خواص لبو

خواص لبو

لبو چیست؟

لبو به عنوان یکی از سالم‌ترین سبزیجات طرفداران خود را دارد. لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که بیشتر آنها به خاطر ریشه خوراکی‌شان پرورش داده می‌شود. لبو گذشته از این‌که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست.

دقیقا از زمان قرون وسطی لبو نه تنها یک خوراکی، بلکه دوای درمان بیماری‌های مختلف بوده‌است.

آیا لبو برای شما خوب است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام دیگر لبو، شلغم خونین است. میزان سدیم و چربی لبو کم است که نشان می‌دهد چرا لبو خوراکی خوبی است. هم‌چنین لبو منبع خوبی برای فولات است و از این رو برای بهبود سلامت روانی و هیجانی مناسب است.

لبو سرشار از مواد مغذی دیگر مانند آهن، منگنز، مس، پتاسیم، و منیزیم است – که همه آنها خواص خود را دارند. حتی چغندر خام نیز خواص بی‌نظیری دارد که یکی از آنها پیشگیری از سرطان است.

نه فقط ریشه‌ی چغندر، بلکه برگ آن نیز چیزهایی برای ارائه دارد. برگ چغندر سرشار از فیبر و پروتئین است و نیز حاوی ویتامین K (خاصیت انعقاد خون) و کلسیم (برای تقویت استخوان و دندان) است.

آب چغندر نیز می‌تواند سالم و مفید باشد. فقط ۲۰۰ میلی‌لیتر آب چغندر در روز شما را از تمام خواص آن بهره‌مند می‌کند. اما در این‌باره در ذهن بسیاری از آدم‌ها تردیدی وجود دارد – آیا آب چغندر را بگیریم یا نه؟

هرچند آب چغندر منبع غنی‌تری برای بتالین است، اما چغندر پخته یا همان لبو فیبر بیش‌تری دارد. بنابراین ممکن است از خودتان بپرسید فایده‌ی آب چغندر چیست. نکته این‌جا است: آب چغندر حاوی تمام مواد مغذی است که شاید در فرآیند پخت لبو از بین برود. هم‌چنین گوارش آب چغندر آسان‌تر است.

خواص لبو برای سلامتی

در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص لبو برای سلامتی را بخوانید.

۱. فشار خون را پایین می‌آورد

من مطمئن نیستم که خورشید هر ۲۴ ساعت یک بار بالا می‌آید، اما فشار خون ما قطعا بالا می‌رود، حداقل در بیشتر افراد این‌گونه است، به‌ویژه با شغلی که نیازمند تلاش بسیار زیاد است. پس چه باید کرد؟ ساده است، لبو بخورید.

آیا می‌خواهید رابطه‌ی بین لبو و فشار خون را بدانید؟ طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب چغندر فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ی متخصصان علت‌اش وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند. و در این فرآیند عروق خونی باز می‌شود.

هم‌چنین مصرف مرتب آب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند. بنابراین اگر تا به حال نمی‌دانستید عصرها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را به عنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون می‌دانید. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر داروهای ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

خواص لبو ۲: برای قلب خوب است

نیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

بر اساس یک پژوهش فقط یک هفته مصرف مرتب آب لبو می‌تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.

پژوهش دیگری در امریکا حاکی از آن است که مصرف آب لبو از آنفارکتوس میوکارد (یا همان سکته‌ی قلبی در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلب) پیشگیری می‌کند.

۳. به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

ممکن است عصاره‌ی لبو این قابلیت را داشته‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.

در پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند.

آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌کند. پژوهش‌های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌است.

خواص لبو ۴: برای کبد مفید است

وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق کرده و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.

بتائین موجود در لبو به کبد کمک می‌کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده‌است پاکسازی می‌کند و اطمینان می‌دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌شود.

به علاوه لبو حاوی روی و مس است که هر دو می‌توانند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

۵. سطح انرژی را بالا می‌برد

پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آنها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند.

و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

هم‌چنین مشاهده شده‌است لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش می‌دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

خواص لبو ۶: منبع سرشار از فولات و بتالین است

وجود سخاوتمندانه‌ی فولات، فیبر، و بتالین در لبو آن را در گروه خوراکی‌های ضدالتهاب قرار داده‌است.

بر اساس پژوهشی که در ایران انجام شده‌است لبو، به ویژه آب لبو در درمان التهاب موثر است. پژوهش دیگری در مصر نشان داده‌است عصاره‌ی لبو می‌تواند التهاب کلیه‌ها را بهبود ببخشد.

۷. سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

گفته می‌شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.

در پژوهشی دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند (علاوه بر ورزش) آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.

همان‌طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد.

به علاوه مشاهده شده‌است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند. بر اساس پژوهش‌های قطعی کسانی که آب لبو می‌نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

خواص لبو  ۸: قند خون را تنظیم می‌کند

این بیش‌تر درباره‌ی چغندر قند صدق می‌کند. بر اساس پژوهشی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی (به معنی افزایش قند خون، م.) را کاهش دهد.

و بر اساس پژوهشی دیگر مصرف آب لبو مانع از افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.

۹. به گوارش کمک می‌کند

فواید مصرف مرتب لبو چیست؟ مشاهده شده‌است مصرف مرتب لبو گوارش و کیفیت خون را بهبود می‌بخشد. و بر اساس گزارشی دیگر آب چغندر سفید می‌تواند انسدادهای کبد و طحال را رفع کند. لبو می‌تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و خون نیز مفید باشد.

در واقع وقتی صحبت از سلامت اندام‌های داخلی است، لبو جایگاه مهمی در طول تاریخ داشته است. رومیان از لبو برای درمان یبوست و بیماری‌های مرتبط با آن استفاده می‌کنند.

از آن‌جا که لبو سرشار از فیبر است می‌تواند به درمان دیورتیکولیت کمک کند. هم‌چنین فیبر برای تحرک روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

خواص لبو ۱۰: کلسترول بد را کاهش می‌دهد

در یک پژوهش حیوانی، در موش‌هایی که با عصاره‌ی لبو تغذیه شده بودند در میزان کلی کلسترول کاهش، و در میزان کلسترول بد افزایش مشاهده شد. هرچند در این زمینه به پژوهش بیش‌تری نیاز است، اما این محققان عقیده دارند فیبر محلول در لبو می‌تواند این خواص مفید را داشته‌باشد.

هم‌چنین لبو یکی از معدود خوراکی‌هایی است که کالری کمی دارد و کلسترول ندارد.

۱۱. برای زنان باردار مفید است

یک پژوهش روی احتمال مفید بودن لبو برای زنان باردار، به‌ویژه به علت وجود نیترات در آن، متمرکز بود. البته هنوز پژوهش بیش‌تری لازم است.

هم‌چنین لبو سرشار از فولیک اسید است. این دلیل بسیار خوبی است که مادران باردار آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. فولیک اسید به پیشگیری از نارسایی‌های لوله‌ی عصبی در نوزاد کمک می‌کند.

خواص لبو ۱۲: به درمان کم‌خونی کمک می‌کند

ما می‌دانیم کمبود آهن سبب کم‌خونی می‌شود. مشاهده شده‌است لبو سرشار از آهن است و جذب آهن از لبو بهتر از سبزیجات دیگر صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارشی از سوی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برگ چغندر نیز سرشار از آهن است و می‌تواند برای مبارزه با کم‌خونی مفید باشد. هم‌چنین گفته می‌شود فولات موجود در لبو نیز برای کم‌خونی مفید است.

۱۳. سلامت جنسی را بهبود می‌بخشد

باور کنید یا… شما باید باور کنید – لبو از زمان رومیان باستان به عنوات تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی مصرف می‌شده است. لبو حاوی مقدار زیادی بور است، یک ماده‌ی معدنی که مستقیما با تولید هورمون‌های جنسی در ارتباط است. لبو آرامش‌بخش نیز هست. بتائین موجود در لبو ذهن‌تان را آرام می‌کند، و تریپتوفان در احساس شادی موثر است. هر دوی این‌ها می‌تواند به سرزندگی شما کمک کند.

بر اساس پژوهشی که در عربستان سعودی انجام شده‌است، آب لبو نیز توانسته است به درمان ضعف جنسی کمک کند.

خواص لبو ۱۴: از آب مروارید پیشگیری می‌کند

لبو منبعی عالی برای کاروتنوئید است که می‌تواند خطر ایجاد آب مروارید را کاهش دهد. هم‌چنین برای پیشگیری از تباهی لکه‌ی زرد نیز مفید است.

۱۵. استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند

لبو سرشار از کلسیم است و ما می‌دانیم بدون مصرف مواد معدنی داشتن استخوان‌ها و دندان‌هایی محکم امکان ندارد.

خواص لبو ۱۶: به کاهش وزن کمک می‌کند

یکی از ویژگی‌های لبو که باعث می‌شود برای کاهش وزن عالی باشد، شیرینی طبیعی آن است. برای همین است که می‌توانید آن را جایگزین شیرین‌کننده‌های مصنوعی کنید. چون رژیم غذایی که سرشار از شکر افزودنی باشد می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

لبو سرشار از فیبر است و به همین دلیل یکی از خوراکی‌های عالی برای کاهش وزن است. برخی متخصصان می‌گویند مصرف آب لبو بهتر است چون بدن بهتر می‌تواند مواد مغذی آن را جذب کند (در حالت کلی جذب مواد مغذی از آب میوه بیش‌تر است).

۱۷. میزان آنتی‌اکسیدان را افزایش می‌دهد

می‌توان این ویژگی را به وجود ترکیبات پلی فنول و بتالین در لبو نسبت داد که به آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی داده‌است. بر اساس یک پژوهش رنگدانه‌ی بتالین در لبو خواص ضدالتهابی قدرتمندی دارد. این خواص به درمان آسیب اکسیداتیو و بهبود عملکردهای شناختی کمک می‌کند.

خواص لبو ۱۸: خواص ضد پیری دارد

برگ چغندر حاوی ویتامین A و کاروتنوئید است که می‌تواند برای بدن شما مفید باشد. هم‌چنین دارای مقدار ناچیزی لوتئین است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است. این‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و می‌توانند برای مبارزه با چین و چروک مفید باشند.

۱۹. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

فواید لبو برای پوست چیست؟ مشاهده شده‌است مصرف لبو از سرطان پوست پیشگیری می‌کند. هم‌چنین همان‌طور که قبلا اشاره شد لبو حاوی ویتامین A است که غشای مخاطی را سالم نگه می‌دارد و سلامت غشای مخاطی را بهبود می‌بخشد.

خواص لبو ۲۰: می‌تواند برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید باشد

ما قبلا مشاهده کرده‌ایم که نیترات موجود در لبو در درون بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. پژوهشی در ژاپن حاکی از آن است که اکسید نیتریک می‌تواند برای پیشگیری از برخی بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی مفید باشد.

۲۱. از رشد سلول‌های تومور جلوگیری می‌کند.

رشد سلول‌های تومور غیر قابل پیش‌بینی است. در اغلب موارد، افراد دارای تومور حتی نمی‌دانند که به این بیماری بسیار وحشتناک مبتلا هستند. بنابراین، پیش از آن‌که این اتفاق برای شما رخ دهد، از آن جلوگیری کنید. برای این منظور لبو می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. این ریشه‌ی خوراکی حاوی رنگدانه‌های بتالئین است. مطالعات اخیر نیز نشان می‌دهند که بتالئین باعث کاهش رشد سلول‌های تومور در بدن انسان می‌شود. این مطالعات انواع سلول‌های تومور را مورد بررسی قرار دادند از جمله معده، کولون (روده‌ی بزرگ)، ریه، پستان، پروستات و بافت بیضه. به علاوه، این مطالعات گام‌های ابتدایی را برای پیدا کردن ارزش درست بتالئین آغاز کرده‌اند. این رنگدانه ممکن است توانایی درمان انواع مختلف سرطان و پیشگیری از آنها را داشته باشد.

۲۲. از رخ دادن سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کند.

این مورد هم یکی دیگر از فواید خوردن لبو است. اگر سلامت ذهن شما در حد خوبی قرار ندارد و فشار زیادی را احساس می‌کنید، فشار خون‌تان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با بالا رفتن سطح فشار خون نیز احتمال بیش‌تری برای رخ دادن سکته‌ی مغزی وجود دارد.

لبو به عنوان یک ماده‌ی خوراکی که می‌تواند از سکته‌ی مغزی جلوگیری کند، شناخته شده‌است. در واقع، وجود پتاسیم در این ماده‌ی خوراکی به تقویت سلامت قلب کمک می‌کند. در عین حال، پتاسیم که یک واسازودیلاتور نامیده می‌شود، رگ‌های خونی را شل می‌کند و فشار خون را پایین می‌آورد و به این ترتیب خطر رخ دادن سکته‌ی مغزی را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین باید پذیرفت که لبو سلامت بدن را بهبود می‌دهد.

خواص لبو ۲۳: از مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کند.

سیستم تنفسی یکی از کاربردی‌ترین و مفیدترین قسمت‌های بدن ما است. ما باید برای جلوگیری از هر گونه مشکل تنفسی، یک سبک زندگی سالم داشته باشیم. ثابت شده‌است که لبو توانایی جلوگیری از مشکلات تنفسی را دارد. علاوه بر این، این ریشه‌ی خوراکی غنی از ویتامین C است که به جلوگیری از آسم کمک می‌کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند که دارای مزایای زیادی برای بدن ما است. به این ترتیب خوردن لبو یک راه عالی برای جلوگیری از هر گونه بیماری تنفسی است که ممکن است برای شما رخ دهد.

۲۴. از رخ دادن دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کند.

دژنراسیون ماکولا می‌تواند سبب شود که قوه‌ی بینایی شما از بین برود. بنابراین برای جلوگیری از رخ دادن این بیماری چشمی، یکی از روش‌های مختلفی که می‌توانید امتحان کنید، استفاده از لبو است. لبو نقش مهمی در جلوگیری از رخ دادن دژنراسیون ماکولا دارد. دژنراسیون ماکولا به دلیل وجود رادیکال‌های آزاد به عنوان عوامل ایجادکننده‌ی پیری اتفاق می‌افتد. حتی بتاکاروتن موجود در لبو نیز نوعی از ویتامین A است که توانایی مقابله با اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید چشم‌هایی سالم داشته باشید، سعی کنید این ریشه‌ی خوراکی مغذی را به طور مرتب مصرف کنید.

۲۵. گزینه‌ای مناسب برای رژیم غذایی شما است.

امروزه مردم دارای گزینه‌های مختلفی برای گنجاندن در رژیم غذایی خود هستند. به همین دلیل، می‌توانند بهترین نوع رژیم غذایی را برای خودشان انتخاب ‌کنند تا بدن‌شان ظاهر بهتری داشته باشد. به طور کلی، مردم انواع توت‌ها، آووکادو و بادام را به عنوان خوراکی‌های مناسبی برای فهرست رژیم غذایی‌شان انتخاب می‌کنند. با این حال، خوب است بدانیم که لبو نیز می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی عالی برای رژیم غذایی شما محسوب شود. مواد مغذی موجود در لبو سبب می‌شود که بدن شما در هنگام که پایبند یک رژیم غذایی هستید، سالم‌تر بماند. این ریشه‌ی خوراکی دارای منیزیم، پتاسیم، آهن، ویتامین B، فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. از سوی دیگر، طعم شیرین این ماده‌ی خوراکی بهترین دلیل برای انتخاب آن است. اضافه کردن لبو به سالاد، سوپ یا هر غذای دیگری می‌تواند در هنگام رژیم خوشحال‌تان کند.

خواص لبو ۲۶: فرآیند رشد بدن را بهبود می‌بخشد.

برای سالم نگه داشتن بدن‌تان و حصول اطمینان از این‌که زندگی را به خوبی سپری خواهید کرد، باید نیازهای غذایی خود را برآورده کنید. بر این اساس، هر میوه و سبزیجاتی که مصرف می‌کنید باید برای بدن ما مفید باشد. به عنوان مثال، گوجه‌فرنگی غنی از ویتامین A است که به بهبود توانایی چشم‌های ما برای دیدن چیزها کمک می‌کند. لبو هم چنین فایده‌ای دارد. این ریشه‌ی خوراکی دارای مزایای مهمی برای بدن ما است. پتاسیم موجود در لبو نیز عملکرد عصب و عضله را بهبود می‌بخشد. لبو همچنین دارای منگنز است که برای استخوان‌ها، کلیه‌ها و کبد ضروری است. به این ترتیب نتیجه می‌گیریم که مواد مغذی موجود در لبو، فرآیند رشد بدن ما را بهبود می‌بخشد.

۲۷. به پایین آوردن تب کمک می‌کند.

در زمان‌های قدیم، مردم با استفاده از لبو تب را درمان می‌کردند. البته در هنگام این‌که لبو را جهت درمان تب مصرف می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی استراحت می‌کنید و مقدار فراوانی آب می‌نوشید تا روند پایین آمدن تب‌تان تسریع شود.

خواص لبو ۲۸: به التیام یافتن زخم‌ها و کبودی‌ها کمک می‌کند.

داشتن کبودی روی پوست در اثر تصادف ممکن است سبب شود که احساس خوبی نداشته باشید. علاوه بر این، ثابت شده‌است که ویتامین C کمک می‌کند که روند بهبود کبودی تسریع شود. از آن‌جایی که لبو به میزان فراوانی ویتامین C دارد، برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها و کبودی‌ها فایده‌ی زیادی دارد. همچنین از قدیم‌الایام، اعتقاد بر این بوده‌است که برگ لبو برای سرعت بخشیدن به فرآیند شفا بسیار موثر است. بنابراین، استفاده از لبو به عنوان دارویی برای التیام زخم و کبودی می‌تواند برای روند بهبودی مفید باشد.

۲۹. علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS) را کاهش‌می‌دهد.

لبو منبعی عالی از آهن است. با استناد به مراکز کنترل بیماری، زن‌ها بیشتر از مردها به آهن احتیاج‌دارند، ، زیرا زنان هرماه در دوره قاعدگی، مقدار مشخصی خون از دست‌می‌دهند. با شروع سیکل قاعدگی زن در دوره بزرگسالی، نیاز او به آهن افزایش‌می‌یابد اما زمانی که زن به سن یائسگی می‌رسد، سطح این نیاز کاهش‌می‌یابد.

آهن می‌تواند خلق‌وخوی شما را نیز بهترکند. خلق‌وخو به تعادل هورمون‌هایی مانند سروتونین، دوپامین و دیگر هورمون‌های حیاتی بستگی‌دارد. زمانی که سطح اکسیژن در مغز کم است، این هورمون‌ها نمی‌توانند به‌طور مناسب سنتز کنند. به‌همین دلیل است که کمبود آهن گاهی‌وقت‌ها باعث بدخلقی، خواب نامناسب، سطح انرژی پایین و نبود انگیزه می‌شود. اگر متوجه تغییرات افسردگی یا اضطراب در رفتار یا احساسات خود به‌ویژه در دوران قاعدگی می‌شوید، می‌توان کمبود آهن را در آن دخیل دانست.

خواص لبو ۳۰: با استرس مبارزه‌می‌کند

ویتامین‌های گروه B، کلسیم و منیزیم در مبارزه با استرس و اضطراب نقشی را ایفامی‌کنند و لبو همه این مواد معدنی ضروری را دارد. برای مثال، ویتامین B۶، سطح سروتونین را در مغز بالامی‌برد. سروتونین هورمونی مهم است که خلق‌وخو را کنترل‌کرده و از درد، افسردگی و خستگی جلوگیری‌می‌کند. به دلیل وجود ویتامین B۶ موجود در لبو افزودن آن به رژیم غذایی‌تان را به بهترین راه برای ازبین‌بردن استرس تبدیل‌می‌کند.

۳۱. آرتریت را درمان‌می‌کند

آرتریت یک بیماری مفصلی است که باعث ورم و درد در مفاصل می‌شود. این بیماری به عنوان استئوآرتریت‌ و آرتریت روماتوئیدنیز طبقه‌بندی می‌شود. استئوآرتریت زمانی اتقاق می‌افتد که غضروف بین مفاصل سائیده‌شده که باعث التهاب و درد می‌شود و آرتریت روماتئید ناشی از اختلالات خود ایمنی است که در آن سلول‌های سفید خون، غضروف را تخریب می‌کنند. به‌دلیل وجود خواص ضدالتهابی در لبو این خوراکی خوشمزه ورم و درد مفاصل را تسکین‌می‌دهد و مانند درمانی طبیعی آرتریت عمل‌می‌کند.

خواص لبو ۳۲: به سم‌زدایی از کل بدن می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در لبو می‌توانند به سم‌زدایی از کل بدن‌ و پیشگیری از بیماری کمک کنند. چغندر حاوی ترکیباتی است که به فرایند سم‌زدایی در بدن و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند.

نشریه‌ی نیوترینتس پژوهشی جامع را درباره‌ی خواص آنتی‌اکسیدانی لبو منتشر کرد که نشان می‌دهد چغندر علاوه بر بتالائین حاوی بسیاری دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تجزیه‌ی سموم در بدن کمک کنند و آن‌ها را به سادگی از بدن خارج نمایند. دانشمندان هم‌چنین در این پژوهش دریافتند عصاره‌ی لبو به سلول‌های بدن کمک می‌کند از شر رادیکال‌های آزاد خلاص شوند.

۳۳. خواص ضد التهابی غیر استروییدی دارد

مصرف مرتب لبو می‌تواند به حفظ سلامتی‌تان کمک کند. لبو به این دلیل دارای تاثیر مثبت بر سلامتی است که دارای تاثیرات ضد التهابی در بدن است که به این ترتیب می‌تواند از بروز بیماری‌های گوناگون در بدن پیشگیری نماید. به گفته‌ی پزشک‌ها چنان‌چه التهاب‌ها در بدن از بین نروند، می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های مزمن التهابی شوند.

به گزارش نشریه‌ی نیوترینتس، ترکیبات ضد التهابی موجود در چغندر و لبو به کاهش التهاب در بسیاری از نواحی بدن کمک می‌کند. این نشریه با نقل قول از چندین پژوهش، نشان داد عصاره‌ی لبو می‌تواند حقیقتا تاثیراتی مشابه‌ی تاثیر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) داشته باشد.

خواص لبو ۳۴: می‌تواند عملکردِ شناختی را بهبود ببخشد

نیترات موجود در لبو می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کند. نیترات کمک می‌کند میزان گردش خون در مغز افزایش یابد و از این طریق، می‌تواند باعث تقویت عملکرد شناختی شود. به عنوان مثال، پژوهشگران دریافته‌اند افزایش میزان مصرف لبو در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود حافظه و انجام کارهای ذهنی در سالخوردگان کمک نماید. بر اساس نتایج این مطالعه، لبو واقعا می‌تواند میزان گردش خون را در نواحی خاصی از مغز افزایش دهد که بیش‌تر از سایر نواحی به خون نیاز دارند.

۳۵. به پیشگیری از زوال عقل کمک می‌کند

از دیگر خواص چغندر قرمز یا همان لبو برای سلامتی می‌توان به کمک این خوراکی گیاهی به پیشگیری از بروز زوال عقل اشاره کرد. زیرا گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

به گفته‌ی پزشکان متعلق به وب‌گاه WebMD، پژوهشگران طی مطالعه‌ای درباره‌ی اثر چغندر قرمز بر سلامت مغز دریافته‌اند آب چغندر می‌تواند با پیشرفت زوال عقل مبارزه کند. طبق نتایج این مطالعه که توسط دانشگاه وِیک فارِست منتشر شد، پس از چهار روز مصرف آب چغندر نتایج ام‌آر‌آی نشان دادند میزان گردش خون در آن نواحی از مغز که با زوال عقل و دیگر مشکلات شناختی مرتبط است، افزایش یافت.

نکاتی برای مصرف لبو

– افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید از مصرف لبو پرهیز کنند زیرا این ماده‌ی خوراکی می‌توانند اختلالات کلیه و سنگ مثانه را بدتر کند. ما همچنین به شما توصیه می‌کنیم که نیمی از یک لبوی متوسط را بخورید تا بتوانید مواد مغذی موجود در آن را دریافت کنید. با این حال، آن را در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا مصرف تمام مواد خوراکی به میزان بیش از حد، به طور کلی کار درستی محسوب نمی‌شود، این‌طور نیست؟

– شما می‌توانید با کمی بخارپز کردن لبو آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. سپس، آن را به سالاد مورد علاقه‌تان اضافه کنید یا به سادگی آب لبو را به عنوان نوعی نوشیدنی مصرف کنید.

– مصرف لبو ممکن است سبب شود که ادرار شما به رنگ قرمز یا صورتی دربیاید. اما این اتفاق کاملا طبیعی است. در حقیقت، رنگ به عنوان یک اتفاق جانبی ناشی از تاثیر مواد مغذی موجود در لبو بر بدن‌تان، وارد ادرارتان می‌شود. این وضعیت “بیتوریا (قرمز شدن رنگ ادرار)” نامیده می‌شود و هیچ ضرری برای شما ندارد.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش