مجلس حمایت از پرستاران را تکمیل کرد

مجلس حمایت از پرستاران را تکمیل کرد
مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت قانون مصوب سال ۱۳۸۶ در مورد اجرای تعرفه خدمات پرستاری را به شکل دیگری در برنامه ششم بگنجاند و حالا این دولت است که به این تکلیف عمل کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن پرستاری ایران. ، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیر ماه ۱۳۸۶ با رای قاطع نمایندگان مردم و در حمایت از زحمات و تلاش های خستگی ناپذیر جامعه پرستاری در مسیر خدمات به مردم و بیماران تصویب شد، اما از آن روز تا کنون، این قانون هنوز صورت اجرایی به خود نگرفته است.

جامعه پرستاری کشور در صف اول خدمت به بیماران قرار دارد و این واقعیتی انکارناپذیر است. زیرا، بررسی ها و مستندات هم نشان می دهد که بیشترین وقت و نیروی انسانی که بالای سر بیمار صرف می شود، نیروی پرستاری است. اما، آنچه که پرستاران خواستار اجرای آن بوده اند، تاکنون محقق نشده و آن، حق الزحمه ای است که بابت خدمت به بیماران ارائه می دهند.

از همین رو بود که در تابستان سال ۸۶، قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که اگر اجرایی می شد، پرستاران بر اساس خدماتی که ارائه می دهند، حق الزحمه دریافت خواهند کرد و این مصوبه، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.

آغاز چالش بر سر قانونی که خاک می خورد

پس از تصویب این قانون در تابستان ۸۶، مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت را مکلف کرد با همکاری بیمه ها و سازمان نظام پرستاری کشور، نسبت به تدوین آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اقدام کند. از همان روزها بود که پرستاران بر سر ذوق و شوق آمدند با توان و انگیزه بیشتری به بیماران خدمت می کردند، چون امیدوار بودند با اجرای این قانون، خدمات آنها دیده می شود.

حالا که نزدیک به ۱۰ سال از آن روزها و تصویب آن قانون می گذرد، جامعه پرستاری همچنان چشم انتظار اجرای قانونی است که از آن به عنوان «ام المطالبات پرستاری» نام برده می شود. از سال ۸۶ تا امروز، شاهد ادامه کار دولت نهم، روی کار آمدن دولت دهم و یازدهم هستیم، اما اجرای این قانون به انحای مختلف بر زمین مانده و این موضوع، دغدغه های پرستاران را دوچندان کرده است.

دکتر اصغرفتایی رئیس انجمن پرستاری ایران معتقد است که با اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به نوعی بیشتر مشکلات پرستاران حل خواهد شد که عدالت در پرداخت ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: پرستاران در وهله اول خواستار اجرایی شدن تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند، زیرا این یک قانون است و توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شده است اماوزارت بهداشت اقدام عملی برای اجرا کردن این قانون بعمل نیاورده است

در طول این سال ها، همواره شاهد چالش بین سازمان ها وتشکل های صنفی و وزارت بهداشت بر سر اجرای تعرفه های پرستاری بوده ایم و هر کدام از وزرای بهداشت در راس کار قرار گرفته اند، موفق به اجرای این قانون نشده امد، اما همچنان از اجرای این قانون سر باز زده شده و همین مسئله، موجبات ناراحتی و دلخوری جامعه پرستاری کشور را فراهم آورده است.

سر انجام وزارت بهداشت در این دوره تصمیم گرفت تعرفه های پرستاری را به شورای عالی بیمه بفرستد و این اقدام با خوشحالی جامعه پرستاری همراه شد. اما، دکتر حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معتقد است که شورای عالی بیمه با آن مخالف است. در ساختار فعلی وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم، فقط یک رای در شورای عالی بیمه دارد در حالی که بر اساس سیاستهای کلان نظام سلامت ابلاغی تولیت نظام سلامت به عهده وزارت بهداشت است

بر همراهی و همکاری نزدیک تیم درمانی اعم از پزشک و پرستار جهت فراهم ساختن و ارائه خدمات مطلوب درمانی به بیماران و مراجعه کنندگان، افزود: اگر هر کدام از این تیم درمانی در ارائه خدمات لامت محور، نقش اثر گذار خود را به خوبی ایفا نکند شاهد عملکرد و خروجی مناسب در این حوزه نخواهیم بود، لذا همکاری و درک متقابل در این زمینه لازمه پویایی و موفقیت در حوزه است.

حمایت مجلس از پرستاران

مجلس شورای اسلامی که همواره در حمایت از جامعه پرستاری، تلاش کرده و نمونه آن را می توان تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۳۸۶ دانست، یکبار دیگر روز گذشته با تصویب قانون در برنامه ششم توسعه کشور، دولت را مکلف کرد تا این قانون را به شکل دیگری اجرا کند.

در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۶ دی ماه ۹۵ مجلس شورای اسلامی نمایندگان مقرر کردند، در راستای اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، تعرفه‌های خدمات پرستاری در سقف کارانه به گروه پرستاری پرداخت شود.

نمایندگان مجلس با ۹۸ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس با الحاق این ماده به لایحه برنامه موافقت کردند.

با این مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت مسیر قانونی را جهت احقاق حق جامعه پرستاری کشور پیدا کرده است نیروهایی که همواره در صف اول نظام سلامت و خدمت به مردم و بیماران قرار دارند، اما هنوز به آنچه که استحقاق آن را دارند و حق قانونی آنها تلقی می شود، دست نیافته اند.

روابط عمومی انجمن پرستاری ایران

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

انجمن پرستاری ایران

انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 تشکیل شده و با مجوز و پروانه از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامه های آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانهای دوره برگزارمیکندکه امکانات آموزشی متناسب و استاندارد لازم جهت ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای امور آموزشی و اجرای بهتر دوره های کوتاه مدت حوزه سلامت تدارک و آماده نموده که همراه با بهره گیری از اساتید مجرب و دکترای هیئت علمی مربوطه به صورت اساتید مدعو با این مجموعه همکاری می نمایند.

اعضای هیئت مدیره

آقای مجید پاک نیت
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر اصغر فتائی
رئیس انجمن پرستاری ایران
آقای دکتر جاریانی
عضو اصلی هیئت مدیره انجمن پرستاری ایران
آقای محسن رحمانی
بازرس انجمن پرستاری ایران
آقای مهدی محرری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای وحید وزیر زاده نوبری
نایب رئیس انجمن پرستاری ایران
خانم فرحناز عسگری
عضو اصلی هیئت مدیره
آقای دکتر حسن ناوی پور
عضو هیئت مدیره انجمن پرستاری
Previous
Next

جدیدترین خبر

آخرین مقالات پژوهش