سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد؛ معاونت پرستاری نباید به معاونت صنفی سایر رشته ها تبدیل شود

 سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد؛

 معاونت پرستاری نباید به معاونت صنفی سایر رشته ها تبدیل شود

 سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: صنف های مامایی و توان بخشی مشکلات خاص خود را دارند، اما نباید یک معاونت فنی مانند معاونت پرستاری در وزارت بهداشت را به یک معاونت صنفی تبدیل کنیم و بار اضافی بر دوش آن بگذاریم.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، حیدر علی عابدی درباره احتمال ادغام رشته های مامایی و توان بخشی در معاونت پرستاری وزارت بهداشت و تغییر عنوان این معاونت افزود: قبل از هر چیز باید بدانیم که اصلا معاونت پرستاری وزارت بهداشت به چه دلیل تشکیل شده و فلسفه وجودی آن چه چیزی است. این معاونت برای پرستاران نیست، بلکه برای پرستاری از مردم است. کلمه پرستاری بسیار وسیع است و کلیه خدمات در بیمارستان و منزل را شامل می شود و همه را باید پوشش دهد.
وی ادامه داد: این معاونت به این دلیل ایجاد شد که در برخی موارد غفلت هایی اتفاق افتاده بود. حداقل ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و سیستم مراقبت در منزل به صورت کامل ایجاد نشده است. وقتی معاونت پرستاری مطابق با الگوهای جهانی ایجاد شد، خدمات مراقبتی در بیمارستان ها و منزل را برای مردم تدوین کرد. حالا اگر به این معاونت به شکل بنگاه صنفی نگاه کنیم و از هر صنفی به این معاونت وارد شوند، دیگر از فلسفه اصلی خود برای طراحی و برنامه ریزی جهت مراقبت از مردم فاصله گرفته و به یک معاونت صنفی تبدیل می شود.
این نماینده مجلس اضافه کرد: سازمان های صنفی مانند سازمان نظام پرستاری، انجمن مامایی، نظام پزشکی و غیره وظایف خاص خود را برای حمایت از صنف ها دارند و در حال انجام آن هستند، اما معاونت های علمی در وزارت بهداشت باید به دنبال ارتقای مباحث فنی باشند.
عابدی گفت: در حال حاضر وضعیت پرستاری در کشور خوب نیست و با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات در حوزه پرستاری هنوز حل نشده، موافق نیستم که بار اضافی بر دوش معاونت پرستاری وزارت بهداشت گذاشته شود.
اصغر دالوندی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز روز گذشته درباره این موضوع گفته بود: هسته و شیرازه پرستاری در دنیا مراقبت است و پرستاری واژه ای شناخته شده بین المللی است و به هیچ وجه برای سازمان نظام پرستاری و بدنه جامعه پرستاری، تغییر نام این معاونت قابل قبول نیست.
دالوندی گفته بود: با حذف نام پرستاری از معاونت پرستاری به بهانه توسعه مراقبت در سطح کشور و ساماندهی برخی از رشته ها در وزارت بهداشت کاملا مخالف هستیم. زیرا واژه پرستاری در تمام دنیا قابل شناسایی بوده و به عنوان هویت این حرفه به شمار می رود.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش