به طور منظم تکرار کرد تا علائم فشار سینوسی به طور کامل از بین برود.

روش۲: سیر، آب و زردچوبه

– یک فنجان آب را در ظرف یا تابه بریزید
– آب را برای چند دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید
– ۲ یا ۴ حبه سیر را له کرده و به آب در حال جوش اضافه کنید
– بگذارید ۲ دقیقه دیگر نیز بجوشد
– ۱/۲ قاشق زردچوبه به آن اضافه کنید
– هم بزنید
– ظرف را از روی حرارت بردارید
– مایع را در فنجان بریزید
– برای تسکین فشار سینوسی، این مایع را به طور منظم مصرف کنید

روش ۳: سیر و عسل

– ۳ یا ۵ حبه سیر و ۱ یا ۲ قاشق عسل را آماده کنید
– سیرها را در غذاساز بریزید
– سیر له شده را با ۱ یا ۲ قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست آید
– این ترکیب را قبل از وعده‌های غذایی مصرف کنید
– اگر می‌خواهید فشار سینوس را کاملا رفع کنید، این درمان را به طور منظم تکرار کنید
اگرچه این روش‌ها می‌توانند عفونت سینوسی را به طور موثر و طبیعی درمان کنند اما باید از مصرف بیش از اندازه آن‌ها اجتناب کنید زیرا مصرف زیاد سیر می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کند.

۲۳. درمان عفونت ناخن

سیر یک درمان خانگی موثر است که به مبارزه با باکتری‌های عامل عفونت در ناخن کمک می‌کند. همچنین، لکه‌های زرد روی ناخن را نیز از بین می‌برد.

نحوه درمان عفونت ناخن با سیر در این‌جا آمده است

– چند حبه سیر را له کنید تا آب آن‌ها گرفته شود
– یک تکه پنبه را در آب سیر بگذارید
– آن را روی پوسته ناخن قرار دهید
– برای داشتن ناخن‌های سالم‌تر، این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید
اگر آب سیر باعث تحریک یا خارش شد، می‌توانید آب سیر را در لوسیون یا کرم دست خود ریخته و به ناخن‌های آسیب دیده بزنید.

۲۴. درمان آکنه

آکنه یک مشکل رایج پوستی است که بزرگسالان و نوجوانان دچار آن می‌شوند. آکنه زمانی به وجود می‌آید که منافذ پوست توسط سلول‌های مرده پوست، آلودگی و چربی بسته می‌شوند. آکنه و جوش می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن از جمله گردن، صورت، شانه‌ها، سینه و پشت بدن ظاهر شوند.
سیر دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتری ، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده است. بنابراین، از بسته شدن منافذ جلوگیری می‌کند. همچنین، آلیسین، یک ترکیب ارگانیک موجود در سیر، در متوقف کردن آسیب پوستی ناشی از باکتری و رادیکال‌های آزاد موثر است. با استناد به مطالعه‌ای که در ۲۰۰۰ در مجله Angewandte Chemie چاپ شد، اسید سولفنیک، شکلی از آلیسین، توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد را دارد، بنابراین با جوش، آکنه، حساسیت و بیماری‌های پوستی مبارزه می‌کند. می‌توان جای جوش و آکنه که همیشه بعد از آکنه باقی می‌ماند را نیز به کمک سیر از بین برد.
از میان روش‌های مختلف درمان آکنه با سیر، می‌خواهیم چند روش رایج را به شما معرفی کنیم.

روش ۱: سیر

این آسان‌ترین روشی است که شاید بخواهید یاد بگیرید
– حبه‌های سیر را له کنید
– سیرهای له شده را بر نواحی آسیب دیده بگذارید
– بگذارید چند دقیقه بماند تا آلیسین موجود در سیرهای له شده وقت کافی برای کشتن باکتری‌های عامل جوش و آکنه را داشته باشد.
– پس از ۱۵ یا ۲۰ دقیقه سیرها را بردارید
– صورت را با آب ولرم بشویید
برای کسب نتیجه بهتر، باید این کار را به طور منظم تکرار کنید. پس از گذاشتن سیر بر پوست خود، ممکن است حس خارش به وجود بیاید. می‌توانید با استفاده از مرطوب کننده، آن را رفع کنید.
می‌توانید سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مراقب باشید چرا که استفاده بیش از حد از سیر ممکن است پوست را بسوزاند.

روش ۲: سیر با ماست

ماست یکی از بهترین مرطوب کننده‌های طبیعی است. برای درمان آکنه و جوش می‌توانید ماست و سیر را باهم ترکیب کنید. همچنین، افزودن ماست حس سوزش ناشی از سیر را کاهش می‌دهد.
– صورت خود را خوب بشویید
– ۳ یا ۴ حبه سیر را در غذاساز بریزید تا خمیر نرمی به دست آید
– یک قاشق غذاخوری ماست را در آن بریزید
– آن را خوب ترکیب کنید
– این ترکیب را بر صورت، سینه، شانه یا هرجایی که جوش و آکنه دارد بگذارید
– این درمان را به طور منظم و تا زمان رفع کامل جوش و آکنه تکرار کنید

۲۵. کمک به رشد مو

خواص سیر برای مو شامل افزایش رشد موها می‌شود. ریزش مو یکی از مشکلات رایج است که زنان و مردان را درگیر می‌کند. به هرحال، مردان با افزایش سن، بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. این مشکل می‌تواند باعث طاسی در مردان مسن شود. ریزش مو می‌تواند به دلیل عوامل خارجی و داخلی مانند تغییرات هورمونی، استرس، آلودگی، کمبود خواب، کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی ناسالم به وجود بیاید. یافتن درمان‌های طبیعی که به رشد مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کنند اهمیت زیادی دارد. یکی از راه‌های عالی برای رفع ریزش مو، سیر است.

با استناد به مقاله‌ای که در ۲۰۰۷ در مجله هندی Dermatology, Venerology and Leprology منتشر شد، قرار دادن سیر بر نواحی که دچار طاسی و ریزش مو هستند، باعث افزایش رشد مو و کاهش طاسی می‌شود.
علاوه بر این، سلنیوم و سولفور موجود در سیر، تارهای مو را تقویت کرده و باعث استحکام آن می‌شود.
روش‌های طبیعی استفاده از سیر برای کاهش ریزش مو و افزایش رشد آن را در این جا آورده‌ایم.

روش ۱: آب سیر و عسل

– عصاره ۸ حبه سیر را بگیرید
– این عصاره را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید
– موهای خود را با آب خیس کنید
– ترکیب را بر مو و پوست سر خود بگذارید
– اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند
– با آب ولرم بشویید
برای کسب نتایج بهتر می‌توانید این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.
باید توجه کرد که گذاشتن مستقیم آب سیر روی پوست سر می‌تواند باعث تحریک آن شود. بنابراین، باید آن را با یک ماده دیگر ترکیب کنید تا احتمال تحریک پوست کاهش یابد. برای درمان ریزش مو، علاوه بر عسل، می‌توانید سیر را با مواد دیگری نیز ترکیب کنید.

روش ۲: آب سیر و روغن نارگیل

– یک قاشق غذاخوری آب سیر را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید
– این ترکیب را روی پوست سر و موهای خود بگذارید
– آن را به آرامی روی پوست سر و موها بمالید تا مواد مغذی و خواص سیر جذب پوست سر شوند.
– اجازه بدهید ۲۰ دقیقه بماند، سپس با آب ولرم بشویید.
– برای کسب نتیجه بهتر، این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

روش ۳: دمنوش سیر

نه تنها آب سیر بلکه روغن آن نیز در رشد مو و کاهش ریزش آن موثر است.
– پوست سیر خام را گرفته و آن را خرد کنید
– سیرهای خرد شده را در روغن زیتون گرم بگذارید
– اجازه دهید این ترکیب یک تا دو هفته بماند ( می‌توانید آن را در یخچال بگذارید)
– روغن را صاف کنید
– از این ماده به عنوان دمنوشی برای مو استفاده کنید
برای استفاده بعدی، باید روغن سیر را در یک ظرف شیشه‌ای و در یخچال بگذارید. این کار از خراب شدن دمنوش جلوگیری می‌کند.

۲۶. جلوگیری از چین و چروک

اگر می‌خواهید خواص سیر را بدانید، از خاصیت آن در جلوگیری از چین و چروک غافل نشوید. سیر توانایی جلوگیری از چین و چروک، خطوط، لکه‌های تیره و علائم پیری را دارد. ثابت شده است افرادی که سیر را در رژیم غذایی خود دارند، نباید نگران چین و چروک، خطوط و دیگر علائم پیری باشند. خاصیت جلوگیری از چین و چروک را به ترکیب طبیعی موجود در سیر به نام آلیسین نسبت می‌دهند که در هنگام خرد شدن یا له شدن سیر تشکیل می‌شود. آلیسین یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌های دنیا محسوب می‌شود.

آلیسین که یک آنتی اکسیدان قوی است، توانایی مهار فعالیت رادیکال‌های آزاد را دارد و در نتیجه با خطوط و چین و چروک ناشی از اشعه ماوراء بنفش مبارزه می‌کند.

زمانی که در برابر آفتاب و اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرید، آنزیم‌هایی به نام متالوپروتئیناز‌ در بدن ساخته می‌شوند. این آنزیم‌ها به بافت‌های همبند آسیب می‌رسانند و باعث ایجاد خطوط و چین و چروک می‌شوند. رادیکال‌های آزاد، تولید آنزیم‌های خطرناک متالوپروتئیناز‌ را نیز افزایش می‌دهند.
سیر خام، علاوه بر آزاد کردن آلیسین، درمان خانگی خوبی برای چین و چروک نیز محسوب می‌شود زیرا سرشار از مواد معدنی آنتی اکسیدانی مانند سلنیوم و زینک است. همچنین، سیر خام به مقدار کافی ویتامین C دارد. ویتامین C موجود در سیر خام بیشتر از ویتامین C موجود در گوجه فرنگی تازه است. مردم معمولا از خوراکی‌های سرشار از ویتامین C برای جلوگیری از فرآیند پیری استفاده می‌کنند. زیرا ویتامین C نقش مهمی را در تولید کلاژن ایفا می‌کند. ویتامین C در رفع مشکلات التهابی پوست و رنگیزه‌دار شدن آن موثر است.

۲۷. درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک مشکل پوستی غیر مسری است که افراد در هر گروه سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم پسوریازیس شامل راش‌های صدفی خارشی می‌شود. این مشکل پوستی به دلیل عوامل محیطی و ژنتیکی به وجود می‌آید. راه‌های مختلفی از جمله رتینوئید،کورتیکواستروئید، نوردرمانی و داروهای بیولوژیک برای درمان پسوریازیس وجود دارد. به هر حال، می‌توان پسوریازیس را با مواد طبیعی که به راحتی در آشپزخانه یافت می‌شوند درمان کرد. در میان درمان‌های خانگی برای پسوریازیس، نباید سیر را نادیده گرفت.
سیر را می‌توان یک درمان موثر برای پسوریازیس دانست زیرا دارای خواص ضد التهابی بوده که برای جلوگیری از بروز پسوریازیس و بهبود آن مفیدند. سیر، توانایی مهار لیپواکسیژناز، آنزیم خطرناکی که در صورت ترکیب با اسید آراشیدونیک ، باعث ایجاد التهاب می‌شود را دارد. در پوست افراد مبتلا به پسوریازیس سطح بالایی از اسید آراشیدونیک یافت می‌شود. با استناد به مقاله Annals of The New York Academy of Sciences,” که در دسامبر ۲۰۰۴ چاپ شد، سیر حاوی آجوئن، S-allylmercaptocysteine و دی‌آلیل سولفید – ترکیباتی که کاپا B را مهار می‌کنند – است. کاپا B باعث ایجاد پسوریازیس می‌شود. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از ایجاد پسوریازیس، سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

علاوه بر خوردن سیر، استفاده موضعی از آن نیز به کاهش پسوریازیس کمک می‌کند. فقط باید روغن سیر را روی راش‌ها بگذارید. باید این کار را دو بار در روز و تا زمان رفع خارش تکرار کنید. می‌توانید از مکمل‌های سیر نیز استفاده کنید اما به هر حال باید با پزشک مشورت کنید.

۲۸. رفع تراشه‌های زیر پوست

ورود تراشه‌های چوب یا فلز زیر پوست بسیار آزار دهنده است. راه‌های زیادی برای رفع آن وجود دارد اما سیر خام نیز درمانی است که نباید آن را نایده بگیرید. توانایی سیر خام در خارج ردن این تراشه‌ها را به خواص ضد باکتری آن نسبت می‌دهند. اگر به این مشکل دچار هستید، یک تکه نازک سیر خام را بر ناحیه آسیب دیده بگذارید و روی آن باند بگذارید. اجازه بدهید چند ساعت بماند . اگر به دنبال نتیجه بهتر هستید، باید این درمان را چند هفته تکرار کنید.

۲۹. درمان بیماری پای ورزشکاران

افراد مبتلا به بیماری پای ورزشکاران، ترک‌هایی را بین انگشتان پای خود دارند. پای ورزشکاران باعث خارش طولانی مدت می‌شود بنابراین آزاردهنده است. علی رغم نامش، نیازی نیست ورزشکار باشید که به آن مبتلا شوید. این مشکل به دلیل راه رفتن بر سطح‌های خیس یا در رختکن باشگاه‌ها که دارای قارچ هستند به وجود می‌آید.
درمان پای ورزشکاران کار آسانی نیست و درمان‌های زیادی مانند اسپری‌ها، کرم‌ها، ژل‌ها یا داروهایی با میزان موفقیت مختلف برای آن وجود دارد. زیرا این قارچ‌ها بعد از درمان نیز باقی می‌مانند. درنتیجه، بسیاری از افراد، قبل از گرفتن نتیجه لازم، درمان را متوقف می‌کنند. بیماری پای ورزشکاران به راحتی بازمی‌گردد و بیماران مبتلا به آن بسیار اذیت می‌شوند.

خوشبختانه، با افزایش استفاده از درمان‌های خانگی طبیعی برای درمان مشکلات و بیماری‌های متعدد، مواد طبیعی زیادی برای درمان پای ورزشکاران وجود دارد. این یکی از خواص سیر خام نیز است.

 روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش