ایدز-هپاتیت های ویروسی

بیماری های رفتاری(ایدز-هپاتیت های ویروسی-بیماری های آمیزشی)
ایدز- HIV
عفونت HIV و ایدز از جمله بیماری‌هایی است که به لحاظ میزان کشندگی بالا و هزینه‌ مراقبتی فراوان، ایجاد مشکلات اجتماعی و هدف قرار دادن جمعیت جوان جامعه، از معضلات مهم جوامع بشری است.
عامل بیماری‌زا ویروسHIV بوده که از ویروس‌های RNA دارد و از گروه رترو ویروس‌ها می‌باشد. این ویروس به گیرنده‌های CD۴ که بر روی لتفوسیت‌ها، ماکروفاژ‌ها، سلول‌های رندرریتیک ولانگرس که همگی از سلول‌های سیستم دفاعی بدن می‌باشند متصل می‌گردد. و از طریق ورود به این سلول‌ها تکثیر یافته و سبب از بین رفتن سلول میزبان می‌گردد. که در نهایت منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

راه‌های انتقال این بیماری شامل:
۱- تماس جنسی
۲- استفاده از وسایل تزریق مشترک
۳- خون و فراورده‌های خونی آلوده
۴- انتقال مادر به جنین
۵- پیوند اعضاء‌ آلوده
راه‌هایی که منجر به انتقال ویروس نمی‌شوند شامل: ظروف غذاخوری، شنا، دست دادن، عطسه، سرفه، روبوسی کردن، گوشی تلفن، نشستن در کنار یکدیگر، توالت، حمام
تشخیص بیماری تنها از طریق انجام آزمایش امکان‌پذیر می‌باشد. که تست‌های تشخیص برای عفونت HIV عبارتند از تست ELISA که ۱۰۰-۹۳% حساسیت دارد و تست Western blot که به عنوان یک آزمون تاکید کننده به کار می‌رود. و نسبت به تست ELISA اختصاصی‌تر می‌باشد.
روش‌های پیشگیری و درمان : تاکنون برای این بیماری واکسن موثری شناخته نشده است و تنها راه پیشگیری از ابتلاء شناخت راه‌های انتقال و اجتناب از رفتارهای مخاطره آیند می‌باشد همچنین درمان قطعی برای موارد آلوده وجود ندارد و داروهای موجود تنها ورود به مرحله ایدز را به تاخیر می‌اندازند.
هپاتیت‌های ویروسی
هپاتیت‌ حاد ویروسی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی بوده و علائم کلینیکی متفاوتی دارد. به‌طوری‌که این بیماری می‌تواند کاملا از نظر کلینیکی خفیف و بدون علامت تا آنقدر شدید که باعث مرگ گردد باشد. در اغلب موارد خود به خود خوب می‌شود و عارضه‌ای به‌جا نمی‌گذارد ولی گاهی به طرف مزمن شدن پیشرفت می‌کند.
شایع‌ترین ویروس‌هایی که باعث هپاتیت می‌شوند عبارتند از A، B، C، D، E، G .
پس از ورود ویروس به بدن و بعد از کمون و تکثیر ویروس به حراکثر رسیده و ویروس در مایعات و ترشحات بدن ظاهر می‌شود و سبب التهاب و تخریب سلول‌های کبدی و به دنبال آن تغییر در آزمایشات عملکردی کبد و علائم و نشانه‌های آسیب کبدی خواهد شد.
راه‌های انتقال بسته به نوع ویروس متفاوت است ویروس‌های هپاتیت A و E اغلب از راه مدفوعی منتقل می‌شوند و ویروس‌های هپاتیت B، C، D، G اغلب از راه خون، تزریق آلوده و تماس با ترشحات جنسی منتقل می‌گردند.
شروع علائم بیماری با تب، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تهوع و دلدرد بوده و پس از چند روز زردی ظاهر می‌شود. هپاتیت Aو B در اکثر موارد خوش خیم بوده و خود به خود بهبود می‌یابند ولی در مورد هپاتیت B در ۵ درصد موارد و در مورد هپاتیت C در ۳۰-۲۰ درصد موارد به صورت ناقل ویروس باقی می‌مانند.
پیشگیری و درمان :
تنها برای هپاتیت B واکسن شناخته شده وجود دارد و برای بقیه انواع هپاتیت تنها راه پیشگیری از ابتلا شناخت راه‌های انتقال و اجتناب از آلودگی می‌باشد.
بیماری‌‌های آمیزشی
مقدمه:
بیماری‌های مقاربتی یکی از علل عمده بیماری‌های حاد، نازایی، مرگ و معلولیت‌های جسمی و روانی برای میلیون‌ها زن، مرد و کودک در سراسر جهان به شمار می‌آیند. تاثیر این بیماری‌ها در افزایش سرایت‌پذیری ایدز اهمیت آن‌ها را صد چندان می‌کند. اطلاعات حاصل از مراقبت STT باید باعث ارتقاء کیفیت و اثر بخشی برنامه‌های پیشگیری از ایدز و اعتیاد می‌گردد.
مراقبت STI به عنوان یک جزء کلیدی از برنامه‌های مراقبت نسل دوم HIV/ AIDS تعیین گردیده است.
اجزاء مراقبت STI
پنج جزء اصلی از این قرارند :
۱- گزارش موارد
۲- ارزیابی و پایش شیوع
۳- بررسی اتیولوژی سندرم‌های STI
۴- پایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی
۵- مطالعات خاص
فعالیت‌هایی که در حوزه‌ی معاونت بهداشت در خصوص بیماری‌های مقاربتی انجام می‌شود به شرح ذیل می‌باشد :
• ارزیابی بیماری
• پایش روند بروز آلودگی
• به دست آوردن اطلاعات در مورد نحوه‌ی برخورد با بیمار و شریک جنسی
• بدست آوردن سایر اطلاعات لازم برای مدیریت سیستم ارائه دهنده‌ خدمات (مثل توزیع دارو)
راهنمای مراقبت عفونت‌های آمیزش سازمان جهانی بهداشت

بیماری های رفتاری(ایدز-هپاتیت های ویروسی-بیماری های آمیزشی)

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش